Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Mina är pulverlackade vita, inte anodiserade. Jag tror pulverlack håller färgen bättre än anodisering.
Ja, pulver lack ska det vara! På 15 år har mina kanske blivit 10% mattare mot söder än mot norr.
Dvs obefintligt.
 
V Ville_Vessla skrev:
Mina fabriksmålade träfönster från SP sattes in -98 och ser som nya ut än, mina föräldrars av samma typ sattes in -88 och där börjar några på södersidan ha lite sprickor och flagor i färgen, så runt 30-40år verkar rimligt på min typ av fönster.
D Drburr skrev:
Finns det inget lokalt snickeri i närheten då? Mitt hus bytte jag hela framsidan 6 fönster en balkongdörr och ytterdörr. Offerterna från de stora gick från 70 upp till 95000 med utanpåliggande spröjs. De lokala förmågorna slog ihop allt för 50 plus 200 styck för att måla dessa. Med riktig rombspröjs
Ett eventuellt snickeri behöver ju inte vara lokalt. Jag har börjat kolla lite på Allmogefönster i Leksand. De har ju träfönster med 3-glaskassett.
 
Nu har jag tagit in ett gäng offerter från lite blandade leverantörer. Det är helt otroligt vad prisbilden är homogen. Aluminiumbeklätt eller inte. Litet snickeri eller massproduktion. Priset är nästan helt identiskt oavsett vad jag kikar på. Det känns ju nästa lite tråkigt. Det verkar liksom inte finnas några premiumprodukter som man avstår för att det är för dyrt. Jag menar inte att det är billigt med fönster alltså. Tvärt om. Men inga verkar sticka ut och vara extra dyra.
 
Utsida av aluminium minskar underhållet.
 
Aluminiumfasad minskar också underhåll.
 
O Olf Oggler skrev:
Nu har jag tagit in ett gäng offerter från lite blandade leverantörer. Det är helt otroligt vad prisbilden är homogen. Aluminiumbeklätt eller inte. Litet snickeri eller massproduktion. Priset är nästan helt identiskt oavsett vad jag kikar på. Det känns ju nästa lite tråkigt. Det verkar liksom inte finnas några premiumprodukter som man avstår för att det är för dyrt. Jag menar inte att det är billigt med fönster alltså. Tvärt om. Men inga verkar sticka ut och vara extra dyra.
Jag tror att det handlar om att du dels har talat med de stora fabrikerna (som tillverkar på pris och har stenkoll på marknaden) och dels talat med snickerier som har som ambition att vara konkurrenskraftiga prismässigt även mot de stora tillverkarna. Hade du istället (vilket jag förstår att du inte gjorde, givet vad du letade efter) till ett snickeri som har som ambition att tillverka fönster av högsta klass så hade priset, men även kvalitén skiljt avsevärt.

För det finns premiumprodukter även när det gäller fönster. Där du får överlägsen materialkvalitet (med undantag av glaset, där de bästa sorterna oftast finnas att tillgå även hos stora tillverkare), hantverk och finish. Det som skiljer är tex att du då får kärnvirke av furu, tätvuxen. Eller så görs fönstret i teak eller ek. Glaslister är i ek, skruvade med A4 rostfria skruvar. Bågar har stående ådring, givetvis i massivträ och ej limfog med fingerskarv. Kvistfritt i bågar och insida karm är minimikrav. Djupimpregnerat med raffinerad linolja. Ändarna på sidostyckena står ner i 130 graders linolja i 15 minuter och efterbearbetas sen med IR-lampa. Allt annat penslas med 130 graders linolja+IR-lampa. Pluggade hörn på bågarna, inga stjärnstift eller galvade klammer. Inga kutterslag i träet eller tandande fogar (detta borde inte vara en premiumsak dock....). Aluskena målad överallt. Givetvis är det målat (impregnering linolja, därefter linoljefärg) även under beslag och i falsen.

I den länkade tråden diskuteras ett elitfönster där jag i inlägget skriver mer om just skillnaderna: https://www.byggahus.se/forum/threads/elitfoenster-nej-tack.348913/page-2#post-3361010
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Nu har jag tagit in ett gäng offerter från lite blandade leverantörer. Det är helt otroligt vad prisbilden är homogen. Aluminiumbeklätt eller inte. Litet snickeri eller massproduktion. Priset är nästan helt identiskt oavsett vad jag kikar på. Det känns ju nästa lite tråkigt. Det verkar liksom inte finnas några premiumprodukter som man avstår för att det är för dyrt. Jag menar inte att det är billigt med fönster alltså. Tvärt om. Men inga verkar sticka ut och vara extra dyra.
När jag skulle bygga tilloch behövde 10-15 fönster och 4 altan dörrar så skiljde mer än 100%. Hur många fönster gäller det?
 
Elitfönster har jag ingen bra erfarenhet av. En altandörr där fukt krupit upp i underkant och fått trät att svälla. Dörren var inte speciellt billig. Det här hände redan efter fyra år. Den gick inte heller på reklamation då dom påstod att dörren hade varit monterad i särskilt utsatt läge eller stått öppen för ofta när det regnat. Ska inte en altandörr tåla regn? Jag orkade inte bråka utan beställde en från SP istället. Dock så satte jag även på ett tak ovanför dörren för att vara på den säkra sidan.
 
K karlmb skrev:
När jag skulle bygga tilloch behövde 10-15 fönster och 4 altan dörrar så skiljde mer än 100%. Hur många fönster gäller det?

I mitt fall är det 5 fönster och två pardörrar. De offerter jag tagit in(ca 6st) diffar 5-10% eller något sådant.
 
O Olf Oggler skrev:
I mitt fall är det 5 fönster och två pardörrar. De offerter jag tagit in(ca 6st) diffar 5-10% eller något sådant.
Som privatperson eller via snickare? Jag gick via snickare.
 
Jag har tagit in mina offerter som privatperson.

Då jag behöver två pardörrar blir jag lite fundersam. Hur ska man tänka där? Det är ju ganska stort slitage på sådana dörrar jämfört med vanliga fönster. Pardörrar från tex RM, Vinäs och allmoge kostar ungefär lika mkt som tex ett par dörrar från Elit. Kan det finnas orsak till att välja en stor aktör med volymproduktion som Elit? Eller kan det vara lika bra att gå på en mindre aktör som tex Vinäs?

Man är ju frestad att tro att Elit har testat sina produkter väl och har god statistik på problem osv.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har tagit in mina offerter som privatperson.

Då jag behöver två pardörrar blir jag lite fundersam. Hur ska man tänka där? Det är ju ganska stort slitage på sådana dörrar jämfört med vanliga fönster. Pardörrar från tex RM, Vinäs och allmoge kostar ungefär lika mkt som tex ett par dörrar från Elit. Kan det finnas orsak till att välja en stor aktör med volymproduktion som Elit? Eller kan det vara lika bra att gå på en mindre aktör som tex Vinäs?

Man är ju frestad att tro att Elit har testat sina produkter väl och har god statistik på problem osv.
Tittade du på min länk tidigare till ett Elitfönster?
 
O Olf Oggler skrev:
Jag har tagit in mina offerter som privatperson.

Då jag behöver två pardörrar blir jag lite fundersam. Hur ska man tänka där? Det är ju ganska stort slitage på sådana dörrar jämfört med vanliga fönster. Pardörrar från tex RM, Vinäs och allmoge kostar ungefär lika mkt som tex ett par dörrar från Elit. Kan det finnas orsak till att välja en stor aktör med volymproduktion som Elit? Eller kan det vara lika bra att gå på en mindre aktör som tex Vinäs?

Man är ju frestad att tro att Elit har testat sina produkter väl och har god statistik på problem osv.
Pröva att gå via en snickare, en del tillverkare vill inte sälja till privatpersoner och då blir priset därefter.
Tror inte Elitfönster har bättre kvalitet, se andra inlägg i denna tråd.
Min erfarenhet är också att det är när det kommer till lite special dimensioner som det kan bli stora priskillnader, en del tar inte mycket extra för ovanliga dimensioner medans andra låtsas att de har allt I lager och håller stenhårt på sitt std-sortiment för att kunna ta ut extra så snart något mått inte finns i listan.
 
Men snickaren ska ju ha sin marginal också. Så jag tänker att det kanske går på ett ut ungefär?
 
O Olf Oggler skrev:
Men snickaren ska ju ha sin marginal också. Så jag tänker att det kanske går på ett ut ungefär?
Om du använder honom till mer än att sätta fönstren så borde det gå att förhandla....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.