Vi har en mycket liten "källare" (kanske 5-6 kvm) av typen utgrävd krypgrund. Det finns inget golv utan enbart jord/grus (+lite lösa brädor som tidigare ägare lagt ut som jag tänkte avlägsna). Vi använder utrymmet för matförvaring och har även en frys och VVB där. VVBn står på betong men i övrigt finns alltså inget golv. Jag skulle gärna ha någon form av golv för att lättare kunna ställa hyllor och lådor (i icke organiskt material givetvis) där nere. Kan man helt enkelt göra en form i en del av utrymmet och gjuta betong med armering eller är det något man måste tänka på gällande fukt eller liknande? Vi har för närvarande vatten i källaren men har en pumpgrop i ena änden och det är i andra änden jag skulle vilja ha lite plan yta.
 
Gräv ut, lägg i cellplast o fixa en ram som du sen gjuter i. Låter som du inte behöver göra det superavancerat
 
Varför cellplast? (kanske dum fråga men jag är nybörjare på det mesta)
 
Skippa cellplast. Bättre att lägga ett lager makadam som kapillärbrytande skikt. Sedan gjuta en betongkaka med armeringsnät i.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
tommib
Cellplasten är för att isolera utrymmet lite mot markkyla.

Får man plats med både makadam och cellplast skulle jag ta det. Ett alternativ är att använda typ Isodränskivor som både isolerar och är kapillärbrytande men det är dyrare. För 5-6 kvm blir det inte så mycket skillnad iofs.

Pumpgropen kan du med fördel integrera i golvet. Gräv ur för dräneringsrör och gjut en pumpgrop först. Därefter gör du resten och gjuter upp golvet. Rätt gjort får du bara ett brunnslock i golvet.
 
Om det är en matkällare, isolera inte golvet. Ev kyla är ju bra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Om det är en matkällare, isolera inte golvet. Ev kyla är ju bra.
Precis vad jag tänkte. Har inget behov av isolering alls, men om cellplasten även har kapillärbrytande funktion kanske det är bra.
 
Marojo Marojo skrev:
Precis vad jag tänkte. Har inget behov av isolering alls, men om cellplasten även har kapillärbrytande funktion kanske det är bra.
Man brukar lägga eps / xps på kapillärbrytande skikt. Annars dyrare isodrain typ.
 
Några tumregler kring hur tjocka skikt av makadam respektive betong?
 
tommib tommib skrev:
Cellplasten är för att isolera utrymmet lite mot markkyla.

Får man plats med både makadam och cellplast skulle jag ta det. Ett alternativ är att använda typ Isodränskivor som både isolerar och är kapillärbrytande men det är dyrare. För 5-6 kvm blir det inte så mycket skillnad iofs.

Pumpgropen kan du med fördel integrera i golvet. Gräv ur för dräneringsrör och gjut en pumpgrop först. Därefter gör du resten och gjuter upp golvet. Rätt gjort får du bara ett brunnslock i golvet.
Skulle du kunna förklara i detalj hur du tänker göra med din pumpgrop? Har läst en del i din källartråd. Just nu har jag en liten grop i "golvet" men en pump och en slang ut genom dörren ut på gräsmattan. Funderar på hur man kan göra det mer permanent. Jag hoppas såklart att detta är ett tillfälligt problem pga det extrema regnvädret men gissar att det kommer återkomma fler gånger.
 
Jag har haft samma förutsättning fast på cirka 30 m2. Fanns makadam. Jag grävde en pumpgrop omkring 50 cm djup och ställde i ett plastfat med avskuren botten. Därfrån en gul felxslang till över ytan. Sen lades lite armeringsnät ch en betongbil pumpade i betong med väggarna som form. Ingen cellplast eller annat onödigt.
Blev kanonbra och snustorrt.
I pumpgropen ställde jag en portabel dränkpump med elleddning och slang genom den gula flexslangen. Fatlocket ligger på.
 
  • Gilla
Marojo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har haft samma förutsättning fast på cirka 30 m2. Fanns makadam. Jag grävde en pumpgrop omkring 50 cm djup och ställde i ett plastfat med avskuren botten. Därfrån en gul felxslang till över ytan. Sen lades lite armeringsnät ch en betongbil pumpade i betong med väggarna som form. Ingen cellplast eller annat onödigt.
Blev kanonbra och snustorrt.
I pumpgropen ställde jag en portabel dränkpump med elleddning och slang genom den gula flexslangen. Fatlocket ligger på.
Vart leder du vattnet?
 
tommib
Jag leder vattnet till den befintliga dagvattenledningen som går under huset (men högre upp än källargolvet). När jag bytte hela röret från gjutjärn till plast passade jag på att installera ett stick på det. Där har jag ett lock med en bordgenomföring som ger mig en G25 att gå på med PEM-slang från pumpen. Smidigt och framför allt råttsäkert.

När det är färdigt så är tanken att det blir på precis samma sätt som Thomas har, med rör till pumpgropen under golvet som mynnar på lämpligt ställe. Därifrån till sticket och ner i dagvattenröret.

Lovar att lägga upp bild så småningom när jag kommer så långt, om några år ;)

Jag har för övrigt också ett nivålarm numera i pumpgropen. Eftersom jag märkte att pumpen ibland hakade upp sig så var man tvungen att gå ner och titta lite då och då om det var pool i källaren. Nu är det kopplat till larmet så det piper till lite i panelen och ger fellarm när vattennivån är för hög.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
När du ändå håller på så lägg kapilärbrytande längst ner 15 cm grus sedan eps två lager 50mmdärefter byggplast och sedan 10-15 betong om du har takhöjd för detta?
 
Staffans2000
B byggarätt skrev:
När du ändå håller på så lägg kapilärbrytande längst ner 15 cm grus sedan eps två lager 50mmdärefter byggplast och sedan 10-15 betong om du har takhöjd för detta?
Det är en utmärkt idé, ifall Ts har en katedralen. Men det verkar som om takhöjden är begränsad. Dessutom minskar markvärmen risken för frost.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

Ser nu att du tog höjd för höjden.
Likväl är isolering ett aber i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.