Vi kan inte bestämma oss när vi ska byta tak nu i vår.
Vi har svarta betongpannor som grånat sedan de lades på 80talet. Tänkte byta till någon annan färg då svart känns lite tråkigt när huset är vitt. Men vad ska man välja? Vad passar?

Förutsättningar:
Helt vit fasad.
Enplansvilla.
Valmat tak, stort tak och ganska högt. Lutning 24°.
Skorsten klädd med skiffersten(gråaktig).
Håller oss nog till tvåkupiga betongpannor från benders sortiment.

Vanlig tegelröd borde fungera till vilket tak som helst men är rädd att det skär sig lite mot skorstenen som är stor och dominerande på framsidan.

Vi var inne på grönt ett tag men är rädda att det blir för "crazy". Vill inte lägga flera 100k på ett tak som folk går och skrattar åt..
 
  • Enplansvilla med vit fasad och grånade svarta takpannor, sluttande trädgård och skorsten klädd med skiffer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enplansvilla med valmat tak och gråaktig skorsten klädd i skiffersten, svarta betongpannor och vit fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Bilder skulle hjälpas. Hur är det egentligen med annan färg på taket? Krävs det bygglov?
 
Lade till bilder. Det är utanför detaljplan så det borde inte vara så kinkigt, men får väl ringa kommunen iaf för att vara på den säkra sidan.
Man får ju tydligen inte göra som man vill med sitt eget hus bara för att man köpt det för flera miljoner...
 
Rickard.
Blank svart tycker jag skulle bli snyggast till ditt hus. Då kan man välja en glaserad tegel panna eller en betongpanna med någon sorts ytbehandling.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Det lutar åt att det blir benders candor eller brilliant. Dessa är slätare på ytan än de vanliga benderit-pannorna, så mossa och annan skit inte fastnar lika lätt.
 
harry73
F Fhony skrev:
Det är utanför detaljplan
Då behöver man inget lov. Kör på vara.
Men även jag tycker att svart passar bra eller grön kanske?
 
S
Ljusgrått passar fint till vitt
 
Ljugrått funkar väl, men vi tycker det ser lite "mjäkigt" ut. För lite kontrast mot den vita fasaden.
 
Mörkgrått (ungefär som det blivit av sig själv nu) skulle jag välja.
 
Ljusgrått!
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur någon grön nyans skulle funka.
 
Excel
Solceller kanske vore snyggt
 
Jag hade valt en vinröd matt takpanna. Så snyggt! Huset är ju vitt så ni kan inte göra bort er, välj det ni tycker är snyggast. Vitt passar med allt.
 
  • Gilla
niclas_e
  • Laddar…
Vanlig tegelfärgad tycker jag alltid är snyggast, allt annat ser konstgjort ut:
020024-yta-001_rgb1-843063220-rszww420h420-30.jpg

Men på ett så här "modernt" hus kanske en sådan här panna?
c00001-yta-001--1713939404-rszww420h420-30.jpg
Finns i tegelrött, grått och svart.
Samtliga visade är Benders (och vi har själva den första :) )
 
Excel Excel skrev:
Solceller kanske vore snyggt
Solpaneler är imo aldrig snyggt. Men sunwaves solceller funderar jag på. Funkar ju bäst mot mörka pannor dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.