Tänkte konsultera den enorma kunskap folk här besitter med en jättekorkad fråga:

Skulle vilja göra följande upplägg och höra vad ni har att säga om detta:

Utgångsläge: 1. Grov och ojämn betongplatta (nivåskillnader 5-6 cm), 40m2

Tänkt tillvägagångssätt:
1. EPS-betong (enbart) för att få en avjämnad yta (max 5 cm)
2. Isodränskivor, ovanpå 20 cm.
3. Flytspackel 3 cm med vattenburen golvvärme i.

Normalt tillvägagångssätt vore EPS-betong 5+20 cm, men jag vill undvika den låga isoleringsgraden + få ner kostnaderna. Vad vet man om bärigheten i själva EPS-betongen? Den borde ju inte vara lägre än cellpast/isodrän?

Går det att göra så här? Dvs undvika flytspackla direkt på EPS-betongen? Jag vet att det inte är enligt arbetsbeskrivningen som kommer med produkterna, men dom vill ju naturligtvis man ska använda bara deras produkt.

Jag har ingen koll. Vore väldigt intressant höra svar från alla er som är så extremt insatta i detta.
 
verkligen ingen som vill prata lättbetong med mig? :)
 
Om du ändå skall flyta av med eps så skulle jag jämna av med ett lager leca istället och sedan vanlig cellplast och flyta på det. Dock behöver du lite tjockare lager än 3cm på båda alternativen. Minst 5 för att få en homogen känsla.

Du tjänar inget på att lägga dyr isodrän mellan eps och spackel.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…

Bästa svaret

Det officiella sättet att minska ner åtgången på EPSCement år att använda sparkroppar av EPS. Arbetssättet är att först avjämna med EPSCement, innan den brunnit fylla ut med sparkroppar som om jag minns rätt ska bestå av EPS och sedan antigen direkt köra mer EPSCement till färdig nivå eller avvakta och köra ytterligare en omgång innan flytpackling. Då åstadkommer du något liknande du tänkt dig med rimlig efterlevnad av instruktioner. Dock tror jag inte du kommer ner till en då tunn flytspacklens som du tänkt dig med vattenburen värme och generellt är väl en tjockare kaka troligt både för bärighet, efterlevnad av instruktioner samt för värmespridning mellan slingorna
 
Får känslan som att eps är något du vill undvika.

Varför inte bara singla av ytan så den blir jämn sedan isolering och på det golvvärme som du flyter in ?
 
A atomlab skrev:
Om du ändå skall flyta av med eps så skulle jag jämna av med ett lager leca istället och sedan vanlig cellplast och flyta på det. Dock behöver du lite tjockare lager än 3cm på båda alternativen. Minst 5 för att få en homogen känsla.

Du tjänar inget på att lägga dyr isodrän mellan eps och spackel.
Nej, fast prioriterar isolereffekt före pris med Isodrän.
Men Leca-kulor var intressant, anses som så udda av många bara. Fanns det någon väv att lägga över för att få det mer trögrörligt?
 
M myrstack skrev:
Det officiella sättet att minska ner åtgången på EPSCement år att använda sparkroppar av EPS. Arbetssättet är att först avjämna med EPSCement, innan den brunnit fylla ut med sparkroppar som om jag minns rätt ska bestå av EPS och sedan antigen direkt köra mer EPSCement till färdig nivå eller avvakta och köra ytterligare en omgång innan flytpackling. Då åstadkommer du något liknande du tänkt dig med rimlig efterlevnad av instruktioner. Dock tror jag inte du kommer ner till en då tunn flytspacklens som du tänkt dig med vattenburen värme och generellt är väl en tjockare kaka troligt både för bärighet, efterlevnad av instruktioner samt för värmespridning mellan slingorna
Detta är ju helt ok naturligtvis. Tack vad bra. Man lägger eps eller xps i andra omgången. Låter ju väldigt rimligt. Finns detta dokumenterat i någon leverantörs produktblad?
1000 tack!!
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Får känslan som att eps är något du vill undvika.

Varför inte bara singla av ytan så den blir jämn sedan isolering och på det golvvärme som du flyter in ?
Fått det beskrivet som singel drar in kyla och håller fukt, men kan ha fel (troligen).

Varför ser man aldrig folk rekommendera detta? Har du egns erfarenheter?
 
KJD KJD skrev:
Detta är ju helt ok naturligtvis. Tack vad bra. Man lägger eps eller xps i andra omgången. Låter ju väldigt rimligt. Finns detta dokumenterat i någon leverantörs produktblad?
1000 tack!!
I den gamla dokumentationen jag har var det i alla fall med, hittar den givetvis inte exakt nu men en bilder från den dokumentationen kan fortfarande hittas på forumet, tex i denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threa...s80-hur-mycket-sparkroppar-kan-man-ha.285632/
 
Skulle nog byggt upp med multipor block till önskad höjd och sedan gjutit slutytan direkt. Då får du bra isolering och en stabil konstruktion hela vägen
 
M myrstack skrev:
I den gamla dokumentationen jag har var det i alla fall med, hittar den givetvis inte exakt nu men en bilder från den dokumentationen kan fortfarande hittas på forumet, tex i denna tråd:

[länk]
Ok, stort tack! Är idéen här att man ska ha mellanrum mellan isolerblocken för att få en diffusionsöppen konstruktion då?

Det var just diffuisionen jag hade tänkt få till genom att använda Isodrän (eller motsvarande).

Är det egentligen någon skillnad hållfasthetsmässigt på att göra på det här viset och på det viset jag föreslog? Jag gjorde egentligen bara en avjämning först av epc-cement, och la block därifrån. Men visst man vill ju följa metoden som tillverkaren säkrat.

Vad hette den här tillverkaren?

Intressant om någon har några fler åsikter kring detta.
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog byggt upp med multipor block till önskad höjd och sedan gjutit slutytan direkt. Då får du bra isolering och en stabil konstruktion hela vägen
Ok, tack för input. Ser att multipor är diffusionsöppet också, men är det lika bra för att isolera platta på mark? Min stora utmaning är att jag har en ojämn betongyta att utgå från, så jag kan inte lägga isolering direkt på den.
 
Redigerat:
KJD KJD skrev:
Ok, stort tack! Är idéen här att man ska ha mellanrum mellan isolerblocken för att få en diffusionsöppen konstruktion då?

Det var just diffuisionen jag hade tänkt få till genom att använda Isodrän (eller motsvarande).

Är det egentligen någon skillnad hållfasthetsmässigt på att göra på det här viset och på det viset jag föreslog? Jag gjorde egentligen bara en avjämning först av epc-cement, och la block därifrån. Men visst man vill ju följa metoden som tillverkaren säkrat.

Vad hette den här tillverkaren?

Intressant om någon har några fler åsikter kring detta.
Den konstruktionsbeskrivningen jag kommer ihåg nämnde inte diffusion i kombination med sparkroppar så jag passar på den, det var uteslutande focus på att hantera ojämnt underlag och minska mängden som behövde blandas. Tillverkaren var EPSCement® men jag ser nu att deras sista korta dokumentation inte tar upp sparkroppar alls
 
M myrstack skrev:
Den konstruktionsbeskrivningen jag kommer ihåg nämnde inte diffusion i kombination med sparkroppar så jag passar på den, det var uteslutande focus på att hantera ojämnt underlag och minska mängden som behövde blandas. Tillverkaren var EPSCement® men jag ser nu att deras sista korta dokumentation inte tar upp sparkroppar alls
Man undrar om det kan finnas något annat argument än att få sälja mer cement? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.