H heimlaga skrev:
Kör slut på forman du har och under tiden skaffar du material och förbereder så om ett halvår eller så då den är genombränd kan du bara sätta dit en ny forma med tegel i.
Alright. Så detta kan kanske vara något?
https://svartsmide.se/butik/smidesa...ktar/gjuten-eldskal-till-assja-storlek-1/?amp

Kanske får gå till "storlek 2" men att köpa materialet och svetsning med tid överstiger i alla fall den kostnaden. Iofs kul att tillverka.
 
  • Gilla
Yx-Göran
  • Laddar…
Ser ut att kunna fungera men jag tycker du skall ta en större modell.


Den där handlaren verkar rentav ha någon modell som skulle kunna passa på min ässja då den brinner upp. Tack för tipset.
 
H heimlaga skrev:
Ser ut att kunna fungera men jag tycker du skall ta en större modell.


Den där handlaren verkar rentav ha någon modell som skulle kunna passa på min ässja då den brinner upp. Tack för tipset.
Bästa är ju att hjälpa varandra, medvetet eller ej haha. Kanske får göra eget galler då till en av de med oval botten :thinking:
 
Square peg, round hole... den eviga konflikten... ;):)

Nå, eftersom att jag ser att du handlar på Biltema (jag har en exakt likadan fläkt i ett liknande syfte) kan du ju köpa tunnplåtsark där. Sen är det bara att bocka till, svetsa och bygga en egen övergång.

Annars var det en rackarns snygg ässja! Har en precis likadan kamin i vardagsrummet — som dock är i bruk — och det är inte utan att jag kastar lite lystna blickar på den nu...

Ett tips: Kan du dra en slang från fläkten till något ventilationshål som går ut i det fria så gör det. Kall uteluft är bättre att mata ässjan med eftersom den innehåller mera syre.
 
  • Gilla
jimmywest
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Square peg, round hole... den eviga konflikten... ;):)

Nå, eftersom att jag ser att du handlar på Biltema (jag har en exakt likadan fläkt i ett liknande syfte) kan du ju köpa tunnplåtsark där. Sen är det bara att bocka till, svetsa och bygga en egen övergång.

Annars var det en rackarns snygg ässja! Har en precis likadan kamin i vardagsrummet — som dock är i bruk — och det är inte utan att jag kastar lite lystna blickar på den nu...

Ett tips: Kan du dra en slang från fläkten till något ventilationshål som går ut i det fria så gör det. Kall uteluft är bättre att mata ässjan med eftersom den innehåller mera syre.
Jula faktiskt, men det är ju märket Anslut så det är ju saksamma vart man köpt :D

Har fått tag på ett garage med timmerstomme som jag tänker smälla upp på gården så tänkte göra ett till luft som du säger samt från luften med skorsten så man får ut alla gaser.

Bra tips! Tack.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Här är en ässja man kan bygga själv av enkla material. Svetsa av stål och isolera med billiga material och den brinner aldrig upp (vattenmantlat inblås), har bättre luftkontrol än ässjor som blåser underifrån, funkar speciellt bra med träkol, du kan enklare kontrollera storleken på elden du ska ha. När man eldar med stenkol så hamnar klinkers'en (avfallet) under utblåset och kan lirkas bort utan att sluta smida och det täpper inte till utblåset, det fastnar inte på utblåset heller eftersom det är vattenmantlad. Det är en klassisk design och inga nymodigheter.




Jag är ganska säker jag kommer bygga en sånhär ässja och inte en som blåser underifrån.
 
Redigerat:
Här är även en riktigt enkel design gjord från en grill och den funkar, och den kommer förmodligen funka i herrans många år tack vare vattenkylningen och sanden.

 
ricebridge ricebridge skrev:
Square peg, round hole... den eviga konflikten... ;):)

Nå, eftersom att jag ser att du handlar på Biltema (jag har en exakt likadan fläkt i ett liknande syfte) kan du ju köpa tunnplåtsark där. Sen är det bara att bocka till, svetsa och bygga en egen övergång.

Annars var det en rackarns snygg ässja! Har en precis likadan kamin i vardagsrummet — som dock är i bruk — och det är inte utan att jag kastar lite lystna blickar på den nu...

Ett tips: Kan du dra en slang från fläkten till något ventilationshål som går ut i det fria så gör det. Kall uteluft är bättre att mata ässjan med eftersom den innehåller mera syre.
Apollo 13. Ursäkta OT

Jag har en smedja som jag inte använder, men flera av mina vänner.
Nu har jag en teglad kant och fyllt med jord och sand som polarna vattnar och formar mot vad de ska smida.
Drivs av en fläkt till en oljepanna som bara blåser rakt in i koksen, det verkar fungera.
 
K
Använder min gamla fältässja:) blir mer sällan nu dock.
 
  • En gammal rostig fältässja står på gräset framför en grå vägg, tydande på sporadisk användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jimmywest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.