Jag skulle inte kalla det för en vattenfelsbrytare, utan en upptäckt-läckage brytare, med betoning på upptäckt. Det är förvisso en relativt billig lösning, men skyddet blir också därefter.

Om du väljer en sådan lösning, sätt upp ett script som stänger och öppnar en gång per natt.
 
Jag skall nu till att köpa en rackare, vilka har mobil och wifi stöd? =)
 
Har bott i mitt nybyggda i bara två veckor och kom i tisdags hem till översvämning pga en koppling som släppt.
Jag har tittat på olika vattenfelsbrytare men hittar ingen som jag tycker lever upp till mina krav. Tex Vatette är ju bra på så sätt att den känner av dropp och småläck eftersom den adapterar efter systemets normalanvändning men det kan ju komma fasligt mkt vatten ändå innan den bryter och jag vill således även ha fuktdetektorer, något som Vatette saknar.
Lk ha fuktdetektor men jag tycker att systemet är väl omständigt då det erfordras separata enheter vid respektive sensor, jag skulle vilja att sensorerna pratade direkt med huvudenheten.
Man kan skulle kunna koppla en Vatette på Ajax plugg och använda Ajax fultsensorer och sen göra ventilen strömlös/stängd via Ajax bid larm men det blir ju isf ett manuellt system.
Grohe sense har fuktsensorer men dessa verkar dock inte kunna ge signal till systemet och stänga ventilen av någon anledning, så det blir isf liknande funktion som ovan.
Sen är frågan hur bra systemet mår av att öppna och stänga ventilen varje gång man larmar på och lämnar huset. Det blir ju en tryckstöt varje gång man larmar av när ventilen öppnar eftersom BVP släpper en aning vatten och inte kan kontinuerligt fylla på när ventilen är stängd.

Hur gör andra?
 
Jag köpte grohe med 3 sensorer på rea från bauhaus, dom är kopplade till huvudenheten och är trådlösa, dom bryter när dom känner vatten, har en under disk maskinen, råkade komma lite vatten öven kanten vid diskskon och tog sig till sensorn när jag diskade en gång, den bröt direkt, du kan också ställa in mäng begränsning som tillåts för upptappning, jag har 300L, min känner också av dropp, jag hade inte vridit åt kranen tillräckligt för vattenutkastaren så de smyg droppade där, den bröt.
Och fick tillbaka 3000 kr direkt av länsförsäkringar när jag skicka in kvittot, plus 10% rabatt på boendeförsäringen, ej lösöre delen, så spar in kostnade på några år :)
Hel nöjd! Bra mobil app och support, har ringt ett par gånger.
Jag kikade också på alla olika och gjorde en digital pdf sammanställning side by side.
 
Zenon Zenon skrev:
Jag köpte grohe med 3 sensorer på rea från bauhaus, dom är kopplade till huvudenheten och är trådlösa, dom bryter när dom känner vatten, har en under disk maskinen, råkade komma lite vatten öven kanten vid diskskon och tog sig till sensorn när jag diskade en gång, den bröt direkt, du kan också ställa in mäng begränsning som tillåts för upptappning, jag har 300L, min känner också av dropp, jag hade inte vridit åt kranen tillräckligt för vattenutkastaren så de smyg droppade där, den bröt.
Och fick tillbaka 3000 kr direkt av länsförsäkringar när jag skicka in kvittot, plus 10% rabatt på boendeförsäringen, ej lösöre delen, så spar in kostnade på några år :)
Hel nöjd! Bra mobil app och support, har ringt ett par gånger.
Jag kikade också på alla olika och gjorde en digital pdf sammanställning side by side.
Det låter ju toppen! Konstigt att jag inte lyckats läsa mig fram till den funktionen i Grohe's dokumentation..
Har du koll på om ventilen går att koppla till Ajax eller annat protokoll samt ifall ventilen bryter när den blir strömlös?

/Jazze
 
Ventilen är fullt öppen vid strömlöst, för att kunna ha de som backup om nå jävlas, ingen aning om Ajax och protokoll och liknande!
 
.
 
Zenon Zenon skrev:
Ventilen är fullt öppen vid strömlöst, för att kunna ha de som backup om nå jävlas, ingen aning om Ajax och protokoll och liknande!
Hur menar du med backup?
 
Ja om ventilen får för sig att stänga om man vill kunna få igång vattnet så klart :D
 
[QUOTE="Tex Vatette är ju bra på så sätt att den känner av dropp och småläck eftersom den adapterar efter systemets normalanvändning men det kan ju komma fasligt mkt vatten ändå innan den bryter och jag vill således även ha fuktdetektorer, något som Vatette saknar."[/QUOTE]

Vatette har fuktsensorer som tillbehör

https://www.vatette.se/produkter/va...detektor-tradlos-anslutning-inkl-1-st-sensor/

Sen är jag inte alls påläst om andra system längre, men jag själv kör med vatettes fuktsensorer.

Jag har kopplat två stycken sensorer via sladd till en mottagare som i sin tur är kopplad trådlöst till manöverpanelen. Nackdelen är att man i panelen inte kan se vilken av de två sensorerna som larmar.

Jake
 
J jake_plisken skrev:
[QUOTE="Tex Vatette är ju bra på så sätt att den känner av dropp och småläck eftersom den adapterar efter systemets normalanvändning men det kan ju komma fasligt mkt vatten ändå innan den bryter och jag vill således även ha fuktdetektorer, något som Vatette saknar."
Vatette har fuktsensorer som tillbehör

https://www.vatette.se/produkter/va...detektor-tradlos-anslutning-inkl-1-st-sensor/

Sen är jag inte alls påläst om andra system längre, men jag själv kör med vatettes fuktsensorer.

Jag har kopplat två stycken sensorer via sladd till en mottagare som i sin tur är kopplad trådlöst till manöverpanelen. Nackdelen är att man i panelen inte kan se vilken av de två sensorerna som larmar.

Jake[/QUOTE]

Jag var i kontakt med Gustavsbergs kundtjänst i dag och fick då veta att dom även har fuktsensorer. Problemet är ju dock att vill man ha sensorerna utspridda så behöver man lika många mottagare, blir fasligt dyrt. Hade vart bättre om sensorn snackade direkt ned huvudenheten, som Grohe's sensorer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.