Står i begrepp om att köpa en ny vedpanna och står nu i valet och kvalet.

Jag har några icke förhandlingsbara kriterier:
- Ska ha ett vedmagasin på 175-200 liter
- Ska vara keramisk
- Ska ha hög verkningsgrad
- Ska vara miljögodkänd
- Ska hålla hög kvalitet

Med ovan kriterier har jag dessa pannor på min lista i prioordning
1 Baxi Solo Innova 50, ca 45.000 kr
2 Orlan 40 kW, ca 22.000 kr
3 Atmos DC 40 SF-V, ca 33.000 kr

Hur har jag tänkt?
Jag tycker inte det råder något tvivel om att Baxi är en högkvalitetsprodukt som till och med är svanen-märkt. Orlan-pannan verkar vara en bra panna till ett bra pris (man får ju två stycken för samma pris som Baxi) men har nackdelen att ha tryckande fläkt. Atmos är säkert också en bra panna men priset tycker jag är för högt med tanke på att det är en tjeckisk panna som borde ligga i prissegment som Orlan.

Pengarna i sig är inte avgörande, man brukar ju i övriga livet "få det man betalar för", men jag vill ju inte heller betala ett överpris.

Vad tycker Du? Är min lista rätt? Har jag missat någon annan panna som matchar mina kriterier?

God Jul!
 
Du har missat Gaselle Quick Up 70 kW, www.vedsol.com.

Men Inovan är kvalitetsmässigt oslagbar. Om inte priset är absolut kritiskt är den det självklara valet. Glöm bara inte att ta till tanken! Under 6 m3 till Inova 50 är enligt min mening för lite.
 
Själv har jag siktet inställt på en Calmar V65 från Trebema. Något billigare än Baxi Innova 50 och dessutom något högre effekt.

Varför är inte denna med på din lista? :-?

Jag ska snart bestämma mig  (typ jan-feb) så jag följer gärna vilka tips som följer......
 
Jag skulle ha tagit innovan.Har en 30 själv och är hel nöjd med den.
Calmar verkar oxå bra.Verkar dock som många har problem med övertändning något som jag inte har sett på innovan

Man ska ju ha grejerna i kanske 15-20 år så då gäller det att tänka till
 
Fröling FHG Turbo 3000. Enastående panna - har sett den live in action. Värd att kolla upp.
 
Varför inte en orlan 60 kW med 310 liters eldstad o 75 cm ved för 27000:- :)

 
Andreas_Hansson skrev:
...Calmar verkar oxå bra.Verkar dock som många har problem med övertändning...
Que?
 
slipperman skrev:
Que?

Ja det har väl diskuteras här på forumet eller?
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja det har väl diskuteras här på forumet eller?
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59033/0#0

...och som du själv nämner i tråden förefaller det gälla även för andra pannor. Jag har dock själv inte märkt något sådant. Jag tror dock att det är bra att hålla uppe vedstorleken på dessa "vassa" pannor för att kunna hålla värmebalansen under produktion. I min pannmanual står det att man bör hålla en storlek på ca 8-15 cm.

När jag läste tråden föreföll det också vara flera olika saker som avhandlades, t.ex. primärluftsinställningar för gengastillverkning, läckande direktspjällsluckor etc.
 
Gaselle (70) har 8mm plåt ;kraftigast bland plåtpannor? Någon som vet pris, känner till kvaliten på deras pannor?
 
slipperman skrev:
[länk]

...och som du själv nämner i tråden förefaller det gälla även för andra pannor. Jag har dock själv inte märkt något sådant. Jag tror dock att det är bra att hålla uppe vedstorleken på dessa "vassa" pannor för att kunna hålla värmebalansen under produktion. I min pannmanual står det att man bör hålla en storlek på ca 8-15 cm.

När jag läste tråden föreföll det också vara flera olika saker som avhandlades, t.ex. primärluftsinställningar för gengastillverkning, läckande direktspjällsluckor etc.

Ja det stämmer nog. Jag trodde det uppfattades som ett problem. Håller med om vedstorleken.

Gaselle är nog ingen dum panna.Har kikat på dom i drift.
 
Jag har en Solo Inova 50 kW, jag är helnöjd med denna.

 
Som ni kanske märkt är Inovan min favorit :) Så jag passar på att berätta lite trevliga saker om den:

- Den har runda tuber, det enda som behöver sotas (förutom fläkten). Baxi säljer en sotviska för borrmaskinen som gör tuberna spegelblanka. Men det fastnar inte mycket sot i dom, jag vet en kille som eldade mer än ett år innan han askade och sotade!! Rökgastemp steg men det brann bra ändå!

- Ovanför vedluckan finns en öppning som luckan normalt täpper till men då man öppnar luckan öppnas den också och man får en kanal direkt till fläkten. Detta för att minska inrökning.

- Maxtermostaten har en "hemlig" justering så att man kan ställa upp den och elda tankarna till 100 grader utan att fläkten stannar.

- Sidorna på vedmagasinet har hängande plåtar som minskar risken att veden hänger sig.

- Baxi har flera personer som kan svara på alla tänkbara problem.

- Reservdelar finns för omgående leverans.
 
Ska åckså välja panna snart. Acktanken är klar hos Götlinds, en 4m3 helt utan slingor, kommer hem i början av Januari.
Men pannan är inte beställd/vald. Är mest inne på en Baxi I 50kW, fast börjat fundera på Calmar V65 igen. (Mindre vedutrymme, fast 9000 billigare, mer effekt.)
Gaselle 70kW har jag också varit inne på, fast den är dyrare än baxin och deras Gjutjärnsroaster tar väl slut efter några år den också. Verkar ju som att Baxi gjort keramiken, som slits mest, utbytbar vilket gör detta ganska billigt att byta.
Calmarpannans keramik vet jag inte hur den håller/vad den kostar att byta.
Billigast på Baxipannan är väl Rinkaby, ca 46000.
Calmar V65 kostar väl på Varmepump.biz, ca 36000. (Någon som handlat där??)
Gaselle kostar väl ca 54000 hos vedsol. Finns den att köpa någon annanstans?
Alla Tyska "monsterfina" pannor är dyra vad jag fått reda på i alla fall. (Viessmann Vitolig 200, Windhager HMX 400,(samma), Kunzel, Fröling, medfler.
Dags att beställa snart, så detta forum är guld värt för mig, någon gång framöver hoppas jag kunna "betala tillbaka".
God Jul önskar Ved3t!!!
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle ha tagit innovan.Har en 30 själv och är hel nöjd med den.
Calmar verkar oxå bra.Verkar dock som många har problem med övertändning något som jag inte har sett på innovan

Man ska ju ha grejerna i kanske 15-20 år så då gäller det att tänka till

Problemen med övertändning kommer om man springer och öppnar luckan i tid och otid, iaf på min V33:a. Kombinerar man detta med en för dålig tändbrasa får man istället formidabla rökgaspuffar, don´t ask me how I know... ;) brasan kontrolleras under drift på rökgastempen och genom synglaset, när tempen sjunker och ingen låga ses är det dags att öppna och röra om, lägga på alt sluta elda om tanken är full.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.