Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Intressant fråga som delar de som svarar i ganska precis två lika stora läger. Jag antar att moralpoliserna som röstar nej också är de som har avlastning till barnen i sin närhet medan ja-röstarna inte har det. Tror även att det bland nej-röstarna döljer sig en och annan gubbrackare som inte behövde bry sig om ungarna speciellt mycket när det begav sig. Att lämna ungarna på dagis om man tar ledigt för att renovera borde vara självklart, kostnaden för att de ska vara där är redan tagen, att tycka något annat är bara trams. Ibland behöver man en hjälpande hand för att få ihop livspusslet, svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Robert63 Robert63 skrev:
kostnaden för att de ska vara där är redan tagen, att tycka något annat är bara trams.
Det är det den inte är!
När barnomsorgsorganissationen budgeteras, räknar man med ett visst antal telningar och ett visst antal anställda enligt de regler för verksamheten. Låter då föräldrar sina barn vara på dagis mer än den planerade tiden för att slippa taga ansvar för sina beslut att skaffa barn, överbelastar de organisationen. Och överbelastade daghem kräver mer anställda, eller ger sämre omsorg. Oavsett vilket, genererar ert ego kostnader ni tycker att andra skall betala. Och oavsett hur synd ni tycker om er själva, är det likväl bedrägeri!

Om reglerna är rättvisa eller inte, är en annan fråga. Dura Lex, sed lex!

Staffan
 
  • Gilla
ARJU och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Rubriken kunde lika gärna varit:
-Är det ok att sjukskriva sig när man är hemma och renoverar?

I båda fallen är det ett bedrägeri!
 
  • Gilla
anthill och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är det den inte är!
När barnomsorgsorganissationen budgeteras, räknar man med ett visst antal telningar och ett visst antal anställda enligt de regler för verksamheten. Låter då föräldrar sina barn vara på dagis mer än den planerade tiden för att slippa taga ansvar för sina beslut att skaffa barn, överbelastar de organisationen. Och överbelastade daghem kräver mer anställda, eller ger sämre omsorg. Oavsett vilket, genererar ert ego kostnader ni tycker att andra skall betala. Och oavsett hur synd ni tycker om er själva, är det likväl bedrägeri!

Om reglerna är rättvisa eller inte, är en annan fråga. Dura Lex, sed lex!

Staffan
Om jag tar tjänstledigt en dag eller en vecka för att bygga och lämnar barnen sina vanliga tider belastar det INTE förskolan mer!
 
  • Gilla
  • Arg
kest och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
S swirve skrev:
Om jag tar tjänstledigt en dag eller en vecka för att bygga och lämnar barnen sina vanliga tider belastar det INTE förskolan mer!
Jodå!
För precis som ett hotell budgeterar för att inte alla gäster äter frukost, räknar också förskolan med ett visst "svinn" av barn. Som i dit exempel.

Det är ingen rakervetenskap precis!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jodå!
För precis som ett hotell budgeterar för att inte alla gäster äter frukost, räknar också förskolan med ett visst "svinn" av barn. Som i dit exempel.

Det är ingen rakervetenskap precis!
Nää du har fel! Jag jobbar heltid, 40h i veckan, min fru 80% men oregelbundet. Jag har totalt 1h pendlingstid per dag. Brukar bli 35h förskola i veckan. Jag tar tjänstledigt en vecka, jobbar på huset 40h, min fru jobbar som vanligt. Tid hemifrån till dagis är 8min, alltså blir det 33-34h förskola den veckan!

Skulle jag istället jobbat på jobbet, tjänat pengar och anlitat hantverkare hade vi behövt 80-100h förskola!
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
L Lenamajan skrev:
Naturligtvis.
Nu hoppas jag att du är medveten om att dina frågeställningar är lite smålöjliga. Kram!!
Haha jag vet :)
Jag är bara nyfiken på vad som är rätt eller fel enligt de regler som finns. I mitt yrke sitter jag med en hel del buggtestning så jag gillar att vrida och vända på saker och ta dem till dess extremer. Kram!
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
Spelar ju ingen roll vad enskilda personer tycker egentligen. De finns klara regler i de flesta kommuner. Gillar man inte dem så kan man ägna sig åt lite politik och försöka ändra på dem isåfall.
 
  • Gilla
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
S swirve skrev:
Skulle jag istället jobbat på jobbet, tjänat pengar och anlitat hantverkare hade vi behövt 80-100h förskola!
Det här får du förklara närmare!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här får du förklara närmare!
Hantverkare 40h, kostar runda slängar 15 kkr, dvs 2-3v jobb för oss att tjäna in beroende på vems lön vi tittar på.
 
Staffans2000
S swirve skrev:
Hantverkare 40h, kostar runda slängar 15 kkr, dvs 2-3v jobb för oss att tjäna in beroende på vems lön vi tittar på.
Vad har det med saken att göra?
Er renovering contra er privatekonomi är inte en kommunal angelägenhet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
Jag lovade mig själv att inte skriva i denna tråd mer.

Men...

Tydligen finns det många som inte har tid/resurser/nätverk att äga/renovera hus och istället borde hyra.

Det är skrämmande vad man kan intala sig vad som är ok bara det gynnar sig själv.

Om ni var villiga att betala vad det kostar hade det dykt upp privata barnpassningsföretag i varje gathörn.

/ATW
 
  • Gilla
newbee och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad har det med saken att göra?
Er renovering contra er privatekonomi är inte en kommunal angelägenhet.
Vad är det du inte fattar?! Om jag jobbar 40h eller är tjänstledig 40h belastar det förskolan precis lika mycket!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Du har ju skrivit att det är för stora grupper och barnen nästan far illa om dom inte är hemma. Att det är så fel ha dem i förskola.

Tänk om alla resonerade så och fixade hjälpen själv även när dom jobbar skulle inte du heller ha ditt jobb kvar.
Oj.
Var har jag skrivit att det är för stora grupper?
Var har jag skrivit att de far illa om de inte är hemma?
Var har jag skrivit att det är fel att ha dem i förskola??
Visa mig det av mig skrivna inlägget.
Om jag verkligen hade tyckt allt detta så hade jag inte arbetat som förskollärare på en förskola.
Du snedvrider mina åsikter. Jag pratar obefogad närvaro för barn som har lediga föräldrar som är hemma. En förskola kan aldrig och ska aldrig ersätta föräldrar. Enbart komplettera. När föräldrarna arbetar..
Jag älskar mitt arbete och "våra" barn, men jag är inte deras mamma.
kisumisu kisumisu skrev:
Du har ju skrivit att det är för stora grupper och barnen nästan far illa om dom inte är hemma. Att det är så fel ha dem i förskola.

Tänk om alla resonerade så och fixade hjälpen själv även när dom jobbar skulle inte du heller ha ditt jobb kvar.
Var skrev jag att det är för stora grupper?
J Johnsson 56 skrev:
Jag håller helt med. Jag var byggmästare. Jag köpte, renoverade och sålde hus. Jag byggde även nya. Jag köpte ett stort hus som vi sen bestämde oss för att behålla, bygga om och bosätta oss i. Det tog mig 2 år på heltid innan det var helt klart, men vi flyttade in efter ett halvår. Min fru jobbade hela tiden och vi hade 3 barn. Skulle de ha varit hemma hos mig under byggtiden ?
Ni gjorde ju ett val? Ni visste att ni hade
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det är okej att jobba med huset samtidigt som man lämnar barnen på förskolan. Hade varit jävligt praktisk, men jag kan inte se hur det skulle varit lagligt.

När man behöver arbetas med något hemma , så får man skaffa annan barnpassning.

Vi har fått göra så att båda tar ledigt för att man ska kunna göra något på huset. Känns lite dumt att man inte får någon inkomst alls pga båda blir tvungna att vara hemma, men lag är lag, vi bor ju i cp Sverige.

Hade det varit lagligt i Sverige så hade det varit mer tydligt i lagen.
Det är bara alla som är lata, eller skiter i lagen som förvränger sanningen skulle jag säga.

Däremot vet jag att i Estland är det lagligt att lämna barnen på förskolan 8h varje dag även om du är arbetslös. Borde vara det samma i Sverige. Alla föräldrar är ju egentligen inte bra föräldrar att uppfostra sina barn. Blir inte bättre när de som inte kan uppfostra sina barn har barnen hela tiden. Men då tycker jag fortfarande inte det är okej att lämna barnen på förskolan bara för att man ska göra något med huset. Ännu värre de som skriver att gå och handla eller roa sig med någon annan aktivitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.