Hej!

Bygger min nya ässja men har fastnat på det sista.. jag har ett fyrkantsrör på 70x70mm som jag ska gå över till ett 100mm runt rör för inkommande lufttillförsel, men jag hittar absolut ingenting på nätet som passar. Det finns övergångar som är rektangulära, men ingen kvadrat.

Lutar mer och mer att bara trä över det runda röret och fogskumma... Men testar här först och ser om någon har en bra idé!

Mvh
 
Klipp till 100x100 röret i ändan och vik ner flikarna till en kona som blir 70x70?
 
  • Gilla
jimmywest
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Klipp till 100x100 röret i ändan och vik ner flikarna till en kona som blir 70x70?
Det är i plast. Har testat att värma plaströret och liksom formpassa det hela men utan större framgång.
Kanske skära ut typ sådan här bit och sen testa värma det igen kanske??

f86496cede14a650083d1872cb4e84f2.png
 
Aha det är runt till fyrkantigt. Då skulle jag köra en 100->70 rund och sen bara täta kanterna med fog/silikon
 
A
Nu är jag kanske elak :) Men om man håller på med en ässja är man väl inte helt borta vad gäller metallbearbetning?
Gör en övergång i plåt, typ först 100mm rund, sen en kona ner till 70 i fyrkant? Använd tunnplåt, typ aluminium så är det lätt att bocka.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A Amarace skrev:
Nu är jag kanske elak :) Men om man håller på med en ässja är man väl inte helt borta vad gäller metallbearbetning?
Gör en övergång i plåt, typ först 100mm rund, sen en kona ner till 70 i fyrkant? Använd tunnplåt, typ aluminium så är det lätt att bocka.
Finns något också som heter tillgång till material, vilket jag inte har mycket av. Dessutom har jag inte direkt en järnhandel bakom hörnet att köpa från.

F.ö så är jag totalt nybörjare till vad jag håller på med. Jag har dock löst det genom att köpa en flexslang till köksfläkt, knacka till den på 3 sidor och sen vikt in "sladdet" som blev kvar, knackat till det platt och sen tejpat som en idiot.

Det verkar hålla så det fungerar bra nog för tillfället.
Och ja, din kommentar var elak.
 
Vad är det för sorts ässja?

Jag brukar köpa nästan allt järnmaterial jag behöver på olika skrothandlar. Håll ögonen öppna och var inte rädd att fråga då du ser folk riva ut eller kasta bort användbart material så bygger du snart upp ett järnskrotslager att plocka ur.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad är det för sorts ässja?

Jag brukar köpa nästan allt järnmaterial jag behöver på olika skrothandlar. Håll ögonen öppna och var inte rädd att fråga då du ser folk riva ut eller kasta bort användbart material så bygger du snart upp ett järnskrotslager att plocka ur.
Har byggt egna kolässja, är på "v3" just nu som är gjord av en gammal kamin med elfläkt.
 
  • Hembyggd kolässja gjord av en ombyggd kamin med glödande kol och ansluten till en elfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Det ser bra ut det där...... fast jag ser att forman är svetsad så du kommer att bränna ut den ganska snabbt. Du kan ju klä in den med eldfast tegel eller lerbruk på version 4.
 
H heimlaga skrev:
Det ser bra ut det där...... fast jag ser att forman är svetsad så du kommer att bränna ut den ganska snabbt. Du kan ju klä in den med eldfast tegel eller lerbruk på version 4.
Hmm du du tror så? Känns änna onödigt att klä in en kolässja med eldfast bruk, det används väl mer på gasässjor? Tegel kan ju användas på lite olika sätt.

De flesta på Youtube har svetsat så förhoppningsvis lär det hålla ett tag i alla fall. Körde i 4 timmar i sträck i helgen och det verkade fungera i alla fall
 
Ja det håller en tid men då du har smidit några dagar brukar det börja märkas på forman. Jag tror att youtubarna ofta publicerar sina filmer innan de har kommit så långt.

Jag är på god väg att bränna ut forman av gjutjärn på min kolässja fastän jag bara smider för husbehov. Det blir antagligen en svetsad låda inklädd med eldfast tegel när den skall ersättas.

Alla kolässjor som är litet mer professionella är klädda med eldfast bruk eller eldfast tegel. I ässjor som inte används så mycket brukar det räcka med gjutjärn. Det är därför som många hembyggda husbehovsässjor är gjorda av gamla golvbrunnar eller av bromstrummor som ju är gjutjärn.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ja det håller en tid men då du har smidit några dagar brukar det börja märkas på forman. Jag tror att youtubarna ofta publicerar sina filmer innan de har kommit så långt.

Jag är på god väg att bränna ut forman av gjutjärn på min kolässja fastän jag bara smider för husbehov. Det blir antagligen en svetsad låda inklädd med eldfast tegel när den skall ersättas.

Alla kolässjor som är litet mer professionella är klädda med eldfast bruk eller eldfast tegel. I ässjor som inte används så mycket brukar det räcka med gjutjärn. Det är därför som många hembyggda husbehovsässjor är gjorda av gamla golvbrunnar eller av bromstrummor som ju är gjutjärn.
Ah okej!

Får hoppas 10mm tjock järn håller ett tag då i alla fall haha.
 
Å andra sidan är ju eldfast tegel inte så jättedyrt ... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Å andra sidan är ju eldfast tegel inte så jättedyrt ... :)
Absolut, men om jag ska klä in det nuvarande lär jag inte få plats med något annat än bara teglet
 
Kör slut på forman du har och under tiden skaffar du material och förbereder så om ett halvår eller så då den är genombränd kan du bara sätta dit en ny forma med tegel i.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.