10 rum tycker jag verkar väl magstarkt för att få någon att tro på att det inte finns kommersiella syften.
Så många kan man inte heller förvänta sig att de ska dela på ett vanligt enhushållskök utan att det byggs med extra utrymme och utrustning. Hyra ut kontor, butik etc. är som att tigga om problem om man vill hävda att det är bara ett vanligt enbostadshus.

3-5 inneboende kunde jag ha köpt om man som ensam ägde en villa avsedd för en större familj. Eller om det var ett gemensamt storhushåll snarare än separata uthyrningar. Men jag handlägger inte ärendet, vare sig på SKV eller BN.
 
hypermedia hypermedia skrev:
Det finns detaljplan för de tomter jag tittat på och jag ska bygga ett enbostadshus men vill se vart gränsen ligger till flerbostadshus. Om det går att ha flera inneboende men bara ett kök och andra gemensamma utrymmen i enbostadshus. När blir det ett flerbostadshus?

De tomter jag tittat på är för enbart enbostadshus. Kommunen säger att man kan göra om planen till flerbostadshus men det kostar mycket och det tar tid, samt mycket svårt om nästan omöjligt att få igenom när det är redan sagt att vara ett enbostadshus där.

Det är därför jag ska göra ett enbostadshus, om jag hade chansen att få göra ett flerbostadshus så hade jag, kommunen har inga nu och säger att det är lång väntelista samt de är 10ggr dyrare och större.

Hade tänkt bygga ett enbostadshus (ett sort kök med matplats, en entré, flera sovrum och badrum) där jag hur ut till runt 4-6 inneboende. Ev. hyra ut samtidigt någon del som butik, kontor eller förråd, men tänkte mest på flera inneboende. Jag ska bo i samma byggnad med 2 privata rum. Sedan tänkt att bygga ett attefall hus på tomten senare när stora enbostadshuset är färdigt och hyra ut det till en hyresgäst med.

Hyrpriser i detta område är runt 3000kr/mån för ett rum. 5000kr/mån för ett attefallhus.
Om det går att bygga så och hyra ut allt samtidigt så skulle det ge 20 000-23 000kr i månaden och över 15 000 efter skatt. Då kan man ju bara leva på det eller jobba väldigt lite om man inte har mycket utgifter som bil och dyr bostad mm.
Gränsen för flerbostadshus går vid >2 bostäder. Gränsen för vad som tolkas som bostad eller rum för uthyrning är dock inte tydlig och kan bara besvaras av din kommun när de tittar på ditt förslag. Här kommer du som jag sade innan bara kunna få gissningar...
 
  • Gilla
hypermedia
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
10 rum tycker jag verkar väl magstarkt för att få någon att tro på att det inte finns kommersiella syften.

3-5 inneboende kunde jag ha köpt
Med 10 rum o kök så menar jag 4 rum för inneboende. 1 matsal, 1 större hall, 1 vardagsrum. 1 tvättstuga, tekniskt rum och 2 rum till mig. 10 rum o kök tot.
 
B bergenudd skrev:
Gränsen för flerbostadshus går vid >2 bostäder. Gränsen för vad som tolkas som bostad eller rum för uthyrning är dock inte tydlig och kan bara besvaras av din kommun när de tittar på ditt förslag. Här kommer du som jag sade innan bara kunna få gissningar...
Tack. Det är nog så. Men jag tänkte få lite tips om vad jag ska säga samt diskutera lite innan jag går till kommunen. Eller om det är någon som har gjort något liknande. Samt veta vad ni alla tycker och tänker om den här idén. Också om det är någon som har fått något besvär från kommun om att ha flera inneboende eller lokal till uthyrning i ett enbostadshus.
 
hypermedia hypermedia skrev:
Med 10 rum o kök så menar jag 4 rum för inneboende. 1 matsal, 1 större hall, 1 vardagsrum. 1 tvättstuga, tekniskt rum och 2 rum till mig. 10 rum o kök tot.
Aha, rimligare då.
 
  • Gilla
hypermedia
  • Laddar…
Solrosen Solrosen skrev:
Mitt råd: Besök kommunkontoret och bygglovsavdelningen under deras öppet hus-kvällar. Eller boka en tid. Ställ frågan och ha ett öppet sinne. De guidar och ger tips men du kommer inte får svar på om just DU kommer få bygglov för detta. Men en hum om vad som krävs och vilka reglersamlingar du behöver sätta dig in i.

Som någon skrev. Brandsystem, utrymning, byggteknik för brandcell osv...
Lycka till!
Tack för tipset. När jag har mer hum och bestämt mig mer hur det ska se ut så ska jag nog göra det.

Uppskattar svar om några har erfarenhet eller kunskap om liknande att dela.
 
Att rita ett hus med 5 sovrum är fullt möjligt. Hur dessa sedan kommer att användas är en annan femma. Men om varje sovrum ansluts till egen dusch/toa väcks misstanke.
 
yonna yonna skrev:
Att rita ett hus med 5 sovrum är fullt möjligt. Hur dessa sedan kommer att användas är en annan femma. Men om varje sovrum ansluts till egen dusch/toa väcks misstanke.
När jag pratade med en på kommunen om badrum och toalett, så sa de som ett svar att man får ju ha hur många badrum som helst i ett enbostadshus. Men om hon har rätt eller inte vet jag inte.

Har ju också sett att det finns enbostadshus med tex 4 toaletter. 1 stort badrum. 1 i stora sovrummet, 1 gästtoa och 1 extra i källaren. Så att man är ju inte låst till att bara ha 1 badrum som man är låst att bara ha 1 kök i enbostadshus.

Så det menar på att det kan nog gå att ha flera toaletter.
 
yonna yonna skrev:
Att rita ett hus med 5 sovrum är fullt möjligt. Hur dessa sedan kommer att användas är en annan femma. Men om varje sovrum ansluts till egen dusch/toa väcks misstanke.
Precis vad jag tänkte, planlösningens utformning kan ifrågasättas om du har små rum med tillhörande badrum. Att hyra ut som kontor tror jag inte är någon bra idé eftersom fastigheten är avsedd för boende. Jag funderar också på om köket räcker till för så många personer, det är ju inte riktigt som en familj där oftast en middag tillagas, nu med alla inneboende som vill fixa middag kan det bli trångt. Om du installerar fler spisar och kyl kan även det uppmärksammas av BN, eftersom du i en ansökan ska redovisa fast inredning.
Kolla med stadsbyggnadskontoret vad de kan tillåta och utgå därifrån.[/QUOTE]
 
Det är helt OK att ha flera badrum (finns ingen gräns), däremot är det när du vill inreda ytterligare kök som det kan klassas som flerbostadshus. Din plan kommer fungera rent lovmässigt och tekniskt. Däremot är det frågan om det är en bra affärsidé. Finns det stora behov av denna typ av boenden, och vilken målgrupp tänker du dig, studenter ?
 
  • Gilla
hypermedia
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är helt OK att ha flera badrum (finns ingen gräns), däremot är det när du vill inreda ytterligare kök som det kan klassas som flerbostadshus. Din plan kommer fungera rent lovmässigt och tekniskt. Däremot är det frågan om det är en bra affärsidé. Finns det stora behov av denna typ av boenden, och vilken målgrupp tänker du dig, studenter ?
Det ska bara vara ett kök. Inga ytterligare kök. Det får bara var ett kök i enbostadshus vad jag fattar det som.

Jag kan förstå att det kan komma upp frågor från kommunen med stort kök och flera toaletter. Men jag ser inga krav att man inte kan ha det.

Tex ett ha 3 kylskåp istället för 1 och har en stor frysbox. Man kan väl få ha i värsta fall minibar kylskåp i varje rum med utan problem.
Att ha 3 lösa mikrovågsugn istället för 1. Att ha 2 spisar eller 1 spis och några lösa hällar och en extra lös mini ugn.
Jag kan se att det kan ställas frågor men jag ser inga krav att man inte kan ha 2 spisar eller en stor spishäll för 6 kastruller eller en massa lösa induktionshällar i ett kök. Samt diskmaskiner, brorsan har tex 2 diskmaskiner i sitt kök.

Har inte sett krav om hur många vitvaror i ett kök samt tvättmaskiner i tvättstuga man få ha. Men kan förstå att de kan fråga. Men fråga får de väl göra om de inte kan neka.
 
M MetteKson skrev:
DP tillät en och tvåbostadshus eller hur? En idé bara, om du väljer att bygga ett tvåbostadshus istället (typ parhus) och hyr ut den ena delen. Jag tror du skulle få lägre omsättning på hyresgäster då, kanske ett par eller liten familj som har stabilare ekonomi än studenter. Min erfarenhet är att studenter flyttar runt mer. Ligger fastigheten i ett attraktivt läge för en student, cykelavstånd till skola, kollektivtrafik nära etc? Delar du huset i två får du en privat bostad och slipper ha andra människor kring dig (om du nu inte gillar kollektivlivet).
Detaljplan för de tomter tillåter bara enbostadshus. Jag fråga om de har två- eller flerbostadshus tomter till salu. De sa att de var lång väntelista samt den nyligen sålda tomt var 10ggr dyrare än de tomter jag titta på. Men det kan ju komma upp något kanske. Men det blir nog större företag som är först i listan som köper dom tomter.

Hade tänkt till studenter, unga som precis fått jobb, veckopendlare eller varför inte Airbnb. Det finns ju behov för billiga boenden för unga eller ensamboende.
 
Rent generellt så kommer det att vara så att ju mer du förbättrar för de som hyr (egen toalett/dusch osv) desto mer uppfattas det som ett flerbostadshus.

Syftet med planen är enbostadshus.
Tänk på vad grannarna förväntar sig kan hända på granntomten när de har flyttat in i ett villakvarter utan flerbostadshus. En detaljplan är ju en överenskommelse mellan grannar där man ska kunna förtuse vad som kan hända i omgivningen i framtiden.
 
Jag förstår inte diskussionen om flerbostadshus alls. En godkänd bostad kräver kök, badrum, sovrum och vardagsrum. Bara för att du bygger med extra sovrum blir det inte ett flerbostadshus, bara ett enbostadshus med möjlighet att bo många.

Den diskussionen du pratar om hanterar du med skatteverket. Har inget alls med bygglovet att göra, om de inte menar att det är en större hotellverksamhet du driver.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Den diskussionen du pratar om hanterar du med skatteverket. Har inget alls med bygglovet att göra, om de inte menar att det är en större hotellverksamhet du driver.
Med Skatteverket är det inga problem. Det är ju vara betala skatt. Ska göra det vitt och riktigt. Tänkt till och med att hyra ut som en verksamhet och då skatta och bokföra lättare och riktigt.

Det jag tror kan vara problem med bygglovet är att kommunen inte hade direkt i första hand i tanke att det ska bo 5-6 personer på en tomt med enbostadshus detaljplan. Även om jag inte bryter några regler eller krav som att ha flera kök, kanske det kan bli problem i alla fall.

Men jag tror inte det om det inte finns några regler om hur många inneboende det får vara i ett enbostadshus. Därav vill jag veta om det är någon med erfarenhet.

Det är med bara kul att diskutera med er här om det. Jag tycker det är en intressant idé som inte har testats många gånger, om alls. Det ser ut som att det är helt okej att bygga så och ha många inneboende. Om det inte finns några regler om det nu, så kanske om alla hade gjort så skulle det säkert bli någon ny regel om det. Det är väl så ovanligt att det kanske inte finns några regler om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.