richardtenggren
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då får man ju bygga om rören under skåpet så de kommer fram så att man kan få upp dem genom bottnen.
I annat fall blir ju kopplingarna bakom skåpet och eventuella läckage rinner ner under skåpet och inte in i skåpet så det upptäcks.
Då är bara ett vattenlarm lösningen för att eventuellt läckage ska upptäckas i tid.
Absolut, intressant att höra hur du löser det! :)

Valde att placera vattenlåset och ballofixerna till vattnet bakom skåpet i ett tidigare kök som var 70 cm djupt. Detta för att kunna köra med heldjupa lådor även i diskbänksskåpet.
Så placerade ett läckagetråg under och bakomskåpet istället för i skåpet för att åstadkomma samma funktion.
Fick köpa en förlängning till vattenlåset för att flytta detta bakåt.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut, intressant att höra hur du löser det! :)

Valde att placera vattenlåset och ballofixerna till vattnet bakom skåpet i ett tidigare kök som var 70 cm djupt. Detta för att kunna köra med heldjupa lådor även i diskbänksskåpet.
Så placerade ett läckagetråg under och bakomskåpet istället för i skåpet för att åstadkomma samma funktion.
Fick köpa en förlängning till vattenlåset för att flytta detta bakåt.
Det finns ju vid renoveringar inte alltid en självklar lösning så ibland får man ju improvisera och göra det bästa av det.
Poängen är ju att man ska kunna upptäcka läckage i tid.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut, intressant att höra hur du löser det! :)

Valde att placera vattenlåset och ballofixerna till vattnet bakom skåpet i ett tidigare kök som var 70 cm djupt. Detta för att kunna köra med heldjupa lådor även i diskbänksskåpet.
Så placerade ett läckagetråg under och bakomskåpet istället för i skåpet för att åstadkomma samma funktion.
Fick köpa en förlängning till vattenlåset för att flytta detta bakåt.
Själva läckagegrejen fattar jag .. men (det kan vara min trötta hjärna som spökar nu..) måste bara fråga - Hur gjorde man/du för att akut stänga av vattnet/använda ballofixerna? (Var det ens lönt att ha några om de verkligen satt BAKOM ett skåp menar jag??) :thinking:
 
richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
Själva läckagegrejen fattar jag .. men (det kan vara min trötta hjärna som spökar nu..) måste bara fråga - Hur gjorde man/du för att akut stänga av vattnet/använda ballofixerna? (Var det ens lönt att ha några om de verkligen satt BAKOM ett skåp menar jag??) :thinking:
Det var ju självklart tillgängliga så som om de suttit i skåpet ;) sträcka sig kanske 95 mm mer bara ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var ju självklart tillgängliga så som om de suttit i skåpet ;) sträcka sig kanske 95 mm mer bara ;)
Got it (y):D nu är jag nöjd .. ;)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Själva läckagegrejen fattar jag .. men (det kan vara min trötta hjärna som spökar nu..) måste bara fråga - Hur gjorde man/du för att akut stänga av vattnet/använda ballofixerna? (Var det ens lönt att ha några om de verkligen satt BAKOM ett skåp menar jag??) :thinking:
Man får ju hoppas han sågade ur i ryggen så man kunde komma åt dem. :p;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
richardtenggren
Hade bara en bild men jag utökade hålet likt ”kladdet” efter bilden var tagen, skåpet är bara dithängt på bilden :)
 
  • Ett halvfärdigt skåpsinstallationsprojekt med synliga vägguttag och rör, delvis putsad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Panelmannen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Bilden du bemödar dig med att gnälla över innehar en stor sammanhängande gammal lödad fördelare under skåpet och var de rören sticker upp är inget man kan styra över och inte heller går det att bygga om den hur som helst.
Speciellt inte utan anledning.
Lugn lugn lugn!
Det var bara en litet skämt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu e du ute på hal is så det där med att skärpa sig bör du fundera skarpt på själv.

Vad gäller rörmanschetter i ett våtrum så ingår de i tätskiktssystemet som är reglerat enligt t.ex BKR branschregler.
Under dessa lyder den som utför tätskiktet ch således är det densamma som ansvarar för detta.

Installationer av VVS i t.ex köket ansvarar rörläggaren för och det är rörläggaren om lyder under Säker Vatten vilka är de som ställer kraven på täta installationer i vaskskåp.

Köksmontören lyder inte under denna organisation eller dess regler.
Diagram som visar fixering av rör genom golv med tätningar och genomföringshylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt enligt säker vatten är inte tätningen av genomföringen rörs jobb om inget annat avtalas.
Inte enligt säker vatten iallafall.

Men som sagt jag gör sett flera ggr i veckan även fast de egentligen inte är mitt jobb, utan för att jag kan o har yrkesstolthet. Men nu var de jubinte det saken handlade om.
 
Henrik Nordlander skrev:
[bild]

Som sagt enligt säker vatten är inte tätningen av genomföringen rörs jobb om inget annat avtalas.
Inte enligt säker vatten iallafall.

Men som sagt jag gör sett flera ggr i veckan även fast de egentligen inte är mitt jobb, utan för att jag kan o har yrkesstolthet. Men nu var de jubinte det saken handlade om.
Men snälle vän...

Nu blandar du ju ihop ärtor och morötter. :surprised::crysmile:

Du snackar tätskikt i våtutrymme och här avhandlar vi vaskskåp.
Det är ju två helt olika saker så jag förstår inte varför du inte kan hålla dig till ämnet.

Kolla bakåt i tråden så ser du ju vad Säker Vatten säger och dessa regler ska du ju kunna och följa om du jobbar som rörläggare kan man tycka, men tydligen inte.

Det ÄR rörläggarens ansvar att följa Säker Vatten och således densammes jobb att utföra tätningarna i vaskskåpet så det är bara och följa vad reglerna du ska arbeta efter säger.

Fortfarande finns ingen organisation vars regler en köksmontör är tvingad till att följa men är man seriös så förbereder man genomföringarna så att rörläggaren kan utföra ett fullgott tätningsarbete.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Lugn lugn lugn!
Det var bara en litet skämt.
Ok...

Då ber jag om ursäkt men det kopplade jag inte när jag läste först...:oops:(y)
 
Staffans2000
Ingen skada skedd
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.