E etompau skrev:
Så länge som kablarna inte täcker RJ45-uttagen så är det fritt fram att dra ledarna till slitsplintarna på sättet som passar bäst.
Borde gå in från höger genom öppning med så korta uppskalat hölje så nära anslutning som möjligt
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Köp ett krone verktyg och tryck in kabeln mha verktyget utan att skala den... inte bättre att klämma en rj45 med den kabeln... borde funka eller i värsta fall byt kabeln.
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
S sandbergarn skrev:
inte bättre att klämma en rj45 med den kabeln...
Jo, det är väldigt mycket bättre eftersom en modularkontakt är avsedd för precis just den typen av kabel.
Till skillnad från slitskontakten som bygger på att ledarens tvärsnitt har en stabil geometri. En flertrådig ledare blir platt när man trycker ihop den och kommer därför inte att kila sig fast i slitsen på samma sätt som en enkeltrådig ledare.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Det är bara det att även för rj45 finns det två typer av kontraktering, en för solida ledare och en för mångkardeliga. Så det gäller att veta vad man håller på med om man vill ha ett bra resultat.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Så det gäller att veta vad man håller på med om man vill ha ett bra resultat.
Det är sant. Modularkontakter för solida ledare är dock inte helt lätt att få tag på så det misstaget är ändå rätt osannolikt.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vill bara nämna det så ingen behöver gå på samma nit som jag en gång i tiden gjorde.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
E elmont skrev:
Vill bara nämna det så ingen behöver gå på samma nit som jag en gång i tiden gjorde.
Vad för nit? Berätta?
 
Ovetande köpte jag ett gäng don som var av fel typ och monterade dom glatt på mina "sladdar". När jag skulle använda dom fungerade kanske hälften, efter visst felsökande och kliande i huvudet fick jag bita i det sura äpplet och be om råd. Och efter nytt inköp, den gången med rätt typ, fungerade allt klockrent.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E elmont skrev:
Ovetande köpte jag ett gäng don som var av fel typ och monterade dom glatt på mina "sladdar". När jag skulle använda dom fungerade kanske hälften, efter visst felsökande och kliande i huvudet fick jag bita i det sura äpplet och be om råd. Och efter nytt inköp, den gången med rätt typ, fungerade allt klockrent.

Okej , jag testade o köra in kabeln direkt från vägg in i datorn, o stängde då av wi-fi på datorn på så vis kollade jag att det fungerade med vill säga då 80 hastighet
 
C cpalm skrev:
Jo, det är väldigt mycket bättre eftersom en modularkontakt är avsedd för precis just den typen av kabel.
Till skillnad från slitskontakten som bygger på att ledarens tvärsnitt har en stabil geometri. En flertrådig ledare blir platt när man trycker ihop den och kommer därför inte att kila sig fast i slitsen på samma sätt som en enkeltrådig ledare.
Kan du inte berätta vilken modularkontakt som är anpassad för flertrådig kabel, den har jag nog faktiskt aldrig sett
 
Modularkontakter sätter man på kablar som ska gå att hantera. Dom är ofta flerkardeliga för att vara mjukare. Så jag skulle säga att modularkontakter för flerkardelig kabel är minst lika vanlig som kontakter för enkardelig dito.
På den tiden jag jobbade som kabelapa var det absolut vanligast med flerkardelig kabel och passande kontakter som patchkablar. Enkardelig kabel drog man mellan patchställen och kopplade i keystone-uttag.
 
Det är den vanligaste kombinationen. Sedan har jag ser kontakter för solida ledare för specialfall men aldrig uttag för flerkardelig kabel.
 
Hej,

Jag ser att det redan skickats mycket bra länkar men jag vill ändå flika in att du måste använda kopplingsschemat som gäller för RJ45. Dvs TIA568A eller B.
Om du vill ha en vanlig kabel/kabel-dosa, så kör du A i bägge ändar. Om du vill ha en korsad koppling kör du A i ena och B i andra.
Om du inte kopplar enligt färgschemat utan väljer din egna ordning kommer du få störningar på trafiken i kabeln. Det är därför som de är färgsatta som de är. Kabeln kallas också en twisted pair av just den här anledningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568

Edit: Jag har gjort hundratals med sådana här kablar och kontakter.. jag har provat att inte följa schemat och det sket sig.. :)

Edit2: Jag var dum och läste inte så noga vad problemet var.. sorry. Jag hade bara tjoffat in dem med kronen och kört.

Mvh Henke
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.