Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Martin_B
Q qvrk skrev:
Alltså är det inte OK i statens mening. Själv tycker jag att det är absolut OK, du producerar något (som dessutom sedan kommer att skattas på när det säljs), alltså bör det inte bara "vara OK" utan även explicit tillåtas.
Nja, fast nu är det så att farbror Staten vill krama ur vartenda öre som det är möjligt, ur varenda människa som det är möjligt att krama något ur.
Varför nöja sig med skatt på husförsäljningen när de även kan få in skatt från husförsäljningen OCH från företag som anlitas för att bygga, moms för byggvaror OCH den stackars säljarens lön som den får slita ihop till 40 timmar i veckan + raster och pendling till och från jobbet? (för att inte nämna även skatt från det företag som den här stackaren arbetar för) :D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Forestgrove Forestgrove skrev:
Enligt min skattetabell landar jag på 50% skatt först vid omkring 150 000 kr i månadslön. Med 75 000 i månadslön landar skatten på ca 30 000. Alltså 75 000 respektive 45 000 kr in på kontot varje månad. För min del är det rätt stor skillnad iaf.
Nja, du glömmer arbetsgivaravgiften som är en förutsättning för din lön (30%). Har du en lön på 75' brutto har du 22,5 ' arbetsgivaravgift och 30' inkomstskatt. Du ligger alltså på en väldigt nära 50% beskattning.

QUOTE="J Vos, post: 3596465, member: 187471"]Det förstår jag inte. Hur gjör man?
Glömmer du inte bort socialavgifter? (egen avgift/arbetsgivareavgift på 31%)[/QUOTE]

Det var min uppfattning också. Vi svenskar är rätt tränade på att glömma denna skatt, liksom moms. Jag fick mig själv en tankeställare när vi vi byggde kök att 20% av kostnaden var en ren påläggsskatt :thinking:
 
Redigerat:
Martin_B
Så länge det är lagligt, skall staten kramas ur varenda jävla droppe förmåner som den erbjuder! PUNKT! :rofl:

Allt annat vore total naivitet och idioti i det arma land som numera tar mer än vad det ger!
Inte ens barnen får sina tänder undersökta med de intervaller som har varit förut och riskerar därmed dåliga tänder för livet, eftersom tandvården är fullkomligt överansträngd. Lika så med vården. Nåde oss om Coronaviruset exploderar i Sverige, då är vården körd. Listan är mycket lång och jag tror inte jag behöver fortsätta.

Vad fan får vi för pengarna? - Östling

Så svaret på TS fråga är JA, så länge "15-timmars barn" enligt lagen är tillåtna på förskola så lämna in dem där, låt dem få ha kul, träffa andra barn och utvecklas, och bygg sedan skiten ur huset där hemma under tiden!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Inte vid enskild firma eller handelsbolag
Jo, det handlar då om "schemalagd arbetstid" allt du tjänar over året fördelas jämnt över din schemalagda arbetstid för det året. Hur du schemalägger din arbetstid bestämmer arbetsgivaren (du själv).
 
Lime113 Lime113 skrev:
Nja, du glömmer arbetsgivaravgiften som är en förutsättning för din lön (30%). Har du en lön på 75' brutto har du 22,5 ' arbetsgivaravgift och 30' inkomstskatt. Du ligger alltså på en väldigt nära 50% beskattning.
Det har jag missat. Tack för infon!

Visserligen fortsatt OT nu, men jag förstår då inte varför mina lönespecar visar att den skatt som dras även är samma summa som står i kolumn 1 i min skattetabell. Vissa månader skiljer det sig dock någon hundring +/-.
 
Forestgrove Forestgrove skrev:
Det har jag missat. Tack för infon!

Visserligen fortsatt OT nu, men jag förstår då inte varför mina lönespecar visar att den skatt som dras även är samma summa som står i kolumn 1 i min skattetabell. Vissa månader skiljer det sig dock någon hundring +/-.
Jag förstår tyvärr inte helt och hållet vad du menar. Kan det vara olika antal arbetade timmar eller längd på månaden? Vill du ha svar så skicka ett PM så kan vi prata mer specifikt :)
 
  • Gilla
Forestgrove
  • Laddar…
Staffans2000
Okarlsson Okarlsson skrev:
Varför är det ointressant? Det är väl det som är intressant? Är reglerna (obs, det är ingen lag. Sådana stiftas av riksdagen) stelbenta och otidsenliga eller jättebra, det är frågan.
Dagisreglerna är ointressant att diskutera, eftersom de är som de är. Dessutom är ämnet, om det är ok. att renovera hemma samtidigt som barnen är på dagis. Dvs OT.

Staffan
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag lagt in min semester för sommaren. Totalt 7 veckor. Först veckan kommer jag lämna barnen på förskolan och snickra på huset. Övriga 6 veckor ska jag ägna all min tid åt mina barn.
 
  • Gilla
  • Arg
erkka och 5 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jo, det handlar då om "schemalagd arbetstid" allt du tjänar over året fördelas jämnt över din schemalagda arbetstid för det året. Hur du schemalägger din arbetstid bestämmer arbetsgivaren
Egenföretagare har ingen arbetsgivare i den mening du refererar till.
Enskild firma och handelsbolag har inte lön, men vinstdelning.
Om du inte tror på mig men ändå vill veta sanningen:Google
 
15h, allt annat är fusk med välfärdssystemen. Svårare än så är det inte.
 
  • Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Egenföretagare har ingen arbetsgivare i den mening du refererar till.
Enskild firma och handelsbolag har inte lön, men vinstdelning.
Om du inte tror på mig men ändå vill veta sanningen:Google
Jag är enskild näringsidkare. När jg pratar med försäkringskassan och/eller kommunen gällande barnomsorg och föräldrapenning så är det schemalagd arbetstid som gäller i förhållande till årsinkomst. Om du inte tror mig kan du komma hem till mig och se över min korrespondens.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
15h, allt annat är fusk med välfärdssystemen. Svårare än så är det inte.
Där har du fel - det beror på vilken kommun du bor i. 25 timmar gäller tex i min kommun. Stockholm har 30 timmar.
 
M Morgonskiftet skrev:
Där har du fel - det beror på vilken kommun du bor i. 25 timmar gäller tex i min kommun. Stockholm har 30 timmar.
Kommunerna kan naturligtvis ha egna regler, men inte mindre än 15h.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kommunerna kan naturligtvis ha egna regler, men inte mindre än 15h.
ja precis. Så då var det svårare än så då ;)
 
M Morgonskiftet skrev:
ja precis. Så då var det svårare än så då ;)
Visste faktiskt inte att det fanns kommuner med mer än 15h. Då har man lärt sig något nytt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.