Min granne har satt taggtråd ovanför sitt plank in mot vår trädgård. Planket är nog 1.80m högt och på detta har de spikat fast ca 1m långa reglar och virat 3 rader taggtråd. Får man verkligen göra så här?
 
@NK@N skrev:
Min granne har satt taggtråd ovanför sitt plank in mot vår trädgård. Planket är nog 1.80m högt och på detta har de spikat fast ca 1m långa reglar och virat 3 rader taggtråd. Får man verkligen göra så här?
Bygglov brukar krävas när höjden överstiger 110 cm på plank.

Det där med taggtråd var ju inget vidare trevligt
 
Vad är det grannen har problem med? Dina vilda hundar/ungar eller att pöbeln ska tränga in och ge dem smisk av en eller annan orsak?

Tror att du kanske får bättre svar på din fråga om du ställer den under "Bygglov" eller "Juridik".

Kan du inte plantera någon snabbväxande slingerväxt på din sida så att du slipper se eländet? Humle kanske?
 
Nja, jag har absolut för mig att man inte får sätta taggtråd i tättbebyggt område - på samma sätt som man inte får sätta elstängsel (vilket jag gärna skulle vilja ha för att jycken ska lära sig hålla sig inom tomtgränserna).

Frågan besvaras nog mest korrekt under juridik, som ylven säger.
 
Jag har förstått att det är olika från kommun till kommun vad man får göra, så jag har kontaktat kommunen. Hoppas de svarar snart.
Jag har själv inte sett eländet i dagsljus men det ser hemskt ut när det är mörkt.
 
galento
@NK@N skrev:
Min granne har satt taggtråd ovanför sitt plank in mot vår trädgård. Planket är nog 1.80m högt och på detta har de spikat fast ca 1m långa reglar och virat 3 rader taggtråd. Får man verkligen göra så här?
Snacka om revirtänkande,ska bli intressant att läsa vad kommunen säger om detta.
 
Svaret från kommunen:

Frågan om taggtråd regleras inte i plan- och bygglagen. I detta fall kan det dock bedömas var en väsentlig ändring av anläggning/murs utseende och vara lovpliktig.
Vi utreder.

Hoppas de utreder till vår fördel.
Hur gör man för att få med en bild på eländet? Jag försöker och försöker.
 
galento
Hej,du kan ju lägga med en bild från din dator om den inte är mer än 100kb stor genom att  välja "bläddra" knappen nedanför textfältet du skriver inlägget i .
 
Jag provar igen
 
  • IMGP1705.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
?

Jag tycker ni vänligen frågar grannen varför man satt upp detta ... vilken funktion har det?

 
galento
yonna skrev:
?

Jag tycker ni vänligen frågar grannen varför man satt upp detta ... vilken funktion har det?
Ja det skadar inte att fråga,detta var nåt i "hästväg" när det gäller staket.
 
Är det ett garage- eller altantak som syns bakom planket? Har han spänt taggtråd på kortsidan också? (mellan tegelväggen och planket)
 
morsan skrev:
Är det ett garage- eller altantak som syns bakom planket?
Ja, varför har de gjort så där? Är det så att det är ett tak bakom planket? Har grannen försett planket med taggtråd av rädsla för att någon ska klättra över planket upp på garage/altan-taket och sedan vidare upp på deras hustak. För att därifrån, som i värsta actionfilmen, såga upp ett hål och fira sig ned med ett rep och stjäla en dyrbar tavla...?


 
Kanske har han satt upp det för att hans egen familj inte ska rymma? ;) Vi har haft otur med mycket, men alltid otrolig tur med grannarna, överallt där vi bott. Den här historien är en påminnelse om hur mycket det är värt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.