Jag har en enpolig strömbrytare med ett kopplingsschema på baksidan som är väldig enkelt (bifogad bild).
Men vad jag inte tycker är självklart är när kretsen sluts till de två olika slutplintarna.
Om strömbrytaren är intryckt i överkant, leder den ström till den vänstra eller högra plinten?
 
  • En enpolig strömbrytare med ett enkelt kopplingsschema på baksidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ett mätinstrument inställd på ohm-mätning får du svaret på 5 sekunder.
Man skulle kunna tänka sig att vid tryck på övre del av vippan och så är det den högra plinten som kopplas in.
 
Om jag inte missminner mig så sluts L och anslutningen mitt emot vid manöver uppåt och den som är "vinklad" vid manöver nedåt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det hela är mycket enkelt. Mät först vad som händer, tänk sedan länge och noga över vilket som borde vara rätt.

Montera.

Svär över att det blev fel lik förbannat, och gör om.

Murphy kommer att ta dig hur noga du än förbereder dig! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Gör som jag skrivit så slipper du bli arg.
 
Det är bara att ansluta trådarna: Skulle vippan stå fel när det är tänt, tar du bara loss brytaren och vrider den 180-grader och återmonterar. Så kablarna behöver du bara ansluta EN gång. Har du däremot lite otur så får du demontera själva brytaren och återmontera den en extra gång.
 
Utanpåliggande brytare vrider du knappast på det sättet. Varför inte göra som elmont skrev det stämmer standardmässigt så med texter/beteckningar läsbara rätt håll framsidan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om jag inte missminner mig så sluts L och anslutningen mitt emot vid manöver uppåt och den som är "vinklad" vid manöver nedåt.
Tack, låter logiskt
 
R
Är denna tråd på riktigt? Det måste ju gått mycket fortare att bara testa och eventuellt vända uttaget 180 grader, om det blev fel, än att starta en tråd här och vänta på svar :D
 
GK100 GK100 skrev:
Utanpåliggande brytare vrider du knappast på det sättet. .
Det har du helt rätt i, var tydligen lite för snabb där med mitt inlägg :oops:
 
Mikael_L
Jag håller dock med TS i att det är en brist i märkning på strömbrytare.
När jag jobbar så vill jag göra rätt med en gång, inte behöva gå runt och vända strömbrytare lite här och där, den extra arbetsoperationen är svårt att få vettigt betalt för.

Men så länge det gäller de "Svenska" brytarna (nu skrev jag svenska inom fnuttar, ty jag tror inga längre är tillverkade i Sverige) såsom ELKO, ELJO, Schneider, ABB så fungerar alla på samma sätt.
Man monterar dem så L är rättvänt, dvs läsbart utan att vrida huvudet, då tänds det när vippan trycks in i överkant, som väl får sägas vara standard (men ej tvingande standard, vill man är det fritt att sätta brytaren upp och ner).
Vidare så vet jag att det är utgången mitt emot L som är den "normala" utgången, som får avsedd funktion såsom enpolig brytare.

Men så fort jag får något annat i brytarväg i min hand så börjar krånglet, och jag sitter med samma fråga som TS inledde tråden med.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Brytare i scheman ritas alltid i från läget. En lampa ska vara släckt när knappen är intryckt i nerkant. Så beskrivningen tidigare i tråden är korrekt.
 
  • Gilla
kent svensk och 3 till
  • Laddar…
Det behöver nog sällan krångla oavsett vilken brytare du har kanske någon extrem Biltema, etc. Med texter läsbara med brytaren monterad är det bara att lägga sin enpoligt använda trapp- dubbeltrapp på NO funktion dvs som symboliseras öppen. Det har sin rot i diverse standarder så följer ofta med i kinakopior också.

Även för hur de bör monteras dvs sluter uppåt, äldre typ vippa uppåt, ännu äldre med två knappar övre tänder osv är ju angett i många arbetsbeskrivningar mm. Manövrerimg av dvärgbrytare osv till-uppåt dvs bara ett enkelt sätt att göra lika arbete lika ungefär som någon logik vid gruppuppmärkning. Till -> riktning upp har dessutom sin grund i många olyckor tidigt 1900-tal med knivbrytare där tex fallande föremål inte skulle slå till något frånkopplat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är denna tråd på riktigt? Det måste ju gått mycket fortare att bara testa och eventuellt vända uttaget 180 grader, om det blev fel, än att starta en tråd här och vänta på svar :D
Jo den är alldeles på riktigt. Ett grundläggande mantra inom elinstallation är att koppla rätt från början. Man "testar" aldrig någonting för då bryter man mot kravet på kontroll före idrifttagning. Dessutom går det betydligt fortare att göra rätt från början då kostnaden för att göra om vanligen är längre än den tid det tar att sumra brytaren med sin spänningsprovare om brytaren saknar märkning eller om man är osäker.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
I det här fallet vill jag påstå att det inte alls gick "betydligt fortare". Dessutom pratar vi inte om att testa som i att koppla kablar lite som man tycker utan att montera uttaget åt ett visst håll med risk att få vända det om det blev fel.

Nu utgår jag från att TS är en privatperson som ska koppla in EN brytare och inte ett företag som ska koppla in hundra (isåfall blir denna tråden ännu märkligare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.