Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
richardtenggren
1 markus1 skrev:
Fast nu är det så att de vill kalla det för förskola, ha läroplan, utvecklingssamtal med mera.
Att då degredera detta till barnpassning bara för att man som förälder råkar göra x istället för y förstår jag inte resonemanget av. Barnen är där för att lära sig grejer som varken jag eller du har 5 års utbildning för att lära dem.
Beror väl på vilken värdering man lägger i själva ordet ”dagis”? För mig är det inget nedvärderande med det.

Det blev förskola långt innan jag själv föddes, trots det så kallades det fortfarande dagis på min tid.

Vilken förskolepedagog har fem års utbildning? Det finns väl säkert någon som bytt karriär, någon som inspirerats av ”van the man” eller någon skoltrött men om man sköter sig är det väl ändå 210 hp, dvs 3,5 år.
 
Folk som hakar upp sig på att man säger dagis istället för förskola tycker jag är lika löjliga som om jag skulle gå runt och kräva att alla titulerar mig doktor hela tiden. Inget av det är fel, men inget av det är heller särskilt smidigt i ett vardagligt samtal. Dagis är inte på något sätt en nedvärderande term.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Beror väl på vilken värdering man lägger i själva ordet ”dagis”? För mig är det inget nedvärderande med det.

Det blev förskola långt innan jag själv föddes, trots det så kallades det fortfarande dagis på min tid.

Vilken förskolepedagog har fem års utbildning? Det finns väl säkert någon som bytt karriär, någon som inspirerats av ”van the man” eller någon skoltrött men om man sköter sig är det väl ändå 210 hp, dvs 3,5 år.
5 år kanske var att ta i men ändå... 3,5 år bara för att sitta barnvakt verkar vara lite overkill om det är nu barnpassning de sysslar med enligt vissa.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kan jag få några exempel?
Har du ingen koll på vad dina barn gör/gjort?
 
Så som det är på de förskolor jag varit i kontakt med så är det kanske 1 på 4 som är utbildad förskolelärare, och den personen umgås knappt med barnen för den måste göra all planering, fylla i rapporter om hur barnen uppfyller målen i läroplanen osv, så de som faktiskt umgås med barnen har sällan mer än gymnasieutbildning, vilket i för sig bara det är 12 år för de flesta.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
1 markus1 skrev:
5 år kanske var att ta i men ändå... 3,5 år bara för att sitta barnvakt verkar vara lite overkill om det är nu barnpassning de sysslar med enligt vissa.
Men det är ju ingen som sagt att det handlar barnpassning, det är ju bara du som lägger in din egen värdering? För mig är förskola en synonym till dagis så att säga.

Det känns alltid mer övertygande om man överdriver lite ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Men det är ju ingen som sagt att det handlar barnpassning, det är ju bara du som lägger in din egen värdering? För mig är förskola en synonym till dagis så att säga.

Det känns alltid mer övertygande om man överdriver lite ;)
Får ge mig ur diskussionen. Måste hämta på förskolan. Begränsade tider när man är föräldraledig. Blir ännu en stimulerande eftermiddag för 4 åringen med ipad medans man jagar runt med den lille.
 
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Får ge mig ur diskussionen. Måste hämta på förskolan. Begränsade tider när man är föräldraledig. Blir ännu en stimulerande eftermiddag för 4 åringen med ipad medans man jagar runt med den lille.
Universitetsförskolainstitutet bygga eget hus karriär!
Barnen fullblods indoktrinerade som angivare i det marxistiska arbetarklasslika samhället...
Det borde vara ganska självklart att var och en tar hand om barnen när man bygger eget hus
 
H heimlaga skrev:
Jag har märkt att det många gånger har varit till fördel att ha lång erfarenhet av och kunskap om praktiska saker. Det behöver inte vara skog och jordbruk utan det viktiga är att ha fått vara med. Det kan lika bra vara matlagning eller trädgårdsodling eller sömnad eller djurskötsel eller fiske eller vad som helst.

Det här praktiska tänkandet föder en sorts inre trygghet och problemhanteringsförmåga som jag tycker att många nutidsmänniskor saknar i sina liv. Går det inte på ett vis så går det på ett annat vis. Finns det en mur i vägen slår vi hål i den och går vidare. Finns det inte arbete att få så skapar man någonting som ger en inkomst. Hela det där paketet.
Jag upplever att barn som inte fick vara med i olika slags arbeten ofta utväcklas till enkelspåriga vuxna som blir deprimerade och ger upp eller börjar missbruka så fort någonting oförutsett knuffar dem av spåret. I stället för att ta sig på fötter igen och fortsätta framåt.

Själv har jag också fått mycket extraundervisning och inspiration med matematik och fysik av pappa. Det ledde fram till att jag utbildade mig till byggnadsingenjör på finländsk nivå vilket närapå motsvarar en civilingenjör i Sverige. Jag är väldigt tacksam för det och jag uppskattar att du ger dina flickor samma sak.

Fast när jag blev färdig mitt i krisen 2008 och först inte kunde få en seriös anställning och sedan hamnade i en lång rättstvist om obetalad lön och blev utbränd och blev arbetslös och svartlistad så jag inte kunde få någon vanlig anställning utan måste börja i egen regi och till slut fick sådana ryggproblem att jag blev sängpatient och det krävdes 6 års hård daglig sjukgymnastik för att kunna börja arbeta igen då blev mitt praktiska tänkande från barndomen en bas att bygga vidare på.

Hellre "greaseneck" som du kallar det än sängliggande psykpatient eller knarkare. Varenda människa som gör så gott man kan under sina förutsättningar är lika mycket värd. Oberoende om man är filosofie doktor eller börsbolagsVD eller murardräng eller personlig assistent. Den insikten är en styrka. Då behöver man inte vara rädd för att misslyckas och efter att ha misslyckats behöver man inte må dåligt utan man bara stiger upp halv 7 nästa morgon och ta nya tag och gå vidare i den riktning som är möjlig. Man bara gör så gott man kan. Varje dag. Sedan går det som det går.

Den insikten är det jag talade om!
I Sverige har vi tappat kopplingen till verkligheten som finns kvar i Finland men inte i Suomi som ju är ett helt annat land!
Människor har en helt annan koppling till existensen i Finland då kultur och existens bibehållits på grund av kriget och de påfrestningar men också distans till marxismen ....
I Sverige fuskar du öppet... i Soumi med men i Finland har du övervakning med majoritetsbefolkning som anmäler direkt
 
B byggarätt skrev:
I Sverige har vi tappat kopplingen till verkligheten som finns kvar i Finland men inte i Suomi som ju är ett helt annat land!
Människor har en helt annan koppling till existensen i Finland då kultur och existens bibehållits på grund av kriget och de påfrestningar men också distans till marxismen ....
I Sverige fuskar du öppet... i Soumi med men i Finland har du övervakning med majoritetsbefolkning som anmäler direkt
:crysmile::crysmile::crysmile:

Gick du ens ut förskolan? Verkar som du hoppade av redan där...
 
1 markus1 skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile:

Gick du ens ut förskolan? Verkar som du hoppade av redan där...
Går du kvar?
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Den här diskussionen hör hemma på dagis. Adjö!
 
JanneJanne123
1 markus1 skrev:
Fast nu är det så att de vill kalla det för förskola
Ja, de verkar vara väldigt noga med att kalla det förskola, fast alla andra kallar det dagis. Lite oklart för mig varför det är nedvärderande men de verkar ju tycka det.

Känns förövrigt som det här fängelsedebaclet med fångar/interner/klienter eller vad nu senaste benämningen är.
 
Staffans2000
1 markus1 skrev:
Har du ingen koll på vad dina barn gör/gjort?
Själv kan jag inte komma på mycket som inte en normalutbildad vuxen redan kan.
Därför bad jag om exempel.

Staffan

P.s.
Den som svarar med en motfråga, har inget svar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men tror du på allvarligt detta kostar samhället så mycket att det är ett problem? Lägg krutet på bostadsbidragsfuskare, sjukpensionärsfuskare, långtidssjukskrivningar, osv, osv. Det är där pengarna går.

Deras fusk kostar enormt mycket mer pengar OCH de bidrar inte med förvärvsarbete
Du hoppar mellan frågor och går på "attack" utan att svara. Du har inte svarat på min fråga utan undviker genom att skriva någonting helt annat. Ganska vanlig argumentationsteknik, men som är lätt att se igenom.

Du skriver enligt nedan. Vad får du ut av att vara dryg och otrevlig? Vill du argumentera för att få någon att tänka till och kanske byta åsikt, eller för att trycka ner?

Kort sagt, vad vill du ha sagt med detta

Skärmdump från diskussionsforum med inlägg om barnomsorg och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dizzy84 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.