50mm betong räcker långt i den källaren som TS beskriver
 
Takhöjden är 170-180 cm, så nej det är ingen katedral :) Tur att man är kort. Går väl att gräva ut lite mer om det skulle behövas. Det ska som sagt inte bli något inrett utrymme utan enbart lite enklare att fixa bra förvaring för mat och annat bös som passar bra att förvara i en källare. Isolering känns helt överflödigt om det inte är viktigt att ha det av någon annan anledning än att minska markkylan. Om jag skulle ha 50mm betong, hur mycket makadam behöver det vara under?
 
tommib
Så mycket så att du jämnar av botten. Jag hade nog nöjt mig med 10 cm eller så men troligen går det även med mindre.

Så länge du inte har stora punktlaster så kommer du väldigt långt med 50 mm betong.
 
tommib tommib skrev:
Så mycket så att du jämnar av botten. Jag hade nog nöjt mig med 10 cm eller så men troligen går det även med mindre.

Så länge du inte har stora punktlaster så kommer du väldigt långt med 50 mm betong.
Fel du behöver ett kapilärbrytande skikt...med helt grus som är tvättat brukar man ta 15 cm!
Är gruset blandat med fint så mera!

Jämnar man ut så är det lätt att få för tunt på ställen nära vägg och då sugs fukt upp i betongen

Problem blir att saker du ställer på golvet då möglar speciellt bra...nära väggen där man vill ställa saker

Tommib portade mig från sin egen tråd om källarprojekt och han är läkare som knappast vet vad skillnad mellan tvättat grus och kross är avseende kapillära effekter!

Förr så la man rörgravsand i botten och jordfuktad betong 50mm som man målade med oljefärg... bara fuktigt och flagor o sprickor..

Eftersom du inte har takhöjd men vill slippa mögel och laga sprickor i golv så skulle jag välja en lösning med 15 cm tvättat grus dvs utan finmaterial och 10 cm armerad betong med byggplast mellan betongen och gruset och upp på väggen
 
  • Haha
scim
  • Laddar…
tommib
Om du läser förutsättningarna för TS i första posten så är det idag jordgolv. Utrymmet används som matkällare. Att lägga ett tunt lager makadam och en tunn betongplatta kommer knappast försämra läget. TS önskar i huvudsak ha ett slätt betonggolv för att enklare kunna ställa dit saker.

Ditt sätt är bra om man siktar på en helt torr källare men det är inte det TS har eller är ute efter. Det finns inte heller takhöjd för att göra det.

Ibland gör man avvägningar med vad som är bäst och vad som är tillräckligt bra för situationen.

Det var admin och inte jag som portade dig från den tråden. Dina irrelvanta inlägg raderades dock efter att jag svarat ja på frågan om jag ville att de skulle raderas. För övrigt så är jag väl medveten om skillnaden mellan olika krossprodukter och även väl medveten om hur kapillärkraft fungerar och vilka egenskaper hos material som gynnar resp hämmar den. Detta kanske kommer som en överraskning för dig men man kan ha kunskap om annat än exakt det man arbetar med.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tommib portade mig från sin egen tråd om källarprojekt och han är läkare som knappast vet vad skillnad mellan tvättat grus och kross är avseende kapillära effekter!
Vad synd att läkare inte kan lära sig sådana saker, för jag är nämligen också läkare. Lika bra att jag säljer huset och flyttar tillbaka till lägenhet igen då!

Skämt åsido: tack för ditt (och alla andras) svar. Jag får överväga hur viktigt jag tycker det är att göra det enligt konstens regler jämfört med att göra det lite enklare men ändå bättre än nuvarande obefintliga golv.
 
  • Gilla
  • Haha
sinclairhacker och 3 till
  • Laddar…
tommib
Nejnej... Du ska jobba all din vakna tid på sjukhuset eller vårdcentralen eller var du nu jobbar och ta in hantverkare för precis allt. Annars är du illojal! Läkare får absolut inte göra något annat.

Detta var ungefär vad byggarätt skrev i min tråd för att bli bannad från den.

Som sagt, skämt åsido. Byggarätt, dina tips är värdefulla och du besitter säkerligen en stor mängd kunskap som är relevant men som så många andra praktiker så verkar du tro att det bara finns ett sätt att göra och att alla andra sätt är fel. Ibland måste man göra medvetna avvägningar mellan olika intressen. Försök att förklara varför istället för att bara säga "så här gör man" så kanske folk lyssnar lite mer.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Gräv ut ordentligt, jämna av med 8-16 makadam så det blir jämnt och lägg ett lager isodrän, 50mm cellplast och 50mm betong. Bättre att lägga isodrän än tjockt med makadam så man får lite isolerande effekt iallafall.
 
Du gräver ut ordentligt. Beroende på takhöjd så räkna med minst 60 cm djup. Behöver du mer takhöjd så lägger du på detta.
Gräv. Lägg ut markduk. Lägg 20 cm grov makadam 8-16 mm. Du kan padda om du vill men det har ingen större effekt. Då krävs det att du stryker av det så du kan få packningseffekt. På denna skall byggplast läggas. Lägg gärna dubbla lager. På detta lägger du 30 cm cellplast. Vilken sort beror på vilken last den skall klara. Lägg armering och ev golvvärme. Väljer du bort golvvärme så har du möjlighet att efterkomplettera då plattan är förberedd för detta. Men enklast är att lägga ned detta med en gång. Gjut minst 7 cm. Det är absolut minimum.
 
tommib
En till?

Har du läst trådstarten? 30 cm cellplast är varken önskvärt eller nödvändigt här.

Råd om att gräva ut så mycket är dessutom potentiellt farliga eftersom det inte framgår vilka grundförhållanden TS har. Givet att vi vet att det är ett rum på ca 6 kvm så kan man gissa på t.ex. 2x3 m. Om man då gräver ut längs med 2 m grundmur utan att stötta upp detta på något sätt kan det om man har otur sluta synnerligen olyckligt.

Vid gjutning av betongplatta så är det säkert en bra tumregel att köra minimum 7 cm men i just det här fallet kan man säkert köra 5 cm också. Det är som ersättning för ett plank/jordgolv, inte en industrihall. Om det blir någon enstaka spricka i det är det nog inte hela världen.
 
  • Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
@tommib
Självklart skall man stötta upp och fixa stödsockel vid utgrävning. Det säger ju sig självt då man förmodligen är under grunden och gräver.
Då det stod i trådstarten att det fanns stående vatten så finns det inga andra alternativ om det skall bli klokt gjort åtminstone under platta. Dålig dränering runt huset är förmodligen något som måste göras något åt. Om det finns problem som berg eller annat som omöjliggör detta så hade jag hoppat cementgolv eftersom man inte kan vara säker var markfukten vandrar. Det finns ventilerade golv men dessa skall betraktas som en nödlösning i alla fall enligt min åsikt.
 
Marojo Marojo skrev:
Vad synd att läkare inte kan lära sig sådana saker, för jag är nämligen också läkare. Lika bra att jag säljer huset och flyttar tillbaka till lägenhet igen då!

Skämt åsido: tack för ditt (och alla andras) svar. Jag får överväga hur viktigt jag tycker det är att göra det enligt konstens regler jämfört med att göra det lite enklare men ändå bättre än nuvarande obefintliga golv.
Ja gör som du tycker är bra... läkare kan lära sig massor!
Ett betonggolv behöver ju inte göras så att det är torrt och sprickfritt utan det kan vara fuktigt och ge mögel och lukta illa ihop med ruttnande kartonger!

Jag hoppas att du inte gör så i jobbet!

Själv är jag inte missunnsam mot läkare som jobbar i källaren på fritiden....
Tommyb förstod inte vad jag menade med att läkare
Borde anlita yrkesfolk då det ibland blir ineffektivt att amatörer gör bort sig och förstör hus

Moderator vill inte ha sådant diskuterat i trådar så de frågade Tommyb om han ville ha mina inlägg raderade och så skedde

Du har fått ett enkelt förslag som ger ett bra kallt golv med torr betongskikt och med diffspärr

I Tommyb fall så har han borrat ur och rensat bort lera och byggt pumpgrop vilket är bra då både fuktpåslag och ev lukt minskar...
Ungefär som att gå med öppet sår och ha dränering och ständig sårvård

Lycka till med ditt projekt
 
tommib
Silver78 Silver78 skrev:
Det säger ju sig självt
Nej, det gör det absolut inte om man inte har erfarenhet av detta.

Silver78 Silver78 skrev:
Då det stod i trådstarten att det fanns stående vatten så finns det inga andra alternativ om det skall bli klokt gjort åtminstone under platta.
Tänker du dig att TS har ett hus som är 6 kvm BYA? Detta är sannolikt under en del av huset. Utan att veta mer har du inga belägg för att rekommendera att man klämmer i 20 cm makadam + 30 cm cellplast på just dessa 6 kvm. Det kan lika gärna vara så att vattnet som kommer in rinner in ovanpå den fina väldränerade och isolerade plattan.

Silver78 Silver78 skrev:
Det finns ventilerade golv men dessa skall betraktas som en nödlösning i alla fall enligt min åsikt.
Håller med. Men detta är inte heller applicerbart här. TS bygger inte ett bostadsrum.
 
tommib
B byggarätt skrev:
Ja gör som du tycker är bra... läkare kan lära sig massor!
Ett betonggolv behöver ju inte göras så att det är torrt och sprickfritt utan det kan vara fuktigt och ge mögel och lukta illa ihop med ruttnande kartonger!

Jag hoppas att du inte gör så i jobbet!

Själv är jag inte missunnsam mot läkare som jobbar i källaren på fritiden....
Tommyb förstod inte vad jag menade med att läkare
Borde anlita yrkesfolk då det ibland blir ineffektivt att amatörer gör bort sig och förstör hus

Moderator vill inte ha sådant diskuterat i trådar så de frågade Tommyb om han ville ha mina inlägg raderade och så skedde

Du har fått ett enkelt förslag som ger ett bra kallt golv med torr betongskikt och med diffspärr

I Tommyb fall så har han borrat ur och rensat bort lera och byggt pumpgrop vilket är bra då både fuktpåslag och ev lukt minskar...
Ungefär som att gå med öppet sår och ha dränering och ständig sårvård

Lycka till med ditt projekt
Nå, jag ska väl inte förstöra Marojos tråd eftersom jag inte ville ha min egen förstörd men vill ändå påpeka att jag gärna diskuterar detta med vad man gör på fritiden och kostnader för det. Bara inte i en projekttråd. Notera att mod inte raderade ditt inlägg om hur man gör praktiskt. Det var för att det var OnT och var ett bra råd.

Om TS inte redan har hittat min tråd är länken här. Förutsättningarna skiljer sig lite dock.

Mod får gärna rensa bort mitt inlägg som OT så småningom.
 
@tommib
Jag skrev ju att vattnet som finns lika gärna kan komma utifrån. Det ena påverkar ju det andra.

Sen angående att vissa saker säger sig självt är inom ramen om vad man bör veta. Har man inte kunskap så läser man ju på eller frågar. Du gräver ju inte ur en källare om du inte vet hur man gör eller vilka saker man bör tänka på. Det är ju därför sådana här forum, facklitteratur och kurser existerar. Många här på detta eminenta forum är dessutom grymma på att hjälpa till. På så vis får man tips, idéer och kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.