De finns tydliga beräkningsregler för vind och källare samt våning. Sutteräng är ett begrepp som är lite fritt att tolka. Men som du säger innebär det att minst en sida av huset är motfylld/ingrävd i terrängen. Om medelmarknivån lämnar som mest 1,5meter till nästa golvnivå räknas sutteräng som källare och då blir det intressant i detaljplaner som bara tillåter en våning eftersom källare inte räknas som en våning. I detta huset sprängdes hela berget bort och som jag förstod det från bilderna är det inte motfyllt men ritningarna visade det motfyllt, oavsett kan det inte räknas som källare i min tolkning. Samtidigt finns ingen detaljplan då spelar ingen roll.

Jag läste bygglovet och där står det att det även planeras för en angöringsväg ovanifrån för att utveckla området vidare och att därför är huset gestaltat för att vara vackert åt båda hållen. Jag tycker baksidan blev bäst, ser ut att sväva lite strax över berget.

Bilderna är från Deromes instagram.

H Haagbard skrev:
Både i programmet och artikeln nämndes att det var ett suterränghus, jag tänkte "näääe".
För mig har suterränghus (i de fall med två våningsplan) alltid vart hus byggt i slänt, så att man från marknivå uppe går in i det övre planet och från marknivå nere går in i det nedre.
Detta tyckte jag var ett konventionellt byggt hus på en krånglig plats.

Men Wikipedia skriver:
"Ett suterränghus med två våningar ser från den högre sidan ut som ett envåningshus med källare, och från den nedre sidan som ett tvåvåningshus, men på grund av sluttningen kan man från den nedre sidan se att det rör sig om ett suterränghus."

Så okej då, det såg ju onekligen ut som ett envåningshus uppifrån.:lying:
 
  • Husfasad med träpanel och överhängande tak som ser ut att sväva över bergig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med träfasad som vilar på pelare över bergig terräng, delvis svävande utseende, omgiven av träd och mossig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag snabbspolade programmet och tycker det är ett fint hus. Lägenheten de lämnade är ju inte heller fy skam, påminner om vår lägenhet i Malmö (som vi lämnade för ett trist villaområde).
Man noterar hur olika vi är, närhet till golfbana är för mig en nackdel, något som inte tillför något* för mig. Det är dock rätt praktiskt att gå över vägen till en av de golfbanor jag har nära och träna långkast med flugspöt...

* Ett vattendrag med bra meandring och rejält med överhängande träd däremot, det hade jag lagt högt i önskelistan för mitt drömhus.
Att strandtomt är guld vet man, men hur är det med fastigheter som har en bäck eller liten å synlig från fönstret, ger det högre pris?
 
Redigerat:
Porlande vatten ger ett behagligt mervärde, tycker jag. Likaså havets brus och susningar från vinden i skogen.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
R
13 miljoner är kraftigt missvisande.
Iordningställande av utsidan med markarbeten samt att poolen i modellen inte ens är påbörjad gör ju att slutsumman säkert ligger på minst 15 miljoner innan de är färdiga.
Normalt budgeterar man med minst ca 10% av den totala byggkostnaden till utsidan och här är dessutom som sagt även en rejäl pool planerad.
 
K knightpete skrev:
Jag kollade upp bygglovet och tillgängligheten är löst med en plattformshiss i trappan. Jag såg inte att den var byggd dock vid inflyttning så de måste fått dispans i slutbesiktningen, samma måste gällt räcken etc. Det verkar även finnas planer på en angöring från ovansidan i framtida utveckling av området med fler tomter.
Om man begär ut alla beslut i ärendet kan man se att de har fått ett interimistiskt slutbesked, på grund av att stoltrapphissen inte är på plats och markarbetena inte är färdiga. Dessutom föreskrivs att dörrar ut till balkongen/terrassen/altanen ska hållas låsta till dess att den är färdigställd. Jag antar man menar tills räcken är på plats. Så rent krasst får man inte använda terrassen/balkongen/altanen vad man nu vill kalla den, så länge det inte finns räcken. Dock kanske "möblering i samband med tv-inspelning" inte är att använda den, i lagens mening.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
F falkn skrev:
Håller inte med. Hade nog dragit mig för att anlita en arkitekt som inte kan hålla budget på projekten.
Precis. Om han inte klarar av att budgetera rätt med SINA pengar. Hur ska han då hanteras med dina ;)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Skilljer man inte på läge och område. Läget kan väl vara kass fast området är bra?
Precis. Askim är väl inte så illa. Men tomten med insyn, tråkiga tallar, osv. Den är inte någon jag skulle välja för en profilbyggnad som denna

Extremt roligt att personer som uppenbarligen bor i området är inne och basunerar att det minsann är ett premiumläge.... När det är tydligt för oss andra att det inte är det :)
 
  • Gilla
hemmabäst1
  • Laddar…
Tycker huset blev fantastiskt fint. Cederträt gjorde verkligen sitt. Hoppas det gör ett återbesök så man får se den färdiga terassen och trädgården. Jag är däremot helt ointresserad av personernas bakgrundshistoria. Spolar alltid över den del. Hade hellre lagt de 30% av programmet på att förklara lite mer av det tekniska, uppvärmning etc.
 
  • Gilla
lira och 9 till
  • Laddar…
M
Appendix Appendix skrev:
Precis. Askim är väl inte så illa. Men tomten med insyn, tråkiga tallar, osv. Den är inte någon jag skulle välja för en profilbyggnad som denna

Extremt roligt att personer som uppenbarligen bor i området är inne och basunerar att det minsann är ett premiumläge.... När det är tydligt för oss andra att det inte är det :)

Man behöver inte bo i området för att tycka att både området och läget är fint. Själv bor jag där inte, men jag har besökt platsen och känner väl till området då jag bott där i 20 år. Som jag skrev innan så är det svårt att bilda sig en uppfattning om läget om man inte ens varit där utan bara sett ett tv-inslag.

Insyn är nog ett ganska brett begrepp, för vissa kanske det är att man från allmän plats kan se en skymt av en takpanna, för andra är det när man kan se vad människorna äter till frukost. Med tanke på avståndet ned till grannarna, vinkeln på fönstren när man tittar nedifrån och häcken så skulle jag nog hålla med Lina att det ska fungera att gå utan kläder och ingen ser det.
 
  • Gilla
jaronsso och 1 till
  • Laddar…
Det känns som om programmet har överlevt sig själv nu. Jag har alltid tyckt att namnet på programmet speglar allas våra drömmar om ett hus. Men nu är det väl inte många tittare som kan känna igen sig i stora arkitektritade drömma med en budget på 13 miljoner. Och som man ideligen nämnde i programmet: kompromissa! Det är väl dom besluten som är svåra och det är roligt och inspirerande att se hur dessa kompromisser blir till ett mysigt boende. De senaste programmen har inte visat någon blod, svett och tårar hur mycket programledarna försökt att få det att låta så....
Booooooring!
 
  • Gilla
Bjarne Atlefur och 1 till
  • Laddar…
Snart kommer BBC och gör en dokumentär över trångboddheten I Sverige
2 vuxna och ett barn på 220 m2 ?
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Grattis till ett fint hus! Det fokuseras mycket på den höga anskaffningskostnaden. Ett "dyrare" hus kan totalekonomiskt vara bättre än ett normalhus. En intressant stomme med limträ, konstruktionsvirke och stål i kombination. Fin fasad av cederträ och stora glasytor (förmodligen trippelruta med lågt U-värde). Önskar paret/byggherren lycka till. Jag anser att man ska kalla den utkragande delen utanför övervåningen för altan – inte terrass. En terrass är alltid direkt på marken (terra). Och hade det inte varit stöd i ytterkant så hade det varit en balkong. Så det så.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
J
Appendix Appendix skrev:
Precis. Askim är väl inte så illa. Men tomten med insyn, tråkiga tallar, osv. Den är inte någon jag skulle välja för en profilbyggnad som denna

Extremt roligt att personer som uppenbarligen bor i området är inne och basunerar att det minsann är ett premiumläge.... När det är tydligt för oss andra att det inte är det :)
Ännu roligare blir det ju när personer tror att folk bor där, bara för att man är välbekant med området i fråga och Göteborg med omnejd.
Jag har själv aldrig bott i Hovås, men har både släkt och bekanta som gör och gjort det.

Jag tror frågan redan är utredd i och med det faktum att folk har svårt med att se helheten.
Generellt har jag svårt att se hur ett läge kan vara så värst kass när det ligger fem minuters promenad från havet, gångavstånd till skogen, huset placerat på en höjd med en inte alls vidare insyn. Inte i normalfallet. Möjligen om man ställer sig på gatan nedanför och tittar med kikare uppåt. Säkert mycket folk som kommer göra det..

Absolut finns det hus i området med bättre lägen. Det finns dem som har panoramautsikt rakt ut över havet.
Men det finns också mängder som har grannar i alla fönsterlägen och det enda som skiljer dem åt är en häck eller ett staket.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
J
Robert Lilke skrev:
13 miljoner är kraftigt missvisande.
Iordningställande av utsidan med markarbeten samt att poolen i modellen inte ens är påbörjad gör ju att slutsumman säkert ligger på minst 15 miljoner innan de är färdiga.
Normalt budgeterar man med minst ca 10% av den totala byggkostnaden till utsidan och här är dessutom som sagt även en rejäl pool planerad.
Det framgår inte vad som är medräknat i budgeten och inte heller hur utsidan är planerad mer att man fått se en modell, så det går inte att säkert säga att den är missvisande.
Det kunde ju programmet förvisso penetrerat lite mer.
Det är ju inte sagt att de planerar en pool ens. Även om det är med på en bild. Men det kanske bara är en dröm.
Eller också ligger det utanför budgeten.
Vi vet ej.
 
W WilleR skrev:
13 meloner för att bo i en apbur med insyn från alla håll?
Voyeurer, this is plejset för you...
Ställ ut några bänkar också på gångvägen på andra bilden.....

Har sett liknande byggsätt i min stads "bättre områden" i många fall ser man rakt igenom huset från gatan..
Är detta nån trend för att kunna visa sitt välstånd?
Populärt med akvarien, trenden kommer nog fortsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.