Henrik Nordlander skrev:
Kan börja med en ödmjukare inställning så ska du se att allt löser sig. "Kräva" herre gud
Henrik, det är tydligt att du försöker vara någon sorts motpol till konsumentledet här, men blir det inte lite fånigt ibland?

Frågan är helt rimlig.
En hantverkare har klantat sig, gjort fel, råkat ha sönder väggen, kalla det vad du vill.
Att kräva ersättning för det är exakt vad kunden ska göra i detta fall.

Varför reagerar du inte på hantverkarens ordval som är det ENDA här som är anmärkningsvärt?
 
  • Gilla
Jerfed och 18 till
  • Laddar…
Narren666
Jag hade en elektriker hemma som skulle klammra en kabel i liten elnisch.

När jag kommer hem ser jag att han haft för långa skruv, så spetsen stack ut på andra sidan snyggt och prydligt i en lodrät linje , jag påpekade detta snällt och vänligt. Han sa direkt att han kommer och byter skruven. Samt föreslog att en målare skulle komma och åtgärda skadan. Alternativt prisavdrag. Jag tog prisavdrag, skulle ända renovera köket.

Vid ett annat tillfälle så var det en markanläggre som spräckte ett dagvattenrör. Även då fick jag prisavdrag.

Det jag vill ha sagt är att , är hanvterkaren lite mån om sina kunder och sitt rykte så ska de stå för sina misstag. Man kommer långt med trevligt bemötande.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
A
Jag hade en identisk skada efter ett stambyte. Det var inget snack om saken, de köpte identisk färg (målad vägg), lappade och spacklade och målade. Syntes inte skråma efteråt och det kan inte ha tagit många minuter. Jag hann knappt reagera över skadan. Klart han ska fixa det, eller ersätta motsvarande vad det kostar att låta någon annan göra.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja, visst begår man misstag ibland. Ordnar man då upp efter sig kan det, förutsatt att kunden blir nöjd, få positiva effekter.
 
  • Gilla
Morf och 3 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Henrik, det är tydligt att du försöker vara någon sorts motpol till konsumentledet här, men blir det inte lite fånigt ibland?

Frågan är helt rimlig.
En hantverkare har klantat sig, gjort fel, råkat ha sönder väggen, kalla det vad du vill.
Att kräva ersättning för det är exakt vad kunden ska göra i detta fall.

Varför reagerar du inte på hantverkarens ordval som är det ENDA här som är anmärkningsvärt?
Men kom igen nu.

Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.

I och med frågan så kan man ju undra vad man vill ha mer än det.

Hantverkarens ordval är säkert tagit ur sitt sammanhang, helt ärligt så här han säkert tänkt åtgärda saken hela tiden.

Har han fått frågan ?
Har han sagt nej ?
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Kan börja med en ödmjukare inställning så ska du se att allt löser sig. "Kräva" herre gud
Ja? Det tror f*n att han ska just KRÄVA att hans hantverkare återställer det han förstört? Allt annat är ju absurt.....

Eller är du en såndär som inte heller vet skillnaden på Mitt och Ditt?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Men kom igen nu.
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.

I och med frågan så kan man ju undra vad man vill ha mer än det.

Hantverkarens ordval är säkert tagit ur sitt sammanhang, helt ärligt så här han säkert tänkt åtgärda saken hela tiden.

Har han fått frågan ?
Har han sagt nej ?
Citat:
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.
Ja, o det var det TS undrade om.
”Vad kan jag kräva?”
Ett återställande.
Varken mer eller mindre.
TS verkar inte heller ha en agenda där han kräver totalrenovering av hela rummet på grund av skadan.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Citat:
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.
Ja, o det var det TS undrade om.
”Vad kan jag kräva?”
Ett återställande.
Varken mer eller mindre.
TS verkar inte heller ha en agenda där han kräver totalrenovering av hela rummet på grund av skadan.
Ja, det enda jag skulle vilja är att det återställs, här ingen lust att få målad vägg när originalet är tapet. Har fått tips om att läsa konsumenttjänstlagen. Där det står att "åverkan" ska åtgärdas eller få ekonomisk kompensation.
Henrik Nordlander skrev:
Men kom igen nu.

Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.

I och med frågan så kan man ju undra vad man vill ha mer än det.

Hantverkarens ordval är säkert tagit ur sitt sammanhang, helt ärligt så här han säkert tänkt åtgärda saken hela tiden.

Har han fått frågan ?
Har han sagt nej ?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
M Morf skrev:
Ja, det enda jag skulle vilja är att det återställs, här ingen lust att få målad vägg när originalet är tapet. Har fått tips om att läsa konsumenttjänstlagen. Där det står att "åverkan" ska åtgärdas eller få ekonomisk kompensation.
Klart de ska återställas.
De anser jag också.
Kan du påvisa ekonomisk skada utöver själva skadan har du rätt till de också.

Alla seriösa hantverkare jag jobbar med ersätter alltid såna här skador när man har oturen att tabba sig.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
M Morf skrev:
Vid renovering av badrummet så blev det så här på väggen i[bild] angränsande rum när det skulle läggas rör i rör. Vad kan jag kräva ? Det var en hantverkare som gjorde allt.
sluta grina fixa själv latmask.
 
  • Arg
  • Wow
calibramicke och 3 till
  • Laddar…
N Noxxan skrev:
sluta grina fixa själv latmask.
Första inlägget... snyggt! (y):rolleyes:

Verkligen mogen kommentar!
 
  • Gilla
Baeckman och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
N Noxxan skrev:
sluta grina fixa själv latmask.
Det är säkert en liten trollunge som söker uppmärksamhet. Inget att bry sig om.

Den odiplomatiske hantverkaren skall Naturligtvis återställa väggen till ett så ursprungligt skick som möjligt. Utan extra kostnad.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Citat:
Det ända skadan är värd är återställande till ursprunget utan att det syns att skadan varit.
Ja, o det var det TS undrade om.
”Vad kan jag kräva?”
Ett återställande.
Varken mer eller mindre.
TS verkar inte heller ha en agenda där han kräver totalrenovering av hela rummet på grund av skadan.
Det stämmer, jag vill ha rummet "oskadat".
 
C crazytok skrev:
Första inlägget... snyggt! (y):rolleyes:

Verkligen mogen kommentar!
Det gäller väl att ha kuskapen "att fixa själv" Annars så vad har man yrkesfolk till ?
 
K knipo skrev:
tt återställand
M Morf skrev:
Det är en gammal tretex. Han svarade: inget att göra nåt åt, det kan bli så.
Har du betalt?
Om inte håll inne med en del av betalningen, svårt att se att han kan vinna det i tingsrätten om summa du håller är rimlig.

Vad som är rimligt får någon annan svara på.
 
  • Gilla
Morf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.