A
Jag har totalrenoverat ett hus från som jag rev ner till stommen för att sedan göra om precis allt. När det började närma sig inflytt gjorde jag en beställning på vitvaror och tänkte att jag ger Cylinda en chans då det ska vara svenskt till en viss nivå. Jag är djupt besviken över detta valet.

Jag köpte i deras ”bättre” serier för att inte då billigt skrot, trodde jag.... Vitvarorna kom i November och det var alla vitvaror ett hus behöver. Nu efter ett par månaders användning brakar helvetet loss. Vi fick service på våran tvättmaskin 2 veckor efter installation för att den stod och tjöt. Några veckor efter service sluta ”klar” funktionen att fungera (att den piper vid avslutat program samt öppnar luckan) nu måste jag stänga av den manuellt för att sedan starta den igen för att efter det kunna öppna luckan....

Kylskåpet fryser maten så vi fått kasta grönsaker m.m trotts att den står på hösta temp (8+)

Igår ramlade bestikshyllan ner under programmets gång, det visade sig att fästena börjat rosta inifrån till den grad att de mjuknat och helt enkelt tappat sin hållförmåga.

Till råga på allt sprack hörnan på hällen helt oprovocerat när en kastrull potatis stod och kokade.

Ska det verkligen vara såhär med ”Svenskkvalité” !?

Ugnen, Micron och köksfläkten fungerar felfritt i skrivande stund...

Garanti tänker ni, jodå den består av en trevlig tekniker som kommer med klämmiga fraser så som ”det här är bra märkligt, det har inte hänt förut”
 
Herman19 skrev:
Ska det verkligen vara såhär med ”Svenskkvalité” !?
Det var väl några år sedan Cylindas maskiner tillverkades i Sverige, rätta mig om jag har fel!
Våra Cylinda-apparater, en tvättmaskin och en diskmaskin inköpta och igångsatta år 2010 fungerar fortfarande klockrent.

Våra kyl och frys är Bosch och spishäll och ugn är från IKEA, allt med samma "årsmodell".
Allt funkar klockrent än så länge.
 
Magnus E K
Fyra olika fel helt oberoende av varandra är alltför osannolikt. Det måste vara antingen handhavandefel eller så är alla fyra maskinerna tillverkade samma måndag efter långhelg.
 
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fyra olika fel helt oberoende av varandra är alltför osannolikt. Det måste vara antingen handhavandefel eller så är alla fyra maskinerna tillverkade samma måndag efter långhelg.

Det är dessvärre inga handhavande, som sagt tekniker har gjort en koll..

Tm trasslade först, sen kylen och nu disk och häll. Detta är under en 9 månaders period
 
Jag har diskmaskin, spis och tvättmaskin från Cylinda. Från 06-09. Samtliga har fungerat klockrent, lite småsaker som reparerats än så länge.
 
A
H Hammarfall skrev:
Jag har diskmaskin, spis och tvättmaskin från Cylinda. Från 06-09. Samtliga har fungerat klockrent, lite småsaker som reparerats än så länge.

Tvättmaskin och torktumlare tillverkades i sverige enligt hemsidan och resten utomlands sedan dem blev en del av Asko, frågan är ju om nya maskinerna är sämre helt enkelt. Hade en cylinda spis i min första lgh som också vad 10år +
 
Herman19 skrev:
Tvättmaskin och torktumlare tillverkades i sverige enligt hemsidan och resten utomlands sedan dem blev en del av Asko, frågan är ju om nya maskinerna är sämre helt enkelt. Hade en cylinda spis i min första lgh som också vad 10år +
Måste vara så att de är betydligt sämre nu, ser inte många som är äldre än 10 år. @electroluxaren kanske vet vad som är sämre nu. Motorn? Elektroniken? Det mesta?
 
BirgitS
Det enda som står på sidan https://www.cylinda.se/omcylinda/dethararcylinda är att de har en utvecklingsavdelning i Sverige, om något tillverkas i Sverige borde det stå där. Men du kan ju kolla på typskyltarna vad det står för något efter "Made in".

Cylinda är ett varumärke som ägs av Elektroskandia och de har inget att göra med Asko, som däremot köpte företaget Asea Cylinda. Asko flyttade produktionen av diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare från Sverige till Slovenien 2013, tre år efter att de köptes av Gorenje: https://www.asko.se/om-asko/historia/asko-ar
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
A
Cylindas avvecklings organisation gör allt för att besudla varumärket genom att köpa in produkter från olika tillverkare som inte har de nivåer vi varit vana vid tidigare.

Man kan troligen köpa två cylinda brandade produkter med hyfsad kvalitet.
De av asko tillverkade sverigetvätten och sverigetorken med kloner.
Övriga produkter skall man nog vara betydligt försiktigare med.
 
  • Gilla
mikaelthe och 2 till
  • Laddar…
Håll koll på ert kylskåp så det inte rostar!!
 
Jag skulle inte köpa Cylinda.
Vi köpte ny kyl och frys.
När vi kom hem var frysen trasig. Fick en ny av elgiganten direkt. Funkade ok i 3 veckor. Sen började den låta som om någon kastade in en hink med skiftnycklar i en cementblandare. Cylinda skickade ut en tekniker som kollade och de bytte lite styrkort och fläkt. Men så konstaterade han att det även var köldmedie läckage. Plus att den hade drällt ut smältvatten bakom droppskyddet så golvet gick sönder. Sen konstaterade han även köldmedie läcka på kylen. Vi ville häva köpet efter detta men cylinda vägrar.
Till slut fick vi i alla fall nya vitvaror av cylinda, dock en annan modell. Hoppas de funkar bättre... Vi får se. Så vi är inne på frys nummer 3 ock kyl nr 2 från dom.
 
Jadu hoppas inte för mycket. Deras toppmodell!! Vi köpte var en lågprismaskin från Turkiet med Cylindas märke på bara.
 
Min diskmaskin är fyra år och har nu sitt andra fel på kort tid. Först var det spolarmen som spruckit så att vattnet trycktes ut på golvet. Nu är det startknappen som gett upp. Det är fem års garanti så det är ok. Men ...! Det tar oändlig tid att få hem en servicetekniker. En vecka efter det att jag anmält skadan har jag inte ens fått besked om när jag kan få den servad. Ringde och undrade och fick bara ”goddag yxskaft ” till svar.
 
T Timpah skrev:
Jag skulle inte köpa Cylinda.
Vi köpte ny kyl och frys.
När vi kom hem var frysen trasig. Fick en ny av elgiganten direkt. Funkade ok i 3 veckor. Sen började den låta som om någon kastade in en hink med skiftnycklar i en cementblandare. Cylinda skickade ut en tekniker som kollade och de bytte lite styrkort och fläkt. Men så konstaterade han att det även var köldmedie läckage. Plus att den hade drällt ut smältvatten bakom droppskyddet så golvet gick sönder. Sen konstaterade han även köldmedie läcka på kylen. Vi ville häva köpet efter detta men cylinda vägrar.
Till slut fick vi i alla fall nya vitvaror av cylinda, dock en annan modell. Hoppas de funkar bättre... Vi får se. Så vi är inne på frys nummer 3 ock kyl nr 2 från dom.
De nya gick sönder igen i vintras. Nu äntligen fick vi reklamera allt och få pengarna tillbaka. Köpte annat märke och kommer aldrig rekommendera en cylinda någonsin. Inte ens till min värsta fiende.
De fick i alla fall betala nytt golv som plåster på såret...
 
A
G Grisbergström skrev:
Min diskmaskin är fyra år och har nu sitt andra fel på kort tid. Först var det spolarmen som spruckit så att vattnet trycktes ut på golvet. Nu är det startknappen som gett upp. Det är fem års garanti så det är ok. Men ...! Det tar oändlig tid att få hem en servicetekniker. En vecka efter det att jag anmält skadan har jag inte ens fått besked om när jag kan få den servad. Ringde och undrade och fick bara ”goddag yxskaft ” till svar.
Cylinda har inga egna tekniker längre
De utnyttjar lokala förmågor mer eller mindre seriösa
Då garanti erättning priserna är betydligt lägre än för andra jobb så får de automatiskt lägre prioritet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.