Denna helgen så är väggarna klara!
Det ligger nya rör, det ligger en grusbädd över rören, markduken är där den ska vara och nu finns en grävmaskin för att börja med det roliga. Har lite lister kvar att sätta över, men då jag ska dra rör för dagvatten så kommer jag inte fylla allt och förhoppningsvis så får jag en skönare arbetsposition för att montera upp listerna.
Och för funderingen tidigare med plasten mellan lager, har mailat och fått förklarat på detta sätt ”plasten ska vara där om man väljer att inte använda membran på sulan.” Pordränskivorna behöver inte ha någon Platon utanpå, markduk och jord/sand räcker sa firmorna jag pratat med.
Snart börjar det invändiga jobbet!
Nygrävda rörledningar täckta med grusbädd och markduk vid en husgrund i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade rör och en vit markduk längs en husgrund i kvällsljus, redo för fortsatt arbete med dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person installerar lister vid ett fundament utomhus på kvällen, med en grävmaskin och markduk synlig i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Bra jobbat med den sanden du har kring huset så är det hur vattnet från tak och mark som måste bort transporteras?
Du har väl separat dagvattensystem?
 
B byggarätt skrev:
Bra jobbat med den sanden du har kring huset så är det hur vattnet från tak och mark som måste bort transporteras?
Du har väl separat dagvattensystem?
B byggarätt skrev:
Bra jobbat med den sanden du har kring huset så är det hur vattnet från tak och mark som måste bort transporteras?
Du har väl separat dagvattensystem?
Tanken är att jag ska få ned en dagvattenkassett och eventuellt en brunn till dagvatten för framtida planer.
 
Har en fundering kring hur djupt man bör lägga rören till dagvattnet, duger 70cm vid högsta punkten?
Hur går man tillväga för att fixa med en brunn för dagvattnet?
Köpte en brunn till dräneringen som är 2m djup, men då den inte behöver användas till det ändamålet så tänkte jag ha den till detta istället. Räcker det att gräva ner den och fylla med lite grus i botten, eller hur hade ni gjort?
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Har en fundering kring hur djupt man bör lägga rören till dagvattnet, duger 70cm vid högsta punkten?
Hur går man tillväga för att fixa med en brunn för dagvattnet?
Köpte en brunn till dräneringen som är 2m djup, men då den inte behöver användas till det ändamålet så tänkte jag ha den till detta istället. Räcker det att gräva ner den och fylla med lite grus i botten, eller hur hade ni gjort?
Dagvattnet måste hållas borta från dräneringen i separata rör !
Ja dagvattenrören ska ligga frysfritt så 70 cm räcker om du bor så...
Om du tänker infiltration och dagvattenbrunn i ett så kan du göra det om du ordnar överfyllnings lösning så att du inte kan få vatten bakåt in i dräneringen
 
B byggarätt skrev:
Dagvattnet måste hållas borta från dräneringen i separata rör !
Ja dagvattenrören ska ligga frysfritt så 70 cm räcker om du bor så...
Om du tänker infiltration och dagvattenbrunn i ett så kan du göra det om du ordnar överfyllnings lösning så att du inte kan få vatten bakåt in i dräneringen
Kanske formulerade mig dumt...
Dräneringen är kopplad till den gamla brunnen som har ett utlopp till det kommunala. Dagvattnet har fått flöda fritt vid fasaden och det är det som ska ändras. Jag ska gräva ner rör som leder till en dagvattenkassett på baksidan, sen kanske jag drar något rör till en egen brunn på baksidan. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga just vid brunnen. Ska jag lägga grus och markduk i botten? Ska jag bara ha grus? Tanken är att kunna använda vattnet till att vattna växter.
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Kanske formulerade mig dumt...
Dräneringen är kopplad till den gamla brunnen som har ett utlopp till det kommunala. Dagvattnet har fått flöda fritt vid fasaden och det är det som ska ändras. Jag ska gräva ner rör som leder till en dagvattenkassett på baksidan, sen kanske jag drar något rör till en egen brunn på baksidan. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga just vid brunnen. Ska jag lägga grus och markduk i botten? Ska jag bara ha grus? Tanken är att kunna använda vattnet till att vattna växter.
Ok ja markduk och grus i botten..men när du går via den gamla brunnen till gatan så fixa backventil så att du slipper vatten bakvägen i dräneringen
Dagvattenkasetten lägger du efter nya brunnen och leder överskottet till!
Sedan lägger du en retur till gatan med backventil så att du slipper vatten i dräneringen
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Kanske formulerade mig dumt...
Dräneringen är kopplad till den gamla brunnen som har ett utlopp till det kommunala. Dagvattnet har fått flöda fritt vid fasaden och det är det som ska ändras. Jag ska gräva ner rör som leder till en dagvattenkassett på baksidan, sen kanske jag drar något rör till en egen brunn på baksidan. Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga just vid brunnen. Ska jag lägga grus och markduk i botten? Ska jag bara ha grus? Tanken är att kunna använda vattnet till att vattna växter.
Du borde ha en brunn med botten. Som dagvattenrören går in i. Sen ett par dm under får du ha ett utlopp som leder till en kassett.
 
Godkväll! Har pratat med en anläggningsfirma i dagarna och löst problemet med dagvatten. Kommer uppdatera er när jag är igång med det.
Det som hänt senaste dagarna är grävning i omgångar, känns som vädergudarna avskyr mig. Jag gräver, det regnar, rasar och processen görs om, men det blir väl så när det bara är sand runt huset. Nu hoppas jag det klarar sig någon dag till innan pordränet är på plats. Detta är alltså sida 3 av 4 som börjar närma sig sitt slut och jag är så trött på att slipa tjära nu, det släpper inte runt ögonen så ser ut som jag är sminkad.
Grävningsarbete vid husgrund med geotextil och grus, nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till ett helt annat ämne!
Innan jag ger mig på den sista sidan av dräneringen, börjar med allt i källaren så har jag lovat min sambo att en altan ska påbörjas så vi kan komma in i huset då den gamla trappen ska rivas.
Min tanke är att bygga i omgångar men jag vill gärna ställa ut alla plintar samtidigt. Det ska bli en väldigt stor altan med en trapp runt hela och i framtiden kanske ett uterum. Planen är att använda 45x170 som bärlina, reglat 60cc (om ingen har invändningar). Problemet är att jag inte har en aning om var jag ska placera plintarna?
Bifogar en skiss så får folk väldigt gärna hjälpa mig med detta!
En handritad skiss över en planerad altankonstruktion med mått, markerad "Hus!" i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj altan direkt efter dränering blir ett litet äventyr då allt rör sig!
Hur tänker du göra då marken kommer att hålla på och sätta sig!
Jag skulle planera för att kunna rikta altanen så att du kan kompensera för ev sättningar
Det betyder att det behövs en kraftigare styvare altan än en som ligger platt lågt på marken!
 
B byggarätt skrev:
Oj altan direkt efter dränering blir ett litet äventyr då allt rör sig!
Hur tänker du göra då marken kommer att hålla på och sätta sig!
Jag skulle planera för att kunna rikta altanen så att du kan kompensera för ev sättningar
Det betyder att det behövs en kraftigare styvare altan än en som ligger platt lågt på marken!
Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag läste att bärigheten på en 45x170 är ca 2,5m och då tänkte jag att ”så långt ut har jag ju inte grävt”. Givetvis kommer det röra sig lite men jag trodde inte det skulle vara några större sättningar.
Denna altan kommer vara runt 40cm över marknivå och som sagt byggd i etapper, starta med den raka delen som är 6,5 x 4,5m. Men tycker du att det är en dålig idé eller har några smarta lösningar så uppskattar jag det!
 
Familjenyheter Familjenyheter skrev:
Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag läste att bärigheten på en 45x170 är ca 2,5m och då tänkte jag att ”så långt ut har jag ju inte grävt”. Givetvis kommer det röra sig lite men jag trodde inte det skulle vara några större sättningar.
Denna altan kommer vara runt 40cm över marknivå och som sagt byggd i etapper, starta med den raka delen som är 6,5 x 4,5m. Men tycker du att det är en dålig idé eller har några smarta lösningar så uppskattar jag det!
Hur tänker du använda altanen?
Hur tänker du göra med räcke? Transporter tvärs altanen?..
Dimensioneringen av bärlinor måste beräknas på vilken dimension däckningen ska ha som ger totala vikten och stadgan !
Hur är det med infästning i väggen till huset?
Alla dessa frågor avgör vilken typ av plintar och hur tätt de behöver stå?
Sedan bör du täcka marken under med markseparationsduk så att du slipper beväxning och vattensamlingar !
 
B byggarätt skrev:
Hur tänker du använda altanen?
Hur tänker du göra med räcke? Transporter tvärs altanen?..
Dimensioneringen av bärlinor måste beräknas på vilken dimension däckningen ska ha som ger totala vikten och stadgan !
Hur är det med infästning i väggen till huset?
Alla dessa frågor avgör vilken typ av plintar och hur tätt de behöver stå?
Sedan bör du täcka marken under med markseparationsduk så att du slipper beväxning och vattensamlingar !
Hur menar du med använda? När solen skiner så ska jag grilla och må gött
På sidorna som är 4,5m så blir det staket med stora fönster i, utöver det så är det en trapp runt hela altanen. Transporter över altanen kommer inte bli av något tungt.
Trallen ska jag ha 28x120 och bygga en inramning runt. Kommer sätta fast bärlinan i husets grund som består av betonghålsten.
Tack för att du förklarar och hjälper till
 
Gör det enkelt, en plintrad 2m ut från huset och en plintrad 4m ut, då blir det lagom överhäng så plinten göms under utan att synas.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ett tag sedan jag uppdaterade här, det är mestadels för att jag aldrig hinner...
Dräneringen är klar, spolade vatten i en spolbrunn vid högpunkten för att se så allt fungerade som de ska och jag är väldigt nöjd. I veckan kommer det en firma som ska planera ut gräsmattan för att få rätt höjd samt jämna till allt så det är klart för att dra på jord och sen så eller rulla ut gräs. Delar med mig av en bild från sista sidan där det va trångt som tusan!
Nydränerat hus med dräneringsplattor på väggen i en smal grävning vid husets sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagvattnet gjorde jag en stenkista samt en brunn som sparar en del vatten till bevattning osv, och det resultatet är jag minst lika nöjd med!
Men eftersom solen börjar dyka upp och gräsmattan ser ut som ett bombnedslag så valde jag och min sambo att smälla upp en altan. Det blir även vissa förberedelser för ett blivande uterum. Kollade runt med massa folk som sa att det inte gjorde något om det va dränerat nyligen då bärlinan sitter i huset och sen kommer första plintraden 2,1m ut från väggen. Lägger upp lite bilder på altanen fast den inte är klar.
Konstruktion av altan på kvällen med plintar och markarbete framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan under konstruktion vid ett tegelhus med synliga verktyg och halvfärdig stomme för uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående konstruktion av en träaltan framför ett rött tegelhus med trädgårdsmöbler och en stege, i början av kvällssolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En altan under konstruktion med träreglar och en stege, sedd från insidan genom ett plastfönster i det gyllene kvällsljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person bygger en träaltan intill ett vitt hus, halvfärdig stomme synlig, verktyg och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.