S sunqan skrev:
Om du bara har golvvärme nere och element uppe blir det vad jag förstått bättre att separera systemen. En shunt kommer inte att påverka tempen på vattnet den styr bara mängden vatten. Har du pannan inställd på lågtempad golvvärme blir inte elementen varma.

Har du inte fått veta vem som installerat? Du ska nog kolla med nibe att installationen är anmäld till dem, de har sex års garanti på pannan.
Är huset nybyggt har man i regel tio års garanti på det mesta.

Hej och tack för svar.
Vet inte vem som installerat ringde nibe och installationen var inte anmäld, det går dock att göra en efter anmälan.
När jag pratar med nibe så tycker dom att jag har en väldigt hög diff mellan framledning och retur 15 -20 grader vilket är på tok för mycket. förutom det har jag ingen mer ny info.

Några mer tips skulle uppskattas
 
  • Gilla
andreaskarl
  • Laddar…
Har du inte gått någon info alls om huset? Är det byggt 2018 ska det väl göras en tvåårsbesiktning i år? Vem har byggt?
Är det byggt på entreprenad?
 
Fick du nån "huspärm" med info om huset?
Har du en kopia på slutbesiktningen? Har alla anmärkningar där åtgärdats?
Vet du vem som gjort våtrummen?

Ett hus byggt 2018 är nybyggt! Nybyggda hus har ett mer omfattande skydd i form av garantier än ett gammalt. Tex borde all maskinell utrustning (pannna, vitvaror osv) fortfarande omfattas av sin garanti, även byggnaden omfattas av en garanti. Men man måste veta vart man vänder sig.
 
Hej, dessvärre så har jag ingen huspärm. Försöker samla på mig alla papper så gott det går. OKV besiktning och diverse borde jag kunna få fram från kommun.

Men nu till det intressanta. Idag hade jag servicetekniker för nibe hemma hos mig.
Killen hade 8 års erfarenhet och hans kolegor 19-20 år, alla kliade sig i huvudet även när dom ringer nibe supporten så förstår inte nibe vad som är fel.
Det roliga är att när kompressorn kör så blir diffen inte tillräcklig mellan b12 och bt 13 vilket gör att värbärarpumphastigheten kör endast på sitt minimum 1%. När jag kör både kompressor och tillsats alltså ökar gradminuterna manuellt då får jag upp värmebärarpumphastigheten till 30% vilket då levererar värme till samtliga radiatorer.
Vätskeledningen är hög vilket innebär att det finns värme, varför används inte denna när endast kompressor kör?
Ärendet är fortfarande inte avslutat och det är ytterst oklar vad detta beror på just för tillfället.
 
S sunqan skrev:
Har du inte gått någon info alls om huset? Är det byggt 2018 ska det väl göras en tvåårsbesiktning i år? Vem har byggt?
Är det byggt på entreprenad?
Pratat med garbo försäkring, garanti och reklamationsrätt övergår inte per automatik vid ett husköp.
 
Har ingen betydelse, garantin på VP står inte Garbo för , det är tillverkaren som det ansvaret, känn på rören som går ut från pumpen, så värme går rätt vägg och inte baklänges, det har hänt förr
 
Garanti på vitvaror brukar också följa med. Är det felbyggt är det säljaren du ska gå på osv.
Gar-bo har väl bara en färdigställandeförsäkring?
 
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse, garantin på VP står inte Garbo för , det är tillverkaren som det ansvaret, känn på rören som går ut från pumpen, så värme går rätt vägg och inte baklänges, det har hänt förr
Hörde att grannarna råkat ut för detta, borde inte Move teknikern tänkt på det? Vilka rör är det exakt som jag ska känna på?
 
J jonaserik skrev:
Har ingen betydelse, garantin på VP står inte Garbo för , det är tillverkaren som det ansvaret, känn på rören som går ut från pumpen, så värme går rätt vägg och inte baklänges, det har hänt förr
men då borde väl inte elementen fungera alls ? Det fungerar ju när man trycker på mer än den enstaka % som den av någon anledning väljer att leverera ut
 
Kanske lite långsökt men ändå, på cirkpumpen finns en pil som talar om vilket håll den pumpar, känn på det röret en bit ifrån som är på den sidan, sen finns ett rör till som kommer från elementen och det ska vara kallare, går det baklänges så blir det en viss värme på elementen, men inte full flöde genom dom
 
J jonaserik skrev:
Kanske lite långsökt men ändå, på cirkpumpen finns en pil som talar om vilket håll den pumpar, känn på det röret en bit ifrån som är på den sidan, sen finns ett rör till som kommer från elementen och det ska vara kallare, går det baklänges så blir det en viss värme på elementen, men inte full flöde genom dom
ser du vilka rör jag har lasern på? Typ samma värme.

IR-termometer som visar 20.9° C riktad mot rör med en cirkulationspump i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IR-termometer visar 29.6°C riktad mot isolerade rör och en Wilo cirkulationspump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok men jag kanske var lite snabb , det jag menade var att ev kunna utröna riktningen på vattnet. ( i ditt fall så är det nog uppåt när pumpen är monterat som den är ) , men kolla pilen som sitter på pumphuset, troligtvis är det inte fel där utan isf är det vid inkopplingen på rören ut Det kommer ett rör från elementen och det ska vara kallare än den temp som du mäter där, det syns inte vilken cirkpump du har och inställning i fart på den, skriv in här typen , syns att det en Wilo. En IR-mätare visar fel och det bror på vad man mäter mot blankt/grått/svart , men det går att få en indikation på en temp
 
J jonaserik skrev:
Ok men jag kanske var lite snabb , det jag menade var att ev kunna utröna riktningen på vattnet. ( i ditt fall så är det nog uppåt när pumpen är monterat som den är ) , men kolla pilen som sitter på pumphuset, troligtvis är det inte fel där utan isf är det vid inkopplingen på rören ut Det kommer ett rör från elementen och det ska vara kallare än den temp som du mäter där, det syns inte vilken cirkpump du har och inställning i fart på den, skriv in här typen , syns att det en Wilo. En IR-mätare visar fel och det bror på vad man mäter mot blankt/grått/svart , men det går att få en indikation på en temp
hej jag va förbi grannarna igår som hade just detta problem med sitt hus. Han ska komma förbi mig imorgon med en värmekamera så ska vi kolla flödet i radiatorerna. Vad jag förstår det som om flödet nu är felkopplade och vi vänder på rören och kopplar rätt så kan detta ändra flödet till golvvärmen att den börjar gå baklänges istället. Återkommer
 
Löste det sig? Jag har samma problem just nu!
 
P pija89 skrev:
Löste det sig? Jag har samma problem just nu!
Hej det är fortfarande inte löst har fortsatta problem. Börjar märka nu när hösten kommer så har 23.5grader nere och 21,6 grader uppe i detta nu.

Måste ringa röris och kolla om han har tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.