NorthernLiving skrev:
Dåligt med visningshus häromkring tyvärr.
Vilket ett hus och tillverkar föll ni för till slut?
För oss blev det ett Fiskarhedenvillan. Blev ett högre pris men vi tyckte att Älvsbyhus var allt för basic.
 
NorthernLiving skrev:
Kommit tomter i ett område jag är intresserad av, dock bara älvsbyhus som ska/får byggas.
Tidigare tittat på en annan privat tomt, men pga strul med säljaren blev det inget.
Gammal tråd detta men fortfarande lika aktuellt, vågar man bygga Älvsbyhus?
Kollat på Eksjöhus, LBhus, Smålandvillan mm och lokala byggfirmor, men priset är då minst 1 miljon över Älvsbyhus (gäller ej Smålandvillan)

Dom har väl ny avfuktar igen!?
Nya krypgrundsisoleringen (typ liggunderlag) samt nya trossbottenskivor som är okänsliga för fukt och mögelpåväxt, istället för asfaltsboard/masonitskivor.

Någon som nyligen byggt ett Regin? eller för den delen ett annat Älvsbyhus?
Känsla? omdömen?
Hur är garagen? tex deras dubbelgarage F30

Och ja jag vet det är billigaste alternativet och standarden är lägre, men så även priset...

Jag har byggt ett Regin som vi flyttade in i mars, här kan du läsa om mitt bygge:

https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/269733-jag-och-gumman-bygger-alvsbyhus-regin.html
 
Vi valde att bygga med Smålandsvillan och är supernöjda. Vi blev tipsade utav säljaren om en grundfirma som ställer upp deras isolergrund, allt gick klockrent. Det sitter ingen avfuktare i grunden, däremot en fläkt som skapar undertryck. Denna fläkt drar väldigt lite ström.
Grunden är varm året runt och bidrar därför till att ingen golvvärme behövs.
Eldar du dessutom i kamin så kommer inte en ev platta bli särskilt varm.
Enda fördelen som jag ser det är att man slipper elementen, men elementen i sin tur är reagerar snabbare på temperaturskiftningar jämfört en "trög" platta.

8500kw/h inkl allt plus 6-7 kbm ved gjorde vi(2+1) av med första året i vårat Villa Nybro, vilket får anses vara mycket bra.

Smålandsvillan har i mina ögon spottat upp sig en del kvalitetsmässigt de senaste åren.
 
Vi var väldigt sugna på ett Älvsbyhus. Mycket prisvärda och för oss perfekt planlösning. Men man kunde inte få kakel i badrum och toalett. Gillade inte heller yttertaksduken. Beställt ett annat hus istället. Tror Älvsbyhus måste vara något mer flexibla för att inte tappa marknadsandelar i framtiden.
 
nikasp
A anders67 skrev:
Tapetskarvar och flisor i golvlister är INTE vad vi pratar om här. Parkettgolv eller plastmatta är ovesäntligt. Dessa småproblem finns överallt. De småsaker ni eventuellt ser är ingenting mot det ni INTE ser.Torpargrund är inte bra ur fuktsynpunkt det finns spaltkilometer skrivna om detta. Alla serösa bygger med isolerad platta på marken nuförtiden. Det ni skall titta på är konstruktionen utifrån och in , material för material. Älvsbyhus väggar är skräp tex 1 mm papp istället för 15mm utegips etc. Tak har plastfolie istället för råspont och papp.När ( inte om) en takpanna går sönder och det blir ett hål i plasten regnar det in. Finns massor mer , Be älvsbyhus om specen och låt en snickare berätta hur man skall bygga. Jag var väldigt lockad av Älvsbyhus priser men valde en annan leverantör. Dessutom dom säljer ett hus till en kudn en gång så dom bryr sig inte om kunden är nöjd eller inte. Detta i kombination med mindre noggranna snickare gör att Älvsbyhus i längden är dyrare än alla andra.
Måste bara lyfta att vårt Älvsbyhus YMER är byggt 1997 och jag har precis gått med byggdammsugaren över hela kallvinden. Inga läckor överhuvudtaget och huset är 23 år. Tycker att du överdriver grovt. Har en kompis som byggt Älvsbyhus 1998 i Göteborg och inte heller haft några problem. Det är ju budget med trampsäker folie och innerväggar av spånskiva men funkar ypperligt och är inte skräp. Alla vill eller kan inte lägga pengar på det bästa av allt.

Blir helt matt när man läser sånt här. Låter lite som de dåliga häst- och hundfolk jag råkat ut för genom åren. Antingen är något ren skit eller det bästa som finns, ingen skala utan 0 eller 1. Inte minsta trovärdigt.
 
  • Gilla
snoddas2 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.