K Kristian Björk-timm skrev:
Väldigt bra bild på hur systemet fungerar!

Ingen annan än jag som funderar på att sätta en luft-luft värmepump med inne delen på vinden för att sedan via wifi kunna styra denna?
Självklart fortsätta använda husets luftsystem för att via det sprida värmen (eller kylan) i huset. Har ju märkt att bergvärme pumpen har lite för låg vattentemp för att få "optimal" överföring av värme till luftsystemet. I mitt fall behålls ju bergvärme till källaren, varmvattnet och som reserv om det blir riktigt kallt. Just nu är det ju mest kylan som lockar.
Nackdelar jag insett så långt:
Man värmer/kyler ett utrymme som inte är så bra isolerat (vinden).
Blir det riktigt kallt kan det bli bekymmer.
Man måste upp på vinden för underhåll ibland.
El beroende.

Fördelar:
Man gör det möjligt att ha både kyla och värme i huset via dess orginalsystem.
Man värmer luften direkt och utnyttjar vinden som värmeväxlare.
Man kan avfukta luften som cirkulerar.
Ekonomiskt i inköp jämfört med andra värmesystem med ac som bonus.

Någon som funderat i liknande banor?

Mvh kristian
Hej, låter absolut rätt. När vår nuvarande luft/luft tar slut ska nästa monteras på vinden så slipper man höra den brusa.
 
Gick från tanke och teorier till praktiskt test vad gällde luftvärmepump. Sitter nu monterad på vinden och går att styra via wi-fi. Tänkt att kunna hjälpa bergvärmen på vintern och kunna kyla den värsta värmen på sommaren. Nu är denna inte stark nog att klara huset själv oavsett om det gäller värme eller kyla utan hjälpa till. Får se hur testet utfaller om något år. Faller testet väl ut så flyttas denna till garaget och en kraftigare monteras istället. (Bilder från innan kylteknikern varit här.)
 
  • Luftvärmepump installerad på en vind med träbjälkar och isolering, redo för ett testår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad luftvärmepump vid gult hus med stege lutad mot väggen innan justering av kyltekniker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hans Klas
  • Laddar…
K Kristian Björk-timm skrev:
Gick från tanke och teorier till praktiskt test vad gällde luftvärmepump. Sitter nu monterad på vinden och går att styra via wi-fi. Tänkt att kunna hjälpa bergvärmen på vintern och kunna kyla den värsta värmen på sommaren. Nu är denna inte stark nog att klara huset själv oavsett om det gäller värme eller kyla utan hjälpa till. Får se hur testet utfaller om något år. Faller testet väl ut så flyttas denna till garaget och en kraftigare monteras istället. (Bilder från innan kylteknikern varit här.)
Mycket intressant. Ska bli kul att höra mer. / Hans
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
ja det där är klurigt. Samtidigt vill man(min fru) inte ha fula element i rummen. Ett annat tips:
Om ni kör luft/vatten. Sätt inte utedelen nära sovrumsfönstret.. det gjorde vi!
Nej vi har kört nu en vinter och det funkar väl även om jag blir rejält frånsprungen av brorsan som har bergvärme. Vi testade ett tag att bara köra med luft/luft pumpen. Men huset blir ganska dåligt isolerade utan att luften får vandra så den fick jobba utav bara den! Vi valde att inte tilläggsisolera när vi satte på panel. Panelen skruvades på plåten om du kommer på den frågan senare...
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej Lindstrumpen (and everyone),

hope it is fine to write in English. Many thanks for sharing your fotos and valuable experiences. Great to finally find other owners of functura houses with whom to share experiences of this very special type of construction. In Germany, only 5 Functura houses have been built as it seems. I recently bought a 2-floor Functura House from 1975 here in Nothern Germany close to Kiel, where the upper part and the roof consist of 5 pieces of functura units set on a basement/ground floor of standard massive brick-built construction (see foto).

The heating concept in the upper part (Functura) has basically not changed, only that the heat pump has been replaced by a gas boiler and 8 m² of solarthermal panels, which is working also very well.

However, as
i) the brickbuilt lower part of the building, which is heated by standard radiators is not insulated at all and very inefficient and
ii) due to astetic reasons,
we are planning to add some 15 cm of insulation to the lower brick-built part of the wall and, in order to have a consistent match between upper and lower part, also to the upper part of the wall (functura part). I planned to remove the outside steel panels from the functura walls, add the insulation (mineral wool) and cover it with a wooden, ventilated facade.

Would anyone be able to advice (of course without any responsibility :)), if and where it is possible to fix and install the wooden facade if the outside steel panels are removed? Or would it be recommendable to maintain the steel panels on the wall and try to integrate the new insulation and the facade onto the existing system?

Looking forward for any kind of suggestion and let me know, if there are specific questions regarding my house (i.e. regarding history, heating system, combination with brick-built ground-floor). Happy to share and get in contact with you. Please, of course, feel free to continue writing in Swedish, I will use google translate.

Tack så mycket och adjö
Mitch
 
  • Tvåvåningshus med övre våningen av Functura-enheter och en nedre del av vit tegel, samt trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som lagt in vattenburen golvvärme. Vi ska byta golv och funderar på det. Har redan bergvärme.
 
Mitch Hinrich Mitch Hinrich skrev:
Hej Lindstrumpen (and everyone),

hope it is fine to write in English. Many thanks for sharing your fotos and valuable experiences. Great to finally find other owners of functura houses with whom to share experiences of this very special type of construction. In Germany, only 5 Functura houses have been built as it seems. I recently bought a 2-floor Functura House from 1975 here in Nothern Germany close to Kiel, where the upper part and the roof consist of 5 pieces of functura units set on a basement/ground floor of standard massive brick-built construction (see foto).

The heating concept in the upper part (Functura) has basically not changed, only that the heat pump has been replaced by a gas boiler and 8 m² of solarthermal panels, which is working also very well.

However, as
i) the brickbuilt lower part of the building, which is heated by standard radiators is not insulated at all and very inefficient and
ii) due to astetic reasons,
we are planning to add some 15 cm of insulation to the lower brick-built part of the wall and, in order to have a consistent match between upper and lower part, also to the upper part of the wall (functura part). I planned to remove the outside steel panels from the functura walls, add the insulation (mineral wool) and cover it with a wooden, ventilated facade.

Would anyone be able to advice (of course without any responsibility :)), if and where it is possible to fix and install the wooden facade if the outside steel panels are removed? Or would it be recommendable to maintain the steel panels on the wall and try to integrate the new insulation and the facade onto the existing system?

Looking forward for any kind of suggestion and let me know, if there are specific questions regarding my house (i.e. regarding history, heating system, combination with brick-built ground-floor). Happy to share and get in contact with you. Please, of course, feel free to continue writing in Swedish, I will use google translate.

Tack så mycket och adjö
Mitch
Jag pratade med en functurahusägare som hade isolerat utanpå plåten. Han hade skruvat reglarna direkt i plåten. Sen träbeklädnad. Han hade sedan tre luftvärmepumpar för uppvärmning och den gamla uppvärmningen var avstängd.
 
K Kristian Björk-timm skrev:
Jo då även jag bor kvar i min plåtlåda..

Har ett "bekymmer" jag kan passa på att fråga om för att höra om fler råkat ut för det.
I vissa sammanhang så får jag in vatten över fönstren i vardagsrummet (grannen som har ett likadant hus har samma fenomen). Verkar inte regna in då det inte alltid kommer vatten när det regnar eller blåser på visst sätt eller dylikt. Funderar på om det kan vara någon typ av kondens. Dock är det ju en hel del vatten som kommer. Det kommer droppandes vid två av den inre plåtens kanaler. Har gått bet på att hitta någon orsak eller lösning hittills.
(om inte ta bort fönstersmygen och sätta en blomma under där det droppar räknas)..

/kristian

Mycket intressant läsning här både ifrån dig och övriga.

Bor också i ett sådant här hus har som du gjort planer på att flytta upp fläkten sedan.
Någongång i mitt hus när man gjorde om badrum så tog man bort luckan in till fläkten samt värmepaket och monterade istället dit någon slags "inspektionslucka" så jag kommer inte åt mycket här.

Men i alla fall ditt problem där det kom in vatten vid fönstren i vardagsrummen? Har en granne till mig som hade likadant problem.
Och det kom i alla fall hos honom in vatten när det blåste mycket in under "plåtnocken" och kommer det in här så rinner det emellan vindstaket och yttertaket ner till fönstren.
Man kan ju inte täta här för det är ju luftspalt vid nocken som måste finnas så vad man skall göra har jag ingen ide om.
Grannen skulle ändå göra om taket satte nytt plåttak på det befintliga och jag själv har läckt och pannor på mitt befintliga original tak.

Utsusgningsfläkten som är på taket alltså som suger ut luften ifrån huset via kök,badrum och tvättstuga kan ni ändra varvtal på denna?
Jag har nämligen ett vred på vinden antar att detta är relativt nytt ser så ut i alla fall. Där jag kan växla emellan 5 olika lägen.
Problemet jag har är att köksfläkten har problem att få ut stek oset tycker jag, tar man ett papper så suger fläkten upp detta bra. Men som sagt stek os.
Jag har ju iofs en öppen planlösning kök och alla rum till vänster när man går in i huset där är alla väggar borta.
Så antar att luftcirkulationen i detta utrymmet är väldigt stor och kanske därav svårt för fläkten att suga ut?

Sedan såg jag också på vinden att imkanalen går till en samlingspunkt för alla utsug är det så hos er andra också?

Alltså att all luft i huset köksfläkt, badrum vent samt tvättstuga vent går in till en "behållare" på vinden och ifrån denna behållaren suger utsugningsfläkten ut till atmos?

Svårt att förklara i textform men hoppas någon förstår något haha

/Thomas
 
T ThomasZZ skrev:
Svårt att förklara i textform men hoppas någon förstår något haha

/Thomas
Hej!

Då har du en annan planlösning än mig då gamla Fläkten satt mitt i huset vid kök/hall/vardagsrum.

Vatten in via nockplåten fick jag vid ett annat tillfälle och då upptäcktes det när det började droppa vatten i källaren. Följde vinklarna i plåtarna i först tak sedan vägg och golv innan det kom fram till ett hål. Blev att leka följa vattnet tills man hittade källan. Bekymret vid fönstren i vardagsrummet försvann när jag tog bort brädan som tätade upp mot väggen ovanför fönstren. Kanske måste vara otätt där annars bildas det kondens eller något? Funderat på att ventilera taknocken men ändå länge stannar vid fundering.

Det stämmer att all ventilation går ihop till ett ställe och sen ut genom en skorsten. Jag har (oväntat?) Pillat lite på det med så köket har egen rördragning sedan jag flyttade köket. Vanlig fläkt och tar ut det på gaveln istället. Originalet är ju en fläkt på skorstenen som ger grunddrag men sen kan ökas från spiskåpan när man lagar mat (Mao. Ökar även ventilationen från badrummen). Just nu har jag bara en liten rörfläkt sittande till grunddraget från badrum/toalett + en annan till källaren. Ska dock bygga tillbaka så det sitter en fläkt på skorstenen då det blir tystare. Hur bra köksfläkten drar ut beror ju också på hur mycket luft som kan komma in. Troligen är vredet med 5 lägen en styrning för grunddraget på fläkten.

Mvh kristian
 
Har du ngn bild på panelen?
Mvh Tobbe
 
Hej!
Har nyss köpt ett Functurahus (byggt 1972) i vilket man vid besiktningen (som säljaren lät göra inför försäljningen) konstaterade ”fuktindikation” vid sidan av båda golvbrunnarna i tvätt-/duschrummet.
Besiktningsmannen rekommenderar fördjupad undersökning som underlag för förslag till åtgärd. Han kommenterar också att man i första läget oftast vill undvika att bryta upp golvet för att undersöka, eftersom man då inte bara ”förstör” klinkergolvet utan även riskerar skada den våtrumsbarriär som förhoppningsvis finns därunder. I stället föreslår han att man kollar underifrån, för att bedöma ev. vattenskador. Frågan blir ju då hur man gör det, när man har ett plåtskikt underst? Jag har inte kompetens att renovera golvet själv, utan tänker anlita hantverkare, men vill ändå försöka förstå vad som krävs. Är mycket tacksam för tips och erfarenheter av renovering av våtrumsgolv i dessa speciella hus. ;)
 
Som golvet i badrummet är uppbyggt så är det så här (från källaren): takgips, korrugerad plåt, träreglar/isolering/avloppsrör, korrugerad plåt, tunna reglar, spångolv, plastmatta.
Mitt badrum har plastmatta som golv.
uppbyggnaden gäller ju hela huset inte bara badrummet.
Har inte renoverat badrummet ännu men det står på listan..
Mvh kristian
 
K Kristian Björk-timm skrev:
Som golvet i badrummet är uppbyggt så är det så här (från källaren): takgips, korrugerad plåt, träreglar/isolering/avloppsrör, korrugerad plåt, tunna reglar, spångolv, plastmatta.
Mitt badrum har plastmatta som golv.
uppbyggnaden gäller ju hela huset inte bara badrummet.
Har inte renoverat badrummet ännu men det står på listan..
Mvh kristian
Tack Kristian för din beskrivning! Mitt hus är har ingen källare, men jag antar att enda skillnaden vad gäller golvet är att gipsskivan går bort? När jag tittar in via inspektionsluckan till torpargrunden så ser jag plåten. Den vill man ju inte göra hål i enbart för att inspektera ovanför. Någon som vet om plastmattan i badrummet var standard i husen? I så fall kanske man kan anta att klinkersen ligger ovanpå och att plastmattan förhoppningsvis fungerar som våtbarriär nedåt?
 
H Helena Kinnunen skrev:
Vi bor i sådant hus och trivs bra. Problem har vi mest stött på när vi skulle byta fönster. Så de hantverkare som vi har anlitat har väl inte gjort ett perfekt jobb.
Vi bor i Norrköping och har planer på att byta resten av fönstrerna vet någon om hantverkare som klarar jobbet?

Hur gick det med fönsterbyten? Vilken tillverkare blev det? Vi bor också i ett functura-hus i Norrköping och är inne på att byta fönster.
 
Hej! Jag bor också i ett functura-hus, byggt 74 och renoverat då och då. Vi har bott här sju år och har renoverat tvättstugan. Kök och badrum är 10-12 år, Från början var det ett badrum och en toalett bredvid, men väggen slogs ut och gjordes om till ett större badrum. Vi valde att sätta in en toalett i tvättstugan, för att ha två i huset.

Nu är vi i färd med att byta fönster, törs man tro att hantverkarns fixar det på ett bra sätt i ett functura-hus? När vi renoverade i tvättstugan byttes plaslisten med hål ut mot två små metallgaller, blev fint.

Någon som bytt fönster och har tips att komma med?
 
T Theiresias skrev:
Hej! Jag bor också i ett functura-hus, byggt 74 och renoverat då och då. Vi har bott här sju år och har renoverat tvättstugan. Kök och badrum är 10-12 år, Från början var det ett badrum och en toalett bredvid, men väggen slogs ut och gjordes om till ett större badrum. Vi valde att sätta in en toalett i tvättstugan, för att ha två i huset.

Nu är vi i färd med att byta fönster, törs man tro att hantverkarns fixar det på ett bra sätt i ett functura-hus? När vi renoverade i tvättstugan byttes plaslisten med hål ut mot två små metallgaller, blev fint.

Någon som bytt fönster och har tips att komma med?
hej, vi har bytt perspektivfönstren 130x130 till Mockfjärdsfönster.
De gjorde ett perfekt jobb. Bytte sju fönster på två dagar. Dessförinnan hade de varit och mätt och ca två månaders leveranstid.
Hälsningar Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.