Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
S
J Jens Kangas skrev:
Ja de är olagligt, är man ledig från jobbet, ska barnet vara hemma, är man arbetslös, har barnen rätt till (15) timmar i veckan, som man kommer överens om. En förmån vi i Sverige har, varför utnyttja de då om man inte har rätt till de?
Ja, varför inte?
 
S
J Jotsat skrev:
Vadå "jag"? Vi andra då som valt att inte ha barn? Vi/jag vill inte betala att din unge är på förskola, dagis eller vad det heter mer än vad som står i lagen. Att blanda in "med värdet på huset ökar ju", "vid försäljning betalar sig detta med råge i form av vinstskatt" är bara svepskäl för att få snickra i fred.

Betala egen barnpassning om du vill vara själv. Jag vill inte betala det.
Ni som väljer att inte skaffa barn ska inte ha rätt till välfärdssystemet över huvud taget :)
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Har du barn med grannen?

Om din nya partner säger: -Förresten, glömde berätta en grej. Har några ungar. De ska också bo här nu.
Då pekar du på dörren.

Då sade ängeln till henne: "Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son..."
En hypotetisk nutida jungfru Maria har tillgång till abort, så enda vägen till ofrivilligt "föräldraskap" är om ens barn/syskon med barn dör/fängslas/skadas.
Visst, jag kan slå ihjäl mina barn också. Abort är inte ett alternativ för en hel del människor. Nu känns jungfrufödsel visserligen som ett väldigt hypotetiskt förlopp.
 
N Neocortex skrev:
Varje sommar tar jag en veckas semester innan semestern med familjen som jag använder till att renovera huset. Ser verkligen inga konstigheter med det och JA barnen är en hel vecka på förskolan medans jag fixar lite mer omfattande saker som panel, ny altan eller annat. Jag skulle nog påstå att om man har sina barn hemma när man gör större renoveringar som kan påverka barnens öron och lungor negativt så är man smått efterbliven.
Ok!
Jag tar till mig detta och förklarar hur det går till.

När jag bygger ute (senast förra året) så sprang min 1 åring omkring på gräsmattan och lekte. När jag gick fram till gerkapen så ropade jag hans namn och sa åt honom "nu låter det illa, håll för öronen" det tog en eller två gånger innan han självmant sprang till iväg när jag gick fram till kapen. När han blivit van med ljudet och vågade sig närmare fick han egna hörselskydd och titta på när jag sågade. Han fick även en "aj aj" utbildning i att röra kapen. Vilken förvisso aldrig var ipluggad såvida jag inte stod framför den, men hängslen och livrem.

När jag rev väggar i hans rum inomhus såg jag till att han var ute, oavsett hur arg han blev och ville komma in, hans mamma gjorde sitt bästa för att distrahera honom när det var som skitigast inomhus och jag inte ville släppa in honom, men så snart det var rivet och städat så var han strax bredvid mig under större delen renoveringen.

Trädäcket är fortfarande inte 100% klart, kjolen kvarstår och en inramning runt hålet för poolen.

Hans rum sköt jag fast sista fodret i under senaste julafton, på dagen 1år efter ursprunglig deadline jag erhållit från arbetsledaren.

Nu är ju detta en något skönmålande beskrivning, jag skulle direkt ljuga om jag försökte inbilla någon att detta inte inneburit att det förekommit friktion, men på det stora hela tycker jag att det var klart roligare minnen man fick med sig.
1-åring i blöja håller i en hammare utomhus bredvid byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns andra sätt att uppehålla sina barn som inte är förskolan och inte heller involverar ett asbest tält, sluta försöka låta så otroligt märkvärdig när du tar lite egentid och snickrar på huset, du lurar ingen till att tycka du är duktig karakarl mer än dig själv.

Men vi ser väldigt olika på saker, dina omfattande renoveringar som altan eller panelbyte ser jag som snickeri mys som man gör med en pilsner och bitvis och lite tur en god vän. Innan du hinner tro något annat så nej, jag jobbar inte som hantverkare men jag tycker snarare det är trevligt att jobba med kropp och händer efter 11 månader bakom skrivbord.

Hälsningar, en efterbliven.
 
Redigerat:
  • Gilla
daniel_021 och 8 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Regeln i kommunen där jag bor är att det inte är ok, det är väldigt tydligt. Är man ledig från jobbet (oavsett för att snickra, jaga, åka på semesterresa osv), då är barnen lediga med dig (bortsett från hel föräldraledighet då de större barnen får vara 15 h/vecka på förskolan).

Jag vet att den reglerna skiljer mellan kommuner, men jag personligen tycker det är rimligt att skattebetalarna inte ska betala för "barnpassning" för att föräldrarna "roar" sig med jakt, snickeri eller dylikt. Har man privat barnvakt är det ju ett helt annat läge, då får man ju själv betala för platsen.
Lika samma här.
 
J Jens Kangas skrev:
Ja de är olagligt, är man ledig från jobbet, ska barnet vara hemma, är man arbetslös, har barnen rätt till (15) timmar i veckan, som man kommer överens om. En förmån vi i Sverige har, varför utnyttja de då om man inte har rätt till de?
Det är inte olagligt, möjligen bryter du mot det avtal du har med kommunen/förskolan.

Skollagen reglerar kommunens skyldighet att erbjuda förskola till dom som arbetar och studerar (eller är arbetslösa) sedan är det upp till respektive kommun att erbjuda mer utöver det om dom önskar samt sätta upp regler för vistelsen på förskolan.

I min kommun så står det att om föräldrarna är lediga så bör barnet inte vara på förskola vilket lämnar en öppning för att tillåta det i enskilda fall.

Att folk hämtar kemtvätt eller köper en liter mjölk på vägen hem stör mig inte det minsta så länge man hämtar och lämnar på angivna tider. Då finns det nog större resursslöseri och fusk i samhället att ta tag i innan man ska börja klanka ner på sådana petitesser.

Erbjudande av förskola
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
ARJU ARJU skrev:
Ok!
Jag tar till mig detta och förklarar hur det går till.

När jag bygger ute (senast förra året) så sprang min 1 åring omkring på gräsmattan och lekte. När jag gick fram till gerkapen så ropade jag hans namn och sa åt honom "nu låter det illa, håll för öronen" det tog en eller två gånger innan han självmant sprang till iväg när jag gick fram till kapen. När han blivit van med ljudet och vågade sig närmare fick han egna hörselskydd och titta på när jag sågade. Han fick även en "aj aj" utbildning i att röra kapen. Vilken förvisso aldrig var ipluggad såvida jag inte stod framför den, men hängslen och livrem.

När jag rev väggar i hans rum inomhus såg jag till att han var ute, oavsett hur arg han blev och ville komma in, hans mamma gjorde sitt bästa för att distrahera honom när det var som skitigast inomhus och jag inte ville släppa in honom, men så snart det var rivet och städat så var han strax bredvid mig under större delen renoveringen.

Trädäcket är fortfarande inte 100% klart, kjolen kvarstår och en inramning runt hålet för poolen.

Hans rum sköt jag fast sista fodret i under senaste julafton, på dagen 1år efter ursprunglig deadline jag erhållit från arbetsledaren.

Nu är ju detta en något skönmålande beskrivning, jag skulle direkt ljuga om jag försökte inbilla någon att detta inte inneburit att det förekommit friktion, men på det stora hela tycker jag att det var klart roligare minnen man fick med sig.
[bild]
Det finns andra sätt att uppehålla sina barn som inte är förskolan och inte heller involverar ett asbest tält, sluta försöka låta så otroligt märkvärdig när du tar lite egentid och snickrar på huset, du lurar ingen till att tycka du är duktig karakarl mer än dig själv.

Men vi ser väldigt olika på saker, dina omfattande renoveringar som altan eller panelbyte ser jag som snickeri mys som man gör med en pilsner och bitvis och lite tur en god vän. Innan du hinner tro något annat så nej, jag jobbar inte som hantverkare men jag tycker snarare det är trevligt att jobba med kropp och händer efter 11 månader bakom skrivbord.

Hälsningar, en efterbliven.
vad bra att det funkar för dig och att din fru/sambo var ledig samtidigt. Tur också att han inte tappade hammaren på stortån eller trampade på en spik. Med så små är det ofta små marginaler mellan succé o fiasko, speciellt om du har fler än ett barn dessutom
 
J
E erkka skrev:
men jag som inte är sjuk, varför ska jag betala för alla sjuka. Osv osv.
Jag vill inte betala för din användning av välfärden
Missade du det jag skrev i fetat?

"Vi/jag vill inte betala att din unge är på förskola, dagis eller vad det heter mer än vad som står i lagen."

Dvs jag betalar gärna för din och alla andras barns rätt till gratis förskola (även sjukhus och annat skattefinansierat eftersom du tog upp det också), men inte när mamma och pappa vill ha lite egentid för att bättra på villan. Detta får de betala själva.

Jag är väldigt för att hålla ett högt skattetryck för att just ge alla bra utbildning, vård och omsorg. Är inte en av de som propagerar för lägre skatter.

Förstår inte ens argumentet som tråden handlar om. Har man barn och villa ska det vara ok att låta skattemedel gå till att snickra. Har man barn och bor i hyresrätt ska man då alltså inte kunna göra detta(?)
 
  • Gilla
Korvgubbe och 2 till
  • Laddar…
A
Jag är inte förvånad över hur tongångarna går i detta ämne. På vissa delar är jag helt klart kluven men på andra delar är det självklart vad jag står:

Att behöva gå till doktor, tandläkare eller göra något akut ärende ser jag som självklart. Det skulle även kunna innebära en snabb tur till mataffären, någon form av friskvårdsaktiviter är också ok men jag anser inte att veckohandling ska ske på barnomsorgstiden.

På en månad anser jag inte att man ska använda mer än 5 timmar av tiden för ovanstående aktiviteter, det motsvarar 1-1.5 timmar per vecka.


Att åka iväg med barn på barnomsorg:
Jag tycker det är fel om ena partnern åker iväg på privat nöje, den andra arbetar och barnet lämnas på förskolan hela dagen. Det skulle vara ok med några timmar men inte en hel dag.

Personer som jobbar skift eller obekväma tider:
Här är det mycket svårare, självklart måste personerna få sin dygnsvila men därefter bör inte barnen vara på förskolan. När det gäller att jobba på helgen så är det självklart att det ska finnas tillgänglig barnomsorg både på kvällar och helger och att den då ska användas och inte istället välja att utnyttja barnomsorgen på vardagar när man inte arbetar.


Att arbeta på huset, meka bilen, städa, tvätta eller vilka arbetsuppgifter som helst hemma och barn på barnomsorg:
Ibland måste saker göra som är helt omöjliga att ha barn i närheten, antingen högt ljud eller farligt på annat sätt..Någon timme i månaden anser jag det vara OK.

Om en person däremot är ledig från jobbet en dag, en vecka, en månad osv för att arbeta hemma är inte acceptabelt. Inte heller att en arbetssökande är hemma och arbetar heltid istället för att söka arbete.

Jag skulle gå i taket och vill inte att mina skattepengar går till personens förtjänst av pengar.

Så skaffa ett eget företag så att du måste dra in pengar (inte får från någon annan). Då är det OK att ha barnen på förskolan och du får ut din lön när huset säljs!



Till er som är pedagoger:
Stå på er, skrik högre och se till att det blir tillräckligt med vuxna per barn.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
@
D Daniel 109 skrev:
Nej, det tror jag inte. Många har nog svängt in en snabbis i affären mellan jobb och dagis. Men att lämna på lediga dagar tror jag inte är vanligt.
Det är rätt vanligt att föräldrar lämnar barnen på förskolan när de är lediga. Antigen hela dagar eller att de lämnar barnen direkt på morgonen trots de börjar arbeta på eftermiddagen....
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
E
mathiash77 skrev:
Jag är inte förvånad över hur tongångarna går i detta ämne. På vissa delar är jag helt klart kluven men på andra delar är det självklart vad jag står:

Att behöva gå till doktor, tandläkare eller göra något akut ärende ser jag som självklart. Det skulle även kunna innebära en snabb tur till mataffären, någon form av friskvårdsaktiviter är också ok men jag anser inte att veckohandling ska ske på barnomsorgstiden.

På en månad anser jag inte att man ska använda mer än 5 timmar av tiden för ovanstående aktiviteter, det motsvarar 1-1.5 timmar per vecka.


Att åka iväg med barn på barnomsorg:
Jag tycker det är fel om ena partnern åker iväg på privat nöje, den andra arbetar och barnet lämnas på förskolan hela dagen. Det skulle vara ok med några timmar men inte en hel dag.

Personer som jobbar skift eller obekväma tider:
Här är det mycket svårare, självklart måste personerna få sin dygnsvila men därefter bör inte barnen vara på förskolan. När det gäller att jobba på helgen så är det självklart att det ska finnas tillgänglig barnomsorg både på kvällar och helger och att den då ska användas och inte istället välja att utnyttja barnomsorgen på vardagar när man inte arbetar.


Att arbeta på huset, meka bilen, städa, tvätta eller vilka arbetsuppgifter som helst hemma och barn på barnomsorg:
Ibland måste saker göra som är helt omöjliga att ha barn i närheten, antingen högt ljud eller farligt på annat sätt..Någon timme i månaden anser jag det vara OK.

Om en person däremot är ledig från jobbet en dag, en vecka, en månad osv för att arbeta hemma är inte acceptabelt. Inte heller att en arbetssökande är hemma och arbetar heltid istället för att söka arbete.

Jag skulle gå i taket och vill inte att mina skattepengar går till personens förtjänst av pengar.

Så skaffa ett eget företag så att du måste dra in pengar (inte får från någon annan). Då är det OK att ha barnen på förskolan och du får ut din lön när huset säljs!



Till er som är pedagoger:
Stå på er, skrik högre och se till att det blir tillräckligt med vuxna per barn.
Massa olika bud här vad som skulle kunna anses vara OK / inte OK. Kan ju personligen tycka att friskvårdsaktiviteter definitivt faller utanför ramen för vad som skulle vara ok.

När det gäller skiftarbete, som tex vår familj drabbas av, verkar det vara olika regler beroende på vilken kommun man bor i så det går inte att dra generella slutsatser heller.
Se tex denna sammanställning:

https://www.svtstatic.se/image-cms/...51957.svt/BINARY/Forskola_ledigaforaldrar.pdf
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
E
J Jotsat skrev:
Missade du det jag skrev i fetat?

"Vi/jag vill inte betala att din unge är på förskola, dagis eller vad det heter mer än vad som står i lagen."

Dvs jag betalar gärna för din och alla andras barns rätt till gratis förskola (även sjukhus och annat skattefinansierat eftersom du tog upp det också), men inte när mamma och pappa vill ha lite egentid för att bättra på villan. Detta får de betala själva.

Jag är väldigt för att hålla ett högt skattetryck för att just ge alla bra utbildning, vård och omsorg. Är inte en av de som propagerar för lägre skatter.

Förstår inte ens argumentet som tråden handlar om. Har man barn och villa ska det vara ok att låta skattemedel gå till att snickra. Har man barn och bor i hyresrätt ska man då alltså inte kunna göra detta(?)
Kan du förklara för mig hur din skatt påverkas av att jag typ 1 dag per år tar semester och fixar med husrelaterade saker när barnen är på förskolan? Samt att jag max 1 gg per månad slinker in i affären INNAN (gud förlåt mig) jag hämtar barnen för att få med en liter mjölk o lite bröd samt nåt att äta på kvällen?
Jag swishar gärna över den skatteförlusten DU drabbas av pga detta.
 
Men om man inte kan ta hand om sitt barn för att man måste snickra på huset så får man väll ta in hantverkare istället som gör jobbet åt dig? Det är väldigt tydligt att när du är ledig så SKA du t hand om ditt barn själv, inte belästs förskole systemen. Så vill man använda sin fritid till att renovera hus så får man låta någon närstående ta hand om barnet, och går inte det får man ta in hantverkare.
 
  • Gilla
daniel_021 och 2 till
  • Laddar…
Intressant debatt och efter många år utomlands där man får betala mera än 10 ggr så mycket för förskolan så känns det ganska fyrkantigt i Sverige och det skulle vara bättre med mera flexibilitet och samvetskval.

Jag tycker att så länge man håller angivna tider så borde man få avgöra själv vad man tycker är bäst men kanske till en viss gräns. T.ex. vi har ett barn på förskolan 8:00 - 16:30 vilket som för många andra innebär att en person börjar jobba tidigare så hen kan hämta tidigare så att vi kan minimera tiden på förskolan även om vi har rätt till längre tid. Om det sedan är ett par gånger i månaden som man slutar jobba en halvtimme tidigare och köper mat på vägen så är det mycket svårt för mig att förstå de personer som hakar upp sig på det. Man är ju ändå där tills 16:30 som avtalat så kan inte se hur man skulle kunna spara in på skatt och personal även om de flesta gör så.

Sedan tycker jag att man borde får göra som man vill när man tar semester. Det var ett exempel tidigare i tråden där en person åker iväg en fredag för en weekendresa och då tycker jag att det är orimligt att den andra personen skulle tvingas stanna hemma och också ta ledigt. Så en dag här och där tycker jag inte spelar någon roll men å andra sidan skulle det kännas fel om en person är på semester i fem veckor och lämnar barnet på förskolan men förhoppningsvis är det inte något de flesta vill :) I båda de här fallen skulle det vara bra med lite flexibilitet, t.ex. att man kunde ha 5 semesterdagar per år då man faktiskt kan lämna barnen på förskolan. Det är viktigt för föräldrar att också kunna ha egen tid och kunna göra vad de vill.

För att återknyta till TS så blir en längre ledighet som tjänstledig för att bygga ett hus något som kan upplevas som att det går alltför långt över en gräns och där man utnyttjar förmånen på ett sätt som inte var meningen. Dock tycker jag att det skulle vara mycket svårt att kunna ha barn hemma när man bygger även om flera här har nämnt hur det går bra så om man inte vill att de ska vara hemma så fall är det nog bäst att anordna barnpassning utanför förskolan.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Ni låter som ett gäng paragrafryttare. Hur orkar ni?
Håller ni alltid hastighetsgränsen när ni kör bil också?
 
  • Gilla
Stall Tostaryd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.