Hej håller på och renoverar i köket och ett av avsticken till ett borttaget element har börjat läcka efter att jag råkade trampa ner dom, är ju gängade stålrör och är omöjligt att lossa och täta om,ska koppla in ett golvvärme system här senare så jag behöver få till ett avstick och gärna då med möjlighet att koppla 15 pex till....mäter jag på röret så är det nånstans mellan 26-27...3/4 ?? Hittar inga t-kopplingar i denna dimension endast 28, finns det så vore det kanon om nån kan länka till en passande t koppling ??mvh
 
  • Gammalt gängat stålrör som läcker med behov av T-koppling för anslutning till 15 pex-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett enrörssytem
Ett av t-rören måste du behålla . Det sitter en liten fördelare i t-röret i flödesriktningen .
Det är tilloppet,
Mvh
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Det är ett enrörssytem
Ett av t-rören måste du behålla . Det sitter en liten fördelare i t-röret i flödesriktningen .
Det är tilloppet,
Mvh
Ok det hade jag ingen aning om,tack för informationen,ja då är följdfrågan hur jag ska göra för att få till det??,tips mottages tacksamt!!
 
Staffans2000
Fördelare i flödesriktningen?
Det måste du förklara närmare! Vad fyller den för funktion?

Själv ser jag bara vad som ser ut att vara två höger-vänstergängade nipplar.
Är det möjligt att det är rör till två olika element vi ser istället?

Var exakt läcker det?
 
Redigerat:
Inte nippel Staffan , det skrev jag ingenstans

det sitter en fördelare i t-röret .
Skulle det vara vanliga t-rör finns ingen anvisning för vattnet att gå upp i radiatorerna.

Alla 1 rörs koppel har en flödesfördelare inbyggt.
Det finns hur många olika som helst känns det som . Kommer jag ihåg rätt nu så va det någon gång på 50 talet det börja komma. så vi närmar
Oss 70 år av olika tillverkare och innovationer
På utförande av tillbehör till 1rörs system
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nippel i flödesriktningen?
Det måste du förklara närmare! Vad fyller den för funktion?

Själv ser jag bara vad som ser ut att vara två höger-vänstergängade nipplar.
Är det möjligt att det är rör till två olika element vi ser istället?

Var exakt läcker det?
Är till ett element,läcker i den vänstra smala utsticket (tror t stycket är lite rostskadat?) så det måste nog bytas ut...
 
....kom och tänka på om det blir nån skillnad då jag inte ska koppla ett traditionellt element här utan en golvvärme shunt... kanske inte behöver flödesriktaren då????
 
Går dessa rör till 1 st element , Är det så ? Det sitter då en strypning i det nippelrör mellan T-styckena, ett gammalt beprövat sätt att få värme med 1-rörs . Det med att koppla in GV på detta rör, gör sig inte gällande, blir bäddat för problem, har inte varit med om att koppla GV med 1-rör, det ska vara 2-rörs till detta.
 
V vvs facit skrev:
Nej det går alldeles utmärkt att koppla
Och vad blir då kvar i värme till resterande element när GV vill ha sitt
 
Räkna jonas Erik
Det fungerar klockrent läste du länken?
Du tar bort radiatorer för den yta du lägger golv värme på . Kvarvarande radiatorer är beräknade med lägre temperatur och har större
Avspeglingsyta .

Det här är standard lösningar i branschen
Så det finns tusentals system i drift
 
V vvs facit skrev:
Det är ett enrörssytem
Ett av t-rören måste du behålla . Det sitter en liten fördelare i t-röret i flödesriktningen .
Det är tilloppet,
Mvh
Jaha, det var intressant. Har tidigare inte riktigt förstått hur enrörsystem fungerar som på bilden men nu trillade poletten ner. Tack, då har jag lärt mig något idag också :D
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Jaha, det var intressant. Har tidigare inte riktigt förstått hur enrörsystem fungerar som på bilden men nu trillade poletten ner. Tack, då har jah lärt mig något idag också :D
Varsegod
hjälper gärna till om jag kan
Mvh
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V vvs facit skrev:
Räkna jonas Erik
Det fungerar klockrent läste du länken?
Du tar bort radiatorer för den yta du lägger golv värme på . Kvarvarande radiatorer är beräknade med lägre temperatur och har större
Avspeglingsyta .

Det här är standard lösningar i branschen
Så det finns tusentals system i drift
Kanon och tack för informationen, intressant att du länkade till m60:n då jag tittat på både den och Uponor fluvia som shunt....men frågan kvarstår...hur gör jag och var får jag tag i de delar jag behöver??
Mvh
 
V vvs facit skrev:
Det fungerar klockrent läste du länken
Det du menar med klockrent är helt beroende hur mycket värme som GV plockar ut och resten ska vidare till andra element, kontentan kan bli att det blir för lite till dom, men det är väl bara att prova

V vvs facit skrev:
Ett av t-rören måste du behålla . Det sitter en liten fördelare i t-röret i flödesriktningen .
Att behålla ett T-rör med fördelare i kan nog inte vara riktigt, allt ska väl delas där så det blir varsitt rör till GV-fördelarna som enligt dig är för både 1-rörs och 2-rörs. delas det inte så blir det 2 st förbigångar ( fördelare ) och kanske dåligt flöde till GV, även omd et är en pump till GV
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.