B
Planerar att bygga ett attefallshus som komplementbostad för uthyrning på tomten. Har en yta som lämpar sig väl får det är en nivåskillnad på ca 2 meter som jag tänkte använda för att göra ett hus i sutteräng och där med få ut två plan med fullhöjd. Jag har letat efter ritningar över hus i sutteräng på nätet men inte hittat så mycket tyvärr.
Vill bara till en början höra med er här på forumet att jag tänker rätt när det gäller höjden.

Har gjort en skiss av en sektion på hur det kan se ut. Har jag tänkt rätt här?
Funderar lite på vad som gäller med sutteräng. Är kravet att huset ska ligga mot stödmuren med fyllnad mot huset till vänster på bilden för att man ska räkna medelmarknivån från de båda höjderna?

Någon som har erfarenhet av liknande projekt?
 
  • Skiss av sektionen för ett attefallshus i sutteräng med angivna mått och nivåskillnader på tomten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att det då blir en näringsfastighet och du inte kan få schablonavdraget.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Tänk på att det då blir en näringsfastighet och du inte kan få schablonavdraget.
Det finns väldigt mycket att tänka på vilket jag är medveten om, men det var inte det jag frågade den här gången.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Planerar att bygga ett attefallshus som komplementbostad för uthyrning på tomten. Har en yta som lämpar sig väl får det är en nivåskillnad på ca 2 meter som jag tänkte använda för att göra ett hus i sutteräng och där med få ut två plan med fullhöjd. Jag har letat efter ritningar över hus i sutteräng på nätet men inte hittat så mycket tyvärr.
Vill bara till en början höra med er här på forumet att jag tänker rätt när det gäller höjden.

Har gjort en skiss av en sektion på hur det kan se ut. Har jag tänkt rätt här?
Funderar lite på vad som gäller med sutteräng. Är kravet att huset ska ligga mot stödmuren med fyllnad mot huset till vänster på bilden för att man ska räkna medelmarknivån från de båda höjderna?

Någon som har erfarenhet av liknande projekt?
Står inför en en nästan identisk möjlighet och har tolkat det som att man kan bygga som din vänstra illustration! Gick du vidare med detta? Vore kul att höra!
 
Redigerat:
M
Kan du lägga upp dwg och sketchup? Kan eventuellt skissa lite om du vill. Har tillgång till Revit m.m.
 
R ramini skrev:
Står inför en en nästan identisk möjlighet och har tolkat det som att man kan bygga som din vänstra illustration! Gick du vidare med detta? Vore kul att höra!
Har inte gjort slag i saken än. Tittar på alternativa lösningar, men jag kan inte se att det skulle vara några bekymmer att bygga enligt min skiss. Nu går det väl även bra att göra 30+30kvm också.
 
K kcharles skrev:
Har inte gjort slag i saken än. Tittar på alternativa lösningar, men jag kan inte se att det skulle vara några bekymmer att bygga enligt min skiss. Nu går det väl även bra att göra 30+30kvm också.
OK. Tänkte försöka skrida till verket under våren.

Vad har du för mark?

Har själv berg och lite svårtillgängligt för grävare, betongbil etc så tänkte bygga en träkonstruktion på plint och sedan lägga ett luftigt trädäck runt huset för att ansluta till berget runtomkring. Antar att det skulle vara likvärdigt med att återfylla mot huset, så byggnadshöjden räknas från däcket.
 
N
Jag har ritat ett sådant hus en gång. Man får räkna en hel del på byggnadshöjden. Marcus har redan erbjudit sig att titta på det så jag erbjuder mig inte i det här fallet.
 
Nån av er i tråden som sitter på någon bra planlösning? :)
 
B
Finns en del bra förslag bla på Youtube om du söker.
 
N
Först måste man undersöka tomten, väderstreck, solinfall mm. Låter i mina öron knepigt när man vill ha en ram - ett mått på ytterväggar och sedan foga in en färdig plan i den. Var är tänket ? Var är drivet och viljan? Vem är det för, och vilket behov skall huset fylla?
 
För att få det att falla under "sutteräng" regler eller vad man ska säga med marknivån så måste marken i största mån vara sluttande längs med hela byggnadens bredd. Då får du ut så mycket som möjligt rent markmedelnivå mässigt.

Sen får du även räkna på en byggnadshöjd baserad på medel eftersom du har pulpettak/låglutande tak. Dvs högsta höjden + lägsta höjden/2.

Men ja, det bör absolut vara möjligt att bygga ett attefallshus i sutterängmiljö. Det viktigaste är bara att det ligger "rätt" så att inte den beräkningsgrundande fasaden blir den som gynnar dig minst. Med det menar jag att om det är 2 våningar mot gatan och sedan 1 våning mot baksidan som kanske är en betydelselös skog så finns det en stor sannolikhet att det inte blir godkänt då det anses bli för högt (för den beräknelsegrundande fasaden blir den där byggnaden har 2 synliga våningar).
 
N Nylenskavillan skrev:
Först måste man undersöka tomten, väderstreck, solinfall mm. Låter i mina öron knepigt när man vill ha en ram - ett mått på ytterväggar och sedan foga in en färdig plan i den. Var är tänket ? Var är drivet och viljan? Vem är det för, och vilket behov skall huset fylla?
Jag tror man har en bra plats på tomten att utgå ifrån. Kanske en plats som inte på annat sätt kan anses vara användbar. Planlösningen kan ju vändas och speglas efter behov, men givet att man har två våningar att utgå ifrån så kan man ju tänka sig två sovrum på ett av planen och allrum/kök på det andra. T ex.

Jag är såklart nyfiken på smarta planlösningar på liten yta som inspiration. :)
 
J Jarlsgård skrev:
För att få det att falla under "sutteräng" regler eller vad man ska säga med marknivån så måste marken i största mån vara sluttande längs med hela byggnadens bredd. Då får du ut så mycket som möjligt rent markmedelnivå mässigt.

Sen får du även räkna på en byggnadshöjd baserad på medel eftersom du har pulpettak/låglutande tak. Dvs högsta höjden + lägsta höjden/2.

Men ja, det bör absolut vara möjligt att bygga ett attefallshus i sutterängmiljö. Det viktigaste är bara att det ligger "rätt" så att inte den beräkningsgrundande fasaden blir den som gynnar dig minst. Med det menar jag att om det är 2 våningar mot gatan och sedan 1 våning mot baksidan som kanske är en betydelselös skog så finns det en stor sannolikhet att det inte blir godkänt då det anses bli för högt (för den beräknelsegrundande fasaden blir den där byggnaden har 2 synliga våningar).
Jag tänker att man skulle kunna ha marknivån i nivå med den övre vånings golv längst med hela byggnaden, förutom en av långsidorna och sedan beräkna höjder mha medelmarknivån runt huset.

Se sidan 21 och framåt i denna skrivelse från Boverket: https://www.boverket.se/contentasse...-av-byggnadsverks-hojder-och-vaningsantal.pdf

Sedan finns mig veterligen inga regleringar om antal våningar för ett Attefallshus?
 
Jag håller på och ritar på ett attefallshus för en slänt. Ingång kommer att vara på övre plan och det kommer även vara nedgrävt runt hela huset ca. 1,5m för att inte skymma utsikt. Här är planlösningen jag har ritat.

Planlösning av ett attefallshus för slänt med markerade rum och möblering, inklusive ingång och nedgrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ramini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.