7 220 läst · 34 svar
7k läst
34 svar
Vad är detta misstag värt?
Henrik, det är tydligt att du försöker vara någon sorts motpol till konsumentledet här, men blir det inte lite fånigt ibland?Henrik Nordlander skrev:
Frågan är helt rimlig.
En hantverkare har klantat sig, gjort fel, råkat ha sönder väggen, kalla det vad du vill.
Att kräva ersättning för det är exakt vad kunden ska göra i detta fall.
Varför reagerar du inte på hantverkarens ordval som är det ENDA här som är anmärkningsvärt?
Jag hade en elektriker hemma som skulle klammra en kabel i liten elnisch.
När jag kommer hem ser jag att han haft för långa skruv, så spetsen stack ut på andra sidan snyggt och prydligt i en lodrät linje , jag påpekade detta snällt och vänligt. Han sa direkt att han kommer och byter skruven. Samt föreslog att en målare skulle komma och åtgärda skadan. Alternativt prisavdrag. Jag tog prisavdrag, skulle ända renovera köket.
Vid ett annat tillfälle så var det en markanläggre som spräckte ett dagvattenrör. Även då fick jag prisavdrag.
Det jag vill ha sagt är att , är hanvterkaren lite mån om sina kunder och sitt rykte så ska de stå för sina misstag. Man kommer långt med trevligt bemötande.
När jag kommer hem ser jag att han haft för långa skruv, så spetsen stack ut på andra sidan snyggt och prydligt i en lodrät linje , jag påpekade detta snällt och vänligt. Han sa direkt att han kommer och byter skruven. Samt föreslog att en målare skulle komma och åtgärda skadan. Alternativt prisavdrag. Jag tog prisavdrag, skulle ända renovera köket.
Vid ett annat tillfälle så var det en markanläggre som spräckte ett dagvattenrör. Även då fick jag prisavdrag.
Det jag vill ha sagt är att , är hanvterkaren lite mån om sina kunder och sitt rykte så ska de stå för sina misstag. Man kommer långt med trevligt bemötande.
Jag hade en identisk skada efter ett stambyte. Det var inget snack om saken, de köpte identisk färg (målad vägg), lappade och spacklade och målade. Syntes inte skråma efteråt och det kan inte ha tagit många minuter. Jag hann knappt reagera över skadan. Klart han ska fixa det, eller ersätta motsvarande vad det kostar att låta någon annan göra.
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 961 inlägg
Ja, visst begår man misstag ibland. Ordnar man då upp efter sig kan det, förutsatt att kunden blir nöjd, få positiva effekter.
Men kom igen nu.MathiasS skrev:Henrik, det är tydligt att du försöker vara någon sorts motpol till konsumentledet här, men blir det inte lite fånigt ibland?
Frågan är helt rimlig.
En hantverkare har klantat sig, gjort fel, råkat ha sönder väggen, kalla det vad du vill.
Att kräva ersättning för det är exakt vad kunden ska göra i detta fall.
Varför reagerar du inte på hantverkarens ordval som är det ENDA här som är anmärkningsvärt?
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.
I och med frågan så kan man ju undra vad man vill ha mer än det.
Hantverkarens ordval är säkert tagit ur sitt sammanhang, helt ärligt så här han säkert tänkt åtgärda saken hela tiden.
Har han fått frågan ?
Har han sagt nej ?
Ja? Det tror f*n att han ska just KRÄVA att hans hantverkare återställer det han förstört? Allt annat är ju absurt.....Henrik Nordlander skrev:
Eller är du en såndär som inte heller vet skillnaden på Mitt och Ditt?
Citat:Henrik Nordlander skrev:Men kom igen nu.
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.
I och med frågan så kan man ju undra vad man vill ha mer än det.
Hantverkarens ordval är säkert tagit ur sitt sammanhang, helt ärligt så här han säkert tänkt åtgärda saken hela tiden.
Har han fått frågan ?
Har han sagt nej ?
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.
Ja, o det var det TS undrade om.
”Vad kan jag kräva?”
Ett återställande.
Varken mer eller mindre.
TS verkar inte heller ha en agenda där han kräver totalrenovering av hela rummet på grund av skadan.
Ja, det enda jag skulle vilja är att det återställs, här ingen lust att få målad vägg när originalet är tapet. Har fått tips om att läsa konsumenttjänstlagen. Där det står att "åverkan" ska åtgärdas eller få ekonomisk kompensation.K knipo skrev:
Henrik Nordlander skrev:Men kom igen nu.
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.
I och med frågan så kan man ju undra vad man vill ha mer än det.
Hantverkarens ordval är säkert tagit ur sitt sammanhang, helt ärligt så här han säkert tänkt åtgärda saken hela tiden.
Har han fått frågan ?
Har han sagt nej ?
Klart de ska återställas.M Morf skrev:
De anser jag också.
Kan du påvisa ekonomisk skada utöver själva skadan har du rätt till de också.
Alla seriösa hantverkare jag jobbar med ersätter alltid såna här skador när man har oturen att tabba sig.
Det stämmer, jag vill ha rummet "oskadat".K knipo skrev:
K knipo skrev:
Har du betalt?M Morf skrev:
Om inte håll inne med en del av betalningen, svårt att se att han kan vinna det i tingsrätten om summa du håller är rimlig.
Vad som är rimligt får någon annan svara på.