Andreas_Hansson skrev:
Jag hörde en "historia" av sotarn en gång. Det var en gubbe som hade eldat i sin baxi panna och alltid lagt i fullt med ved.Pannan brann alltid men stängde av sig när tankarna var fulla när tanken gick ner i temp startade fläkten. Enligt sotarn så hade det runnit tjära ur pannan  :D
Det samma har hänt i min v33a. Min far eldade åt oss när vi var på semester nu i november och inte lyckats få riktig fart på sista brasan så den låg och pyrde när vi kom hem mer än ett dyngn senare och det låg ett par liter sörja på golver :( Kan tala om att det är rätt svårt att ta reda på.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag hörde en "historia" av sotarn en gång. Det var en gubbe som hade eldat i sin baxi panna och alltid lagt i fullt med ved.Pannan brann alltid men stängde av sig när tankarna var fulla när tanken gick ner i temp startade fläkten. Enligt sotarn så hade det runnit tjära ur pannan  :D
Det är ju viktigt att användaren får en känsla för hur mycket ved man kan stoppa in vid varje tillfälle. Efter några års eldning känner jag min anläggning och kan med hygglig precision prediktera vad tanken får för sluttemperatur när brasan är uppeldad.
Det är ju viktigt föra att få grejorna att överleva och må bra!
 
Ja, att låta askan flyga ut genom skorstenen måste vara ett av de bästa, eller snarare värsta, exemplen på skitsnack man kan tänka sig. Att någon bara kan få för sig något så dumt?  :-?
Att lära sig förstå den anläggning man driver, så att man inte vräker ut mer tjära, aska och annat elände än vad som är tvunget, är ju ett av de mest självklara krav man kan ställa på all verksamhet, inklusive husuppvärmning.
 
I så falll har jag sett mycket värre grejer, man eldar helt utan tankar och med dragregulator på pannan. Och för att slippa tända på morgonen fylller man pannan med ved på kvällen som ligger och pyr hela natten. På morgonen fyller man bara mera ved så man har glöd kvar till kvällen...

Flertalet som eldar ved gör det i gamla oljepannor utan tankar!
 
Matss skrev:
I så falll har jag sett mycket värre grejer, man eldar helt utan tankar och med dragregulator på pannan. Och för att slippa tända på morgonen fylller man pannan med ved på kvällen som ligger och pyr hela natten. På morgonen fyller man bara mera ved så man har glöd kvar till kvällen...

Flertalet som eldar ved gör det i gamla oljepannor utan tankar!
Jag håller med om att det är snäppet värre än att koka lite tjära i pannan, men tycker ändå att en sådan jämförelse inte är relevant. Miljön lär inte repa sig om vi jämför vårt handlande med de som gör saker och ting sämre än oss själva.
Rent privatekonomiskt lär min kommande Innova aldrig hinna att betala sig med hjälp av vare sig miljöriktigheten eller verkningsgraden, inte minst eftersom jag i stort sett bara betalar min ved med egen arbetsinsats. Det blir extremt låga uppvärmningskostnader och jag tycker därför det är en väldigt liten investering att betala lite extra för en Svanen-märkt panna och att lära sig hur den fungerar lär väl inte kosta något annat än mitt engagemang. Det senare får jag väl antagligen tillbaks som en ekonomisk bonus genom att pannan och övriga anläggningen håller några år längre.

Jag tycker att stat och kommun borde se till att Svensson inte eldar ved i oljepannan utan tank, att ingen lantbrukare eldar upp sin ensilageplast, att pannan inte tänds upp med dielsel, att uraskning och sotning sker och att miljövidriga pannor straffas ut. Att icke förglömma; Alla barnblöjor som försvinner i eldstäderna!
Kanske borde vi medborgare tvingas bli certifierade för att få elda?

Tills detta görs av samhället självt så fortsätter jag mitt personliga korståg för miljöns bevarande...
 
Håller med! Men tror inte certifiering skulle funka bättre än sotningskursen ;) Och mer styrning från myndigheterna? Nej tack!
 
Jag ska snart köpa vedpanna med 1500 l acctankar och har sneglat lite på Nibes "vedex 3300"
Hur är den pannan? Enligt en rörkrökare i trakten så ska den pannan vara mycket prisvärd.
Den skulle kosta ca 28 000 medans en Baxi 30 skulle gå lös på ca 43.
Är baxin verkligen 15 000 kr bättre? ::)
Tacksam för svar.
 
McH skrev:
Jag ska snart köpa vedpanna med 1500 l acctankar och har sneglat lite på Nibes "vedex 3300"
Hur är den pannan? Enligt en rörkrökare i trakten så ska den pannan vara mycket prisvärd.
Den skulle kosta ca 28 000 medans en Baxi 30 skulle gå lös på ca 43.
Är baxin verkligen 15 000 kr bättre? ::)
Tacksam för svar.
Svårt att säga om den är 15 000 bättre men helt klart är Inovan i en klass över Vedexen. På Rinkabyrör skiljer det bara 13.000 kr. Du kan ju ladda hem tekniska data för pannorna och jämföra.

- Vedex väger 290 kg medan Inovan väger 505 kg. Dvs + 75% och den extra vikten kostar nog inte perifal på utan anledning...

- Vedex rymmer 95 liter ved medan Inovan rymmer 135. Dvs + 42%

- Inovan har runda tuber, tjockare gods, extra plåtar i vedutrymmet för att minska risken att veden fastnar, större vedlucka mm mm.


Sen måste jag säga att jag är tveksam till så liten acktank. För att kunna elda 1 gång per dag mäste du ha ett litet välisolerat hus med så liten tank.

Minstorlek för vedex enligt svanenmetoden är 18*95 = 1710
Minstorlek för Inovan är 18*135 = 2430.
Men observera att det är minimum för att kunna elda ett fullt vedinlägg med KALL tank. Man bör sen lägga lite marginal på det för att kunna elda när det passar.

 
Tack för ditt svar Matss!
Man kanske skulle överväga att välja Inovan ändå, den verkar vara lovordad här på forumet.
Jag har ett Älvsbyhus på ca 140 kvm + ett garage på 50 kvm med vattenburen golvvärme samt bor i Norrbotten, tror du att jag klarar mig med Inova typ30 eller ska man satsa på 50 modellen.
Anledningen till att jag ska kasta ut min gamla vedpanna är att slippa elda hela tiden.
 
Förutom priset finns det ju ingen nackdel med större panna, om du har plats för den och tillräcklig tank. Har du nån aning om energibehovet en kall vinterdag? Hur mycket ved eldar du i januari ungefär? Och vilken panna har du idag?
 
Jag har en "Albin effekt 216" från 1982 och en acctank på 500 liter.
En kall vinterdag (ca -20) får jag elda i princip hela tiden ca 4 brasor per dag :(
En av anledningarna att byta är också att min separata elpanna håller på att ge upp.

 
Kolla in effektas woody panna oxå med lamdastyrning. 135L i eldstadsutrymme
 
kolla baxis bonus 30 kombi för pellets om man trötnar på veden
 
Enda nackdelen är det sparsamma vedmagasinet.
Men det är fantastiskt att en pelletspanna funkar så bra med ved!
 
Tack för alla svar :D
Jag tror nog att det lutar åt en Baxi Innova 30, om ekonomin
tillåter :-/
Håller just på att klura var jag ska rymma mina acctankar :-?
Som Matss skrev så rekomenderas stora tankar till Innovan, ca 2500 l ska höra
vad rörfirman säger.
Det blir nog att ha en tank i pannrummet och en i garaget(som ligger vägg
i vägg).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.