Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men jag som är hemma med full betalning en fredag i månaden eftersom jag har varit tillgänglig för beredskap veckan innan, vad får jag göra med barnen enligt moralisterna här?
Moralisterna har säkert åsikter men om du bygger är det helt ok...
Fusket med förskolan räknas inte när du röstar Mp
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
3 305 skrev:
Anses man arbeta i sitt förvärvsarbete, emedan man fördriver tiden i sin bostad samtidigt som man uppbär ersättning för att ha beredskap i hemmet? Om inte: Ska läkaren i exemplet ovan, då denne rings in akut p.g.a. en snart döende patient i livsfara, svara att "jag ska bara köra barnen till förskolan först så kommer jag sen" och får hen, i så fall, använda blåljus/överskrida hastighetsbegränsningen, även vid färden med barnen till förskolan?
Hahaha så sjukt Sverige är.... läkare är hemma och bygger på fritiden medans gamla dör i hemlöshet på akuterna
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Säkert men vi kan inte gå genom varje enskilt fall.
Kanske inte varje enskilt fall, men det finns mer än en läkare (tillika förälder) som har beredskap i hemmet samt därtill en del annan vårdpersonal plus i storleksordningen c:a 10000 deltidsbrandmän i landet och några till yrkesgrupper, så vad som generellt gäller för alla dessa, kan ha ett visst allmänintresse...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vad avser frågeställningen så är jag rätt säker på att det inte är OK. Personalen på mina barns förskola hade dock inget emot att jag lämnade dem där när jag var ledig i 2 veckor och bytte fasad.

Men här kommer en liten tvist. Vad gäller egentligen, officiellt alltså, om föräldrarna är separerade och barnen bor varannan vecka. Man har fortfarande gemensam omvårdnad (vilket är det vanliga). Kan då ena parten t.ex dra på semester på sin barnfria vecka medans den andra parten jobbar och har barnen på förskola?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, men detta är efter jag har haft beredskap, då behöver jag vara hemma med betalning för att få ihop veckovila på 36 sammanhängande timmar. Får under inga omständigheter utföra någon form av förvärvsarbete under denna tid, men erhåller full betalning och rapporterar tiden som arbete.
Be din arbetsgivare ändra dina arbetstider/lön , så att du får en ledig dag istället, då kan du vara hemma med dina barn med gott samvete!
Arbetar själv konstiga tider o har beredskap, har dock ingen permision för detta, men jag har arbetsfria dagar ändå.
 
B byggarätt skrev:
Hahaha så sjukt Sverige är.... läkare är hemma och bygger på fritiden medans gamla dör i hemlöshet på akuterna
Ja visst är det. Det har vi diskuterat i en annan tråd för ett tag sedan, att en läkare, trots sin lön, får jobba ganska mycket tid för att betala en snickare.
 
B byggarätt skrev:
Hahaha så sjukt Sverige är.... läkare är hemma och bygger på fritiden medans gamla dör i hemlöshet på akuterna
Jour är inte fritid eller var det fritid vi pratade om? Vad en läkare gör på fritiden är väl deras ensak?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
3 305 skrev:
Kanske inte varje enskilt fall, men det finns mer än en läkare (tillika förälder) som har beredskap i hemmet samt därtill en del annan vårdpersonal plus i storleksordningen c:a 10000 deltidsbrandmän i landet och några till yrkesgrupper, så vad som generellt gäller för alla dessa, kan ha ett visst allmänintresse...
Jag tycker det är självklart att beredskap är arbetstid.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, men detta är efter jag har haft beredskap, då behöver jag vara hemma med betalning för att få ihop veckovila på 36 sammanhängande timmar. Får under inga omständigheter utföra någon form av förvärvsarbete under denna tid, men erhåller full betalning och rapporterar tiden som arbete.
Sannolikt känner du säkert redan till svaret om det är omständigheter från din vardag. I annat fall rekommenderar jag att du frågar eran förskola.

Det är lite elakt att förvränga diskussionen att till synes gälla personer som har rätt till förskola men arbetar på ett komplicerat veckoschema.

Min svåger jobbar 3-skift och jag förstår att systemet är inte speciellt bra på att erbjuda hjälp, den enda nattöppna förskolan har extremt lång kö.
 
JanneJanne123
Nej jag har uppriktigt ingen aning. Jag har dock lämnat ungarna på förskolan som vanligt och aldrig reflekterat över att detta kan vara ett problem för än jag ramlade över den här tråden.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Word!
Det här är väl värt att läsa en gång till, särskilt sista meningen:
"Varför ska jag inte ha möjlighet till att göra saker själv bara för att mina lediga dagar infaller på andra dagar än lördag och söndag?"

Ty så är det, detta system är fyrkantigt, men vi människor ofta lite mer runda.
Skulle tommib kunna kräva av kommunen att få ha sin barn på förskolan under helgerna, då han jobbar, istället?
Skulle det vara bättre för:
Barnen ...
Personalen ...
Kommunen ...
det fans dagis på helger och kvällar vett inte om det finns kvar var till sjuksköterskor/läkare
 
B byggarätt skrev:
Hahaha så sjukt Sverige är.... läkare är hemma och bygger på fritiden medans gamla dör i hemlöshet på akuterna
Att en läkare, rörmokare eller brandman finns till handa handlar jour just om!
Alternativet är att betala en full ersättning för att någon sitter på en stol och väntar på att något ev skall hända.
Jour är en billigare lösning till en lägre kostnad att ändå ha bemanning.

Vad menar du skulle var alternativet? Att ha en chaufför klämde runt i trafiken med 60 ton i 120 tim i sträck och möter just dig???
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, men detta är efter jag har haft beredskap, då behöver jag vara hemma med betalning för att få ihop veckovila på 36 sammanhängande timmar. Får under inga omständigheter utföra någon form av förvärvsarbete under denna tid, men erhåller full betalning och rapporterar tiden som arbete.
Lätt svar, man har barnet hemma och umgås med det.
Om man tycker det är en svår fråga borde man inte skaffa barn
 
  • Gilla
  • Älska
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
A arasmus skrev:
Jag tycker inte förskolan främst är barnpassning, utan ett socialt sammanhang för barnen där de lär sig grejer. Utifrån det så tycker jag det är ok. Men det kan vara för att jag nu är föräldraledig och irriterar mig på att den stora bara får vara 15 timmar i veckan på förskolan :)
Håller med dig!

Finns dem som inte håller med. Inte ens förskolan håller med om det, ändå får det ej kallas dagis.

Frågan är som sagt inte helt svart eller vitt heller, ser också att det är rätt jämt röstat!

Vissa har ju all hjälp dem kan få med barnpassning och andra har inte det.
Är inte så lätt ekonomiskt eller överhuvudtaget kanske ordna barnpassning på egen hand.

Ska du då ha ditt barn hemma och barnet ha det tråkigt?

Man kan ju inte alltid heller anlita hantverkare till allt, måste man bara för den sakens skull bo i hyresrätt där man slipper göra allt underhåll själv när man har småbarn?

Är själv i den sitsen, både jag och min fru jobbar oregelbundna arbetstider. Barnen är knappt ens i förskolan för att dom inte får det. Även om alla säger att vad bra, vet jag nu inte om det alltid är så bra. Barnen får ju leka med jämnåriga och får en pedagogik (ska ju iaf få det) av andra vuxna. Är själv inte alltid så pedagogisk (är ju ingen lärare till yrket).

Själv håller man på gå in i väggen när man inte får gjort allt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
kisumisu
B Bengt Henrik skrev:
Lätt svar, man har barnet hemma och umgås med det.
Om man tycker det är en svår fråga borde man inte skaffa barn
Visst umgås med barnen. Så då ska du jämt göra det?

Vi är alla i olika situationer. Så bara för att man inte alltid hundra procent har tiden eller orken, har inte föräldrar som ställer upp, släktingar som ställer upp, har inga syskon ja så då ska man alltså ej skaffa barn.

Alla har dessutom inte Måndag-Fredag jobb.

Men visst det är ju en tid...sedan blir det ju skolplikt vid 6 års ålder. Kanske man då kan pusta ut någon gång, men samtidigt skulle man ju behöva avlastning redan nu.

Jag hatar inte mina barn, men det blir för mycket ibland när man är 1 vecka ledig hemma.
Märker det på barnen också. Dem saknar att få leka med andra i samma ålder.

Sedan kan vi väl prata rättvisa också, dem som gnäller mest är väl de som har just mån-fre jobb, vi som knappt har barnen där betalar ju också för förskolan. Så då tycker inte jag fel så heller om vi skulle åtminstone ha barnen där 1-2 dagar när vi lediga.

Men det är bara avundsjuka från dem som tycker "du är ju ändå ledig en vecka"...jaja men jobbar dom intensivt för att få vara en vecka lediga, nä jag tror inte det.

Sedan kan man ju fråga sig varför öppet arbetslösa får ha barnen där 5h per dag. Ingen söker ju jobb 5H per dag!
 
Redigerat:
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.