Låt säga att man har ett fint badrum med kaklade väggar och bara vill måla taket men inte vill röra väggar eller golv.
Som jag förstått det är det fritt fram att måla undertaket själv eftersom det inte finns några krav på fuktspärr i taket.
Använder man en särskild takfärg avsedd för badrum?
Något annat man bör tänka på, förutom att skydda väggarna och golvet från färgstänk?
 
Det är inte några problem men du ska använda våtrumsfärg för tak.

För övrigt så får du göra vad som helst i badrum (ja, förutom el då) så länge du dokumenterar det och följer reglerna. Det kan dock finnas något mer nitiskt försäkringsbolag som kräver kvalitétsdokument men de flest tillåter det så länge man kan visa bilder och har kvitton på det inköpta materialet...
 
anders07 anders07 skrev:
Det är inte några problem men du ska använda våtrumsfärg för tak.

För övrigt så får du göra vad som helst i badrum (ja, förutom el då) så länge du dokumenterar det och följer reglerna. Det kan dock finnas något mer nitiskt försäkringsbolag som kräver kvalitétsdokument men de flest tillåter det så länge man kan visa bilder och har kvitton på det inköpta materialet...
Jag vet att det finns en massa regler för golv och väggar upp till 2,25 m, men finns det några branschregler när det gäller badrumstak?
 
A a.non skrev:
Jag vet att det finns en massa regler för golv och väggar upp till 2,25 m, men finns det några branschregler när det gäller badrumstak?
Några knep/tips på hur man bäst skyddar väggar och golv under takmålningen?
 
A a.non skrev:
Några knep/tips på hur man bäst skyddar väggar och golv under takmålningen?
finns bra plast på rulle för väggarna. Köpte på Bauhaus sist. Finurlig med inbyggd tejp. Vecklas ut ur paketet. Grymt bra.
 
  • Gilla
a.non
  • Laddar…
Tesa gör den, f ö!
 
S
Du behöver inte våtrumsfärg i taket. Det räcker med en väggfärg med glans 20.
 
S
A a.non skrev:
Enligt vissa källor bör det vara glans 50 i badrumstak ([länk])
Annars finns det risk att färgen möglar (enligt annan tråd).
Jag har målat minst 40 badrum med väggfärgen Scotte GT20. Det blir utmärkt resultat och ingenting möglar!
 
S Stadsfiskalen skrev:
Jag har målat minst 40 badrum med väggfärgen Scotte GT20. Det blir utmärkt resultat och ingenting möglar!
Scotte GT20 är ju våtrumsfärg. "Scotte GT-20 ingår i ett av Beckers våtrumssystem som uppfyller måleribranschens standard för våtutrymmen klass VA (vattenavvisande)."
 
S
A a.non skrev:
Scotte GT20 är ju våtrumsfärg. "Scotte GT-20 ingår i ett av Beckers våtrumssystem som uppfyller måleribranschens standard för våtutrymmen klass VA (vattenavvisande)."
Nej, det är inte en våtrumsfärg. Det är en väggfärg! Däremot uppfyller den kraven för vattenavvisande. Beckers har våtrumsgrund och våtrumsfärg om man nu vill ha riktig våtrumsfärg. Glans 20 räcker.
 
Jag kör Beckers våtrumsgrund och våtrumstäck i tak.
 
S a.non skrev:
Nej, det är inte en våtrumsfärg. Det är en väggfärg! Däremot uppfyller den kraven för vattenavvisande. Beckers har våtrumsgrund och våtrumsfärg om man nu vill ha riktig våtrumsfärg. Glans 20 räcker.
Vad menar du att det är för skillnad mellan en våtrumsfärg och en färg som "ingår i ett av Beckers våtrumssystem"? Hur kan det ingå i ett våtrumssystem om det inte är klassat som en våtrumsfärg? Ser ju ut som att Beckers klassar den som sådan. Hur menar du att denna färg inte ska klassas som våtrumsfärg?
 
S
A a.non skrev:
Vad menar du att det är för skillnad mellan en våtrumsfärg och en färg som "ingår i ett av Beckers våtrumssystem"? Hur kan det ingå i ett våtrumssystem om det inte är klassat som en våtrumsfärg? Ser ju ut som att Beckers klassar den som sådan. Hur menar du att denna färg inte ska klassas som våtrumsfärg?
Den är inte godkänd att ha som våtrumsfärg (tätskikt), enbart vattenavvisande. GT20 är en väggfärg som uppfyller vattenavvisande, men däremot är den inte godkänd att ha som tätskikt som våtrumsgrund och våtrumstäck är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.