kristofer12345
Hej har denna här (bild) nätverk hur trät jag in sladdarna , uppifrån eller sidan från , ingen aning.tack för hjälp
 
  • Nätverksuttags baksida med oanslutna färgkodade kabelanslutningar och tomma portar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge som kablarna inte täcker RJ45-uttagen så är det fritt fram att dra ledarna till slitsplintarna på sättet som passar bäst.
 
  • Gilla
kristofer12345 och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
Såhär dådå bara dra dom emellan?
 
  • Eluttagets insida med anslutna kablar markerade i rött och grönt, hand synlig i nedre kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkade frågan att det gällde hur ledarna skulle dras fram till slitskontakterna.
Om det gäller hur kablarna ska läggas in i slitsplinten, så kolla på Kjell&Co sida.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Och varje "slits" ska ha sin egen kabel, dvs till det uttaget ska det gå två kablar. Och vilka färger som ska ligga vart är från väster på bilden är paren vit/blå, vit/orange, vit/grön, vit/brun. Kabeln SKA vara av typ solid ledare.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E elmont skrev:
Och varje "slits" ska ha sin egen kabel, dvs till det uttaget ska det gå två kablar. Och vilka färger som ska ligga vart är från väster på bilden är paren vit/blå, vit/orange, vit/grön, vit/brun. Kabeln SKA vara av typ solid ledare.

Det här med solid ledare är jag osäker på att jag har , antar att kabeln är lite hårdare då och det är inte min tror jag, går det o koppla en sockerbit klämma mellan solid o icke solid. Jag har en cat 6 kabel som kopplat i en lite klämma som man sedan kopplar i väggen som den jag visar på bilden.. hmm
 
Nej, det blir inte bra med någon ytterligare skarv. Du måste ha rätt typ av kabel, och du behöver ett kontakteringsverktyg av rätt typ (finns även det på Kjell o comp, och många andra ställen). Det är också viktigt att du inte tvinnar upp paren mer än absolut nödvändigt för att nå fram till rätt slits. Trådarna ligger i färgkodae tvinnade par i kabeln, sedan är paren löst tvinnade runt en kärna i kabeln. Signalen som går i trådarna är beroende av att trådarna är tvinnade så som de är (du kan inte tvinna själv, även hur hårt tvinnad den är, är viktigt), det sker en växelverkan mellan signalströmmarna som går i trådarna, via det elektromagnetiska fält som uppstår runt varje tråd.

Jag har varit med om att dylika fabrikstillverkade kablar varit feltvinnade, trots att kabeln var rätt mellan varje "kontaktstift" i kabeln, så fick vi inte igenom någon tillstymmelse till data.
 
  • Gilla
sapipil
  • Laddar…
Det ELKO-uttaget är hopplöst dåligt konstruerat. Jag föredrar keystoneuttag i stället som är mycket enklare att få bra. Och du måste som sagt ha solida ledare om du ska vara säker på att få fullgod kontakt i kontakteringen.
 
Fabrikat på uttaget spelar mindre roll, det viktiga är att man har rätt matr./verktyg som lirar ihop. Sedan kan man pga "ovana" trivas bättre eller sämre med olika fabrikat.
OCH ledningar med solid ledare innebär att det bara är en tråd i varje ledare.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
kristofer12345
Såhär ser dom ut nu
 
  • Avskalade ändar av en Ethernet-kabel med exponerade färgkodade trådar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerade flerfärgade elektriska ledningar sticker ut från en grå kabel mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skala en av dom lite grann och se om det är en eller flera koppartrådar inuti.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
Skala en av dom lite grann och se om det är en eller flera koppartrådar inuti.
Flera
 
  • Oisolerade tvinnade kopparkablar som sticker ut från avskalad kabelklädsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
useless
  • Laddar…
Ja jag vill också släppa en tår den kabeln går inte att koppla in i uttaget.
 
kristofer12345
Nähe vad går o använda här då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.