Hej,

Ny på forumet och min första fråga gäller torpargrund och huruvida det finns några nackdelar med att gjuta betongplatta i en sådan.

Jag och min fru håller på att renovera ett torp från förra sekelskiftet. Timmerstomme på torpargrund. Vi har brutit up golv och trossbotten och tagit bort golvbjälklag. Vi kan konstatera att bärlinor ligger i jord vilket betyder att grunden behöver grävas ur. Den är dock helt snustorr med bärlinor utan rötskador tack vare att huset ligger på en höjd med bra naturlig dränering.

Då vi vill isolera grunden ordentligt, lägga in golvvärme och bli kvitt eventuella frågetecken kring fukt framöver är vi inne på att gjuta en betongplatta. Frågan blir då huruvida det finns några tekniska nackdelar med att gjuta platta i en torpargrund. Bortsett från att det är krångligt/dyrt/komplicerat vill säga. Tänker rent byggnadsteknisk. Kan timmerstommen på något sätt ta skada av grundkonverteringen, givet att dräneringen är fullgod och att ingen fukt kan vandra från mark till väggstomme? Lägger upp en bild på en del av den blottlagda grunden (halmen är från ett gammalt grävlingsbo, golvisoleringen var kolstybb).

Hälsningar,
Anders
 
  • Person som rensar ut en gammal torpargrund med träbjälkar och halmbal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till ByggaHus! :)

Vi gjorde samma sak för 3 år sedan i vårt sommarhus med samma typ av torpargrund och timmerstomme (också snustorr). Vi grävde ur och fyllde med EPS-cement + flytspackling och golvvärme. Än så länge märks inga problem, men jag oroar mig från att markfukt ska vandra upp i innerväggarna och att de börjar ruttna underifrån på lite längre sikt.

Om jag hade fått göra om det idag hade jag nog ändå reglat upp ett golv och haft kvar torpargrunden under, med markduk och noggrann kontroll av fuktnivåerna.
 
  • Gilla
Mikko58 och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket :)

Jag förstår. Varför är du orolig för att markfukt ska krypa upp i innerväggar? Jag tänker lägga markduk, minst 10cm kapillärbrytande grus och 30cm cellplast. Det bör göra hela grunden tämligen diffusionstät. Eller finns det något jag missar tro? Betong ska självklart inte gjutas direkt mot timmerstommen utan där lägger jag papp eller annan diffusionstät duk emellan.

Hade varit väldigt intressant att förstå varför du skulle gjort annorlunda om du gjort om det?
 
Vi kunde bara gjuta rum för rum, vilket innebär att mellan rummen (under väggarna) är det ingen markduk/betong och därmed inget kapillärbrytande skikt. Min farhåga är alltså att markfukt som kommer upp kommer söka sig ut mot väggarna och där stiga upp. Och eftersom torpgrunden är fylld så kan ev fukt inte ventileras bort lika lätt som tidigare.

Detta är alltså endast min teori och tiden får utvisa hur det kommer gå.
 
  • Gilla
erik12
  • Laddar…
Att gjuta en platta inne i huset har väl gjorts förr. Det lär vara möjligt men knappast applåderat av byggnadsvårdare. Jag skulle tänka mig att det är viktigt att ha en skarp gräns vad beträffar nivå. Ingen betong över den nivå där man kan hitta trä. Eller om det inte går se till att det finns en luftspalt på ett par cm mellan trä och betong.
 
  • Gilla
Moheda1973
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Vi kunde bara gjuta rum för rum, vilket innebär att mellan rummen (under väggarna) är det ingen markduk/betong och därmed inget kapillärbrytande skikt. Min farhåga är alltså att markfukt som kommer upp kommer söka sig ut mot väggarna och där stiga upp. Och eftersom torpgrunden är fylld så kan ev fukt inte ventileras bort lika lätt som tidigare.

Detta är alltså endast min teori och tiden får utvisa hur det kommer gå.
Jag förstår! Det är såklart något att tänka på och försöka bygga bort.

A Avemo skrev:
Att gjuta en platta inne i huset har väl gjorts förr. Det lär vara möjligt men knappast applåderat av byggnadsvårdare. Jag skulle tänka mig att det är viktigt att ha en skarp gräns vad beträffar nivå. Ingen betong över den nivå där man kan hitta trä. Eller om det inte går se till att det finns en luftspalt på ett par cm mellan trä och betong.
Nej, jag tror inte heller det applåderas av byggnadsvårdare men frågan är om det beror på att gjuten platta inte är traditionellt nog eller om det grundar sig i att det teknisk inte är bra för huset (förutsatt att plattan gjuts på ett korrekt sätt). Det är det jag försöker skapa mig en uppfattning om. Det är väldigt mycket lockande fördelar med att gjuta då vi ändå måste bort med alla bjälklag och bärlinor och gräva ur grunden men samtidigt vill jag att huset ska kunna stå i 120 år till, minst! :)
 
  • Gilla
Johanna vK-E
  • Laddar…
Bara dumt att gjuta platta och om du får problem så kommer du ångra dig tiodubbelt!
Torpargrund byggdes för att det var den billigaste och lättaste grunden att underhålla!!
Idag kan du sköta ett hus med torpargrund på sätt som våra förfäder bara kunde drömma om och idag är den överlägsen platta i nästan alla avseenden!

Så till hur du moderniserar din torpargrund...
Kapilärbrytande skikt i botten samt gärna tätning av grunden utifrån med platonmatta och dränering samt ventiler med reglering
Sedan golvisolering med eps... och randisolering för att göra grunden varmare än uteklimatet!
 
  • Gilla
frejon
  • Laddar…
Varför inte fylla upp med korrekt isolerande material och sen ha normalt golv och sen nån golvvärmelösning på det? man måste ju inte gjuta bara för att man vill ha golvvärme nuförtiden?
 
  • Gilla
Harveen
  • Laddar…
Microkatten
  • Gilla
LKK
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bara dumt att gjuta platta och om du får problem så kommer du ångra dig tiodubbelt!
Torpargrund byggdes för att det var den billigaste och lättaste grunden att underhålla!!
Idag kan du sköta ett hus med torpargrund på sätt som våra förfäder bara kunde drömma om och idag är den överlägsen platta i nästan alla avseenden!

Så till hur du moderniserar din torpargrund...
Kapilärbrytande skikt i botten samt gärna tätning av grunden utifrån med platonmatta och dränering samt ventiler med reglering
Sedan golvisolering med eps... och randisolering för att göra grunden varmare än uteklimatet!
Ja, det är ju onekligen svårare att rätta till om det blir galet med gjuten platta. Du menar att isolera golvbjälklaget/trossbotten med cellplast? Trodde att isolera med diffusionstäta material inte var att rekommendera i en traditionell krypgrund då bjälklaget slutar andas? Randisolering av grunden, menar du att randisolera grundstenarna invändigt eller? Med lecakulor eller liknande?

S Stefan1972 skrev:
Varför inte fylla upp med korrekt isolerande material och sen ha normalt golv och sen nån golvvärmelösning på det? man måste ju inte gjuta bara för att man vill ha golvvärme nuförtiden?
Självklart kan man göra det! Jag vill bara undersöka möjligheten att gjuta och förstå om det är en helt tokig idé eller ej. Jag inbillar mig att golvvärmen har bättre effekt i en gjuten platta än om den ligger uppe på ett konventionellt golvbjälklag då plattans cellplast inte tillåter lika mycket värmevandring nedåt?

Microkatten Microkatten skrev:
Kika gärna i denna tråden och denna om du inte redan läst dem.
Ja, det verkar ju inte helt lätt att få konsensus i frågan men de flesta verkar ju mena att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och inte gjuta. Blir det fel så är det ett enormt jobb att rätta till. Jag har lite svårt att förstå det här med skumglas och varför det skulle vara bättre än att gjuta? Då fyller man ju också upp grunden helt och hållet med material och den tappar sin förmåga att andas och transportera fukt? Annars verkar ju skumglas vara ett intressant material.
 
Fast i ett vanligt golvbjälklag så får du ju dit lika mycket om inte mer isolering än om du gjuter? Sen såna där aluplåtar/skivor man lägger slang i? Kan rimligen inte vara sämre än att gjuta in allting.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast i ett vanligt golvbjälklag så får du ju dit lika mycket om inte mer isolering än om du gjuter? Sen såna där aluplåtar/skivor man lägger slang i? Kan rimligen inte vara sämre än att gjuta in allting.
Ja, man skulle ju teoretisk kunna få lika tjockt isoleringslager men jag ställer mig frågande till att isolera ett konventionellt bjälklag på torpargrund med cellplast som är helt diffusionstät? Jämför man istället då 30cm cellplast med 30cm ekofiber till exempel så är cellplasten långt mycket mer isolerande.
 
En del av konceptet med en gammaldags torpargrund är att golvbjälklaget är dåligt isolerat. Om man avsevärt förbättrar isoleringen så ändrar man förutsättningarna och det är inte säkert att man fortsätter att vara befriad från fuktproblem. Den mesta cellplasten är inte diffusionstät. Men oavsett om isoleringen är diffusionstät eller inte så kan man skapa fuktproblem i en tidigare fungerande grund genom att tilläggsisolera. Det finns inga universallösningar. Ibland går det bra att isolera. Ibland blir det problem trots samma metod.
 
A anderslofwall skrev:
Ja, man skulle ju teoretisk kunna få lika tjockt isoleringslager men jag ställer mig frågande till att isolera ett konventionellt bjälklag på torpargrund med cellplast som är helt diffusionstät? Jämför man istället då 30cm cellplast med 30cm ekofiber till exempel så är cellplasten långt mycket mer isolerande.
förvisso men jag tror inte det blir nå påvisbara effekter av det. Värme får du nog ändå och med rätt produkter så är nog värmeläckaget neråt minimalt ändå. Finns många som har värmegolv med sämre förutsättningar än du isåfall.
 
A anderslofwall skrev:
Ja, det är ju onekligen svårare att rätta till om det blir galet med gjuten platta. Du menar att isolera golvbjälklaget/trossbotten med cellplast? Trodde att isolera med diffusionstäta material inte var att rekommendera i en traditionell krypgrund då bjälklaget slutar andas? Randisolering av grunden, menar du att randisolera grundstenarna invändigt eller? Med lecakulor eller liknande?



Självklart kan man göra det! Jag vill bara undersöka möjligheten att gjuta och förstå om det är en helt tokig idé eller ej. Jag inbillar mig att golvvärmen har bättre effekt i en gjuten platta än om den ligger uppe på ett konventionellt golvbjälklag då plattans cellplast inte tillåter lika mycket värmevandring nedåt?



Ja, det verkar ju inte helt lätt att få konsensus i frågan men de flesta verkar ju mena att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och inte gjuta. Blir det fel så är det ett enormt jobb att rätta till. Jag har lite svårt att förstå det här med skumglas och varför det skulle vara bättre än att gjuta? Då fyller man ju också upp grunden helt och hållet med material och den tappar sin förmåga att andas och transportera fukt? Annars verkar ju skumglas vara ett intressant material.
EPS är difusionsöppet!
Är perfekt som golvisolering!

Randisolering gör du lämpligast med stående eps och Leca mot stenarna!
Skumplast är den bästa isolering du kan ha i markisolering men den är dyr....
Koljernelement ...ett sätt att bygga bjälklag i skumglas

Torpargrund i form av moderniserad är överlägsen platta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.