P
Det kan lukta förjävligt utan att det eldas nåt olagligt alls , det räcker med dåligt justerad eller igengrodd brännare eller panna som är så full i aska och sot så det påverkar förbränningen så att den tidigare perfekt justerade brännaren inte sotats på länge och det fyller igen så det inte brinner på rätt sätt. Att fota rök säger inte mycket då dom flesta ryker vid uppstart även när allt är rätt och vid vissa väder och temperatur så är det alltid rök. Det som är problemet är inte att man ser rök utan att det luktar starkt och illa så är det man ska klaga på.
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
S skalman85 skrev:
Nu kanske vi börjar närma oss svaret...
Nej! Vissa pannor har inte denna funktion med släckning och tändning utan går bara ner på lågeffekt och det är då röken/lukten kommer och det kommer av tjärabildning i skorsten är min erfarenhet.
Tror inte att detta skapar dålig röklukt heller om man inte har en anläggning som är helt åt skogen vad gäller inställningar.
Har själv kört en brännare med glödhållning, dvs den matar in lite pellets kontinuerligt för att det inte skall slockna, i över tio år (13 om man skall vara noggrann) utan att det har funnits dålig röklukt som hängt som "Lytzen" dimma kring huset. Kör numera en mat autostart, inte heller den skapar en massa dålig röklukt. Man kan känna lite röklukt en kort stund precis när den startar men inget som stör.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Tack ska ni ha alla som svarat på mitt inlägg.

Ni ska veta att jag uppskattar er alla här på forumet, det är mycket värt att kunna få era synpunkter, tips och goda råd.

Sammantaget verkar det som om de flesta menar att det kan lukta något vid uppstart men sedan är det i stort sett luktfritt och det ska inte ryka tydligt.

Jag ska väl försöka att prata med han igen på dagtid om möjligt och jag kanske tar med någon annan granne som också kännt av lukten/röken.

Till @Anna_H : Nej jag förmodar att dom pumpade in det i grannens källare. Har ingen aning om hur det ser ut där eller hur dom förvarar bränslet. Det skulle inte fövåna mig om det luktar även som obränt men det är bara spekulation.

Ha en fin helg! :love:
Jag har läst om ditt problem och funderar på om du inte ska be om att få lite prover på hans pellets. Om han nobbar så finns det en "hund begraven" Vänd dig sedan till en pelletstillverkare eller kommunens energi expert och be om analys. Jag misstänker att det kan vara "pellets eller briketter gjorda på sopor. (papper,plast mm) Stora förbrukare får nämligen betalt för att elda sopor men det måste ske i pannor som är byggda för det och försedda med speciell rökgasrening. Något skumt är det, Lycka till ! Hälsn. från en i branchen.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Tack, jag förväntade mig den kommentaren. Eftersom det vanligaste misstaget är att folk i allmänhet saknar elementära baskunskaper om lagstiftningen, hälsoskadande ämnen, orsakssamband med sjukdomar osv.

Det du faktiskt säger är att Arseknik inte är ett dödligt gift, och att man därför kan ta lite varje dag. Eller att man kan lägga ett barn bakom avgasröret på en bil med motorn igång.

För att återgå till kritiska röster, idag vet man att vedeldning och vedutsläpp orsakar demens. Visst är det mysigt att elda, billigt osv. Men hur mysigt är det att bli dement? Är det lågt pris?

Eller, att utsläpp från fastbränsleeldning ansamlas i moderkakan hos gravida? Är det ok att små barn därför föds med skador, eller utvecklar tumörsjukdomar (cancer) i späd ålder? Tyck vad du vill, men jag tycker det är grymt.

Miljöbalken infördes 1998 och hälsoskyddet blev starkare. Men detta vet inte eldare. Man eldar utan kunskap. Blir arg på grannar som klagar att barnen inte kan leka i sin trädgård, eller att intrången gör att de måste fly bostaden; SOM tråden faktiskt inleddes med.

Boverkets Byggregler BBR har en lag som säger att föroreningar; rökgaser och avgaser ska släppas ut via skorstenar som är tillräckligt höga för att förhindra att olägenheter uppstår kring byggnaden eller i dess omgivning. Att skorstenar ska placeras så att rökgaser och avgaser inte förs tillbaka till luftintag, öppningsbara fönster, dörrar, balkonger och dylikt i byggnaden eller överförs till närliggande byggnader. Regelverket säger att ”olägenhet” är ett betydligt mildare stadie än hälsoskadande, som innebär att rättsreglerna reagerar vid ett tidigare stadie, alltså långt innan hälsoskadande utsläpp har uppstått”. Man vill ju tro att det är självklarheter… Men det tycker inte du?
Forskning är sjävklart bra, men tror du missuppfattat något. Du skriver "vedutsläpp orsakar demens" som om det fanns ett självklart samband. Men det är mer rätt att skriva en "forskning har visat en ökad risk för demens...".

Sen fick denna undersökning för kritik för att de tog inte hänsyn till hur moderna vedpannor har mycket bättre rening/förbränningsgrad.

OGC (utsläpp kolväten) går från det sämsta/äldsta på 6680 till 9 i utsläpp för Pelletsledning.

Se tex grafen här:
https://bioenergitidningen.se/opini...lika-farligt-som-avgaser-kan-leda-till-demens


Och sen, jag tycker all sådan här forskning ska ställas mot vårt stora hälsoproblem.
Stress. Det orsaker psykiska besvär, hjärtsjukdomar, relationsproblem osv.

Att följa alla råd, alla riktlinjer kanske ser ut att rädda liv, men i slutändan blir det bara en björntjänst....
för det går aldrig att göra allt perfekt. Så det blir att man aldrig känner sig nöjd, eller tillfreds eller trygg...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
S skalman85 skrev:
Skulle inte tro att det beror på spannmål utan det låga effektuttaget...
ok.
 
Intressant tråd, speciellt hur illa en del eldar sin pellets och vilka konsekvenser ved/pelletseldning verkar ha. Jag undrar då hur många hushåll som eldar pellets? Hur stor andel av alla hushållen eldar pellets / ved?
Själv har jag en vedpanna som jag kompletteringseldar med då det blir riktigt kallt (under 10 minus), annars har jag en luft/vattenvärmepump som håller huset varmt. En normal vinter eldar jag ved kanske 10 tillfällen för att hjälpa värempumpen.
 
P polaris78 skrev:
Det kan lukta förjävligt utan att det eldas nåt olagligt alls , det räcker med dåligt justerad eller igengrodd brännare eller panna som är så full i aska och sot så det påverkar förbränningen så att den tidigare perfekt justerade brännaren inte sotats på länge och det fyller igen så det inte brinner på rätt sätt. Att fota rök säger inte mycket då dom flesta ryker vid uppstart även när allt är rätt och vid vissa väder och temperatur så är det alltid rök. Det som är problemet är inte att man ser rök utan att det luktar starkt och illa så är det man ska klaga på.
Vad då ställa in pelletsbrännaren.
Den behöver inte ställas in alls allt sköts av databoxen.
Har du riktig pellets utan bark i så funkar det hur bra som helst
Ingen rök ingen lukt
 
Nu har långt ifrån alla pelletsbrännare som har lamdasond vilken kan hjälpa elektroniken att justera förbränningen. För dessa brännare måste man ställa in brännaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
skalman85
  • Laddar…
Tombrittberg
L larka742 skrev:
Forskning är sjävklart bra, men tror du missuppfattat något. Du skriver "vedutsläpp orsakar demens" som om det fanns ett självklart samband. Men det är mer rätt att skriva en "forskning har visat en ökad risk för demens...".

Sen fick denna undersökning för kritik för att de tog inte hänsyn till hur moderna vedpannor har mycket bättre rening/förbränningsgrad.

OGC (utsläpp kolväten) går från det sämsta/äldsta på 6680 till 9 i utsläpp för Pelletsledning.

Se tex grafen här:
[länk]


Och sen, jag tycker all sådan här forskning ska ställas mot vårt stora hälsoproblem.
Stress. Det orsaker psykiska besvär, hjärtsjukdomar, relationsproblem osv.

Att följa alla råd, alla riktlinjer kanske ser ut att rädda liv, men i slutändan blir det bara en björntjänst....
för det går aldrig att göra allt perfekt. Så det blir att man aldrig känner sig nöjd, eller tillfreds eller trygg...
Bra svar!
 
Som många redan sagt: Han eldar förmodligen något annat än pellets! Pelletseldning luktar ju nästan ingenting.

Min granne eldar förmodligen ALLT han kommer över. Hushållssopor eller vad det nu är. Luktar så hemskt ibland att det inte går att var ute på gården :confused:
 
Rrrrr Rrrrr skrev:
Som många redan sagt: Han eldar förmodligen något annat än pellets! Pelletseldning luktar ju nästan ingenting.

Min granne eldar förmodligen ALLT han kommer över. Hushållssopor eller vad det nu är. Luktar så hemskt ibland att det inte går att var ute på gården :confused:
Jag är extremkänslig för bl a rök (kemikalier) och vi har stora problem med en granne som eldar med ved. Det stinker surrök under hela tiden han eldar och han eldar i många timmar. Men, det jag vill framföra är att vi också har en granne som eldar med pellets. Där kan jag känna att det luktar (ren) rök vid uppstart i om vinden ligger på åt vårt håll (huset ligger 100 m från vårt ca), annars känner jag ingenting av den röken! Så, klarar jag av pelletseldning så borde alla göra det, under förutsättning då att det verkligen är pellets menad för eldning som används, vilket jag då inte tror är fallet här.

(Kan nämna att vi har haft kontakt med kommunen angående den vedeldande grannen, där kommunen varit på hembesök och haft en del synpunkter på hans eldning. Dock är mannen över 80 år och bygdens starke man, så han tänker fortsätta göra som han gjort i 40 år. Jag är för sjuk för att orka ta striden vidare. Men, det går alltså att få en kommun att komma ut och lukta och kontrollera. Att de sedan saknar påtryckningsmedel är inte deras fel.)
 
P
"Kan nämna att vi har haft kontakt med kommunen angående den vedeldande grannen, där kommunen varit på hembesök och haft en del synpunkter på hans eldning. Dock är mannen över 80 år och bygdens starke man, så han tänker fortsätta göra som han gjort i 40 år. osv"

Ja man kan ju se allt ur olika perspektiv. vedeldning kan ju ryka en del och det finns ju många ställen i landet där det är klagomål på vedeldning men samtidigt kan man ju se det ur den som bott där i 40 år och alltid eldat med ved, självklart skall man göra rätt och ha bra grejer och sköta sotning och elda med sånt som skall eldas.. Jag kan samtidigt se att det varit så sista 40 åren så kan man undra om inte vedeldaren har viss rätt att elda också. det är väldigt populärt att gnälla på allt som man inte gillar i ett område. Visst trenden går ju bort från vedeldning men å andra sidan så är det dom som klarar sig bäst vid ett längre strömavbrott. Jag vet såklart inte hur det ser ut på eran gata men liknande saker händer i många städer och områden nu.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Finns det någon rapport som motsäger det IVL kom fram till?

[länk]

(Tabell 5, sida 24)
Just den där rapporten är ju lite omdiskuterad då korkade journalister och folk som inte orkar läsa hela gärna citerar felaktigt ur den och drar felaktiga slutsatser.

Det finns flera problem, bland annat jämför man vintermånader med sommarmånader, helt ignorerandes att det skiljer väldigt många andra parametrar också.

Men det största felet är dock att man "mäter" PM10 (stora relativt ofarliga partiklar) i delen om dubbdäck, och dom som citerat försöker få det att låta som om detta orsakar problemen, när det egentligen är mindre partiklar som är det stora problemet. (vilket också tas upp i rapporten)

Man kan exempelvis läsa vad robert collin skriver om exakt det så slipper jag skriva allt..

https://www.svt.se/opinion/robert-collin-om-dubbdack

Det finns även undersökningar från såväl stockholm som göteborg där det inte blivit mätbara skillnader efter dubbdäcksförbuden, självklart är det inte nåt man skyltar med då man förstås bara vill publivcera information som stöder ens egen sak.

Som gammal mångårig universitetsanställd är jag ju smärtsamt vedveten om att all forskning dessutom styrs av pengar, det är bara den som kommer fram till slutsatser som den som betalar vill se som kommer att få fortsatt finansiering. ..Detta är ett stort problem i många sammanhang.

Man ska ALLTID fråga sej vem som beställt och vem som betalat för resultatet.
(Ett exempel är ju när våra kära politiker beställde rapporter om huruvida vi behövde ett militärt försvar, för att sedan "luta" sej mot dessa som sa att det var lugnt inom förutsägbar framtid när man la ner försvaret. ..Sen ett par år senare går det stora landet i öst som upprustar snababst i hela världen in i ett demokratiskt grannland med toppmodernmilitärmakt.. Nähää.. veeem hade kunnat tro det ? suck..)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
"Kan nämna att vi har haft kontakt med kommunen angående den vedeldande grannen, där kommunen varit på hembesök och haft en del synpunkter på hans eldning. Dock är mannen över 80 år och bygdens starke man, så han tänker fortsätta göra som han gjort i 40 år. osv"

Ja man kan ju se allt ur olika perspektiv. vedeldning kan ju ryka en del och det finns ju många ställen i landet där det är klagomål på vedeldning men samtidigt kan man ju se det ur den som bott där i 40 år och alltid eldat med ved, självklart skall man göra rätt och ha bra grejer och sköta sotning och elda med sånt som skall eldas.. Jag kan samtidigt se att det varit så sista 40 åren så kan man undra om inte vedeldaren har viss rätt att elda också. det är väldigt populärt att gnälla på allt som man inte gillar i ett område. Visst trenden går ju bort från vedeldning men å andra sidan så är det dom som klarar sig bäst vid ett längre strömavbrott. Jag vet såklart inte hur det ser ut på eran gata men liknande saker händer i många städer och områden nu.
Du, jag har blivit så sjuk av detta, att jag är instängd i huset, vi har satsat 60 000 kr på att flytta vårt frisluftsintag och tätat fönster m m så gott vi bara kunnat. Vi kollade före husköpet och såg vedhögarna, välskötta sådana, vi pratade om det med säljaren (bor granne med oss!) och fick veta att det var en man som kunde eldning och vi drog slutsatsen att så nog var fallet. Om vi vetat hur fel vi hade, så hade vi aldrig köpt huset. Jag kan i princip aldrig gå ut på tomten, ser mannen mig så går han och startar en brasa, i tillägg till de 6-8-timmars brasor som ändå tänds 3-4 dagar i veckan. Vi hyrde ett hus i 3 år innan vi köpte nuvarande hus, där eldade vi själva ett par gånger i veckan, mestadels för varmvatten. Jag höll mig inne 10-15 minuter efter uppstart sedan var det inga problem att var ute under eldning, men då eldade vi i korrekt anläggning med bra ved! Så, allt är inte bara klagande och stadsbor som hamnat på landet (jag har varit mycket på landet under min uppväxt, är t ex utbildad Blå Stjärna, dvs avbytare inom lantbruk i krigstid m m). I mitt fall är det en total katastrof. (Grannen, som är son i dödsboet som sålde vårt hus, bor så att röken från den vedeldande grannen inte kan nå honom, så han har inte ont av det.)

Så, se inte allt som människor som bara klagar på saker som "alltid funnits och/eller alltid gjorts", ibland är situationen en annan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej kramfors!
Själv har jag eldat med pellets i sju år. Första fem åren var jag nöjd lite rök som var nästan genomskinligt i början när det tändes. Pellets har jag hela tiden köpt rabatterad och hemkörd via Villaägarnas Riksförbund. Sedan två år tillbaka fick Scandbio levererat som håller inte längre kvalitet; fyra pallar som var mycket obunden sågspån i säckarna och luktade smält plast i svart färgade rök som har missfärgat parabolen på taket. Dessutom varannan dag var tvungen till att rengöra roster, slocknade hela tiden fast tändstiften var bytt och en kunnig tekniker har justerat i två omgångar!
Nu har jag tröttnat på och bytt till värmepump luft/vatten som är jag mycket nöjd med, pelletsen har blivit dyrare och dyrare men kvalitet finns inte längre, i tillverkningen används mycket spill från snickerier, även laminerade spånskivor. Själv har hittat vita laminatbitar bland pelletsen. Har kontaktat försäljaren som kom hem till mig att kolla läget men inget som förbättrats bara produktnummer som försvann från säckarna!!!
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.