Hej,

Har satt ihop stommen till en tv-bänk och ska nu få dit luckorna. Luckorna är inte massiva utan består av en ram och spegel. Min önskan är att ramen inte ska bli så tjock för ett smäckrare intryck.

Nu är frågan hur jag skulle kunna få dit gångjärn, gärna dolda utifrån. Jag skulle kunna använda vanliga klassiska gångjärn men dessa är ganska stora så för att kunna fästa de i ramen blir den då inte så tunn som jag skulle vilja. Kommer helt enkelt se oproportionerlig ut i förhållande till storleken av luckan

Finns det några andra gångjärn som lämpar sig för ändamålet? Luckorna är förhållandevis små, ca 300x350.
 
Microkatten
Det framgår inte om dina luckor är infällda i stommen eller utanpåliggande. Eftersom tjockleken på luckan/ramen normalt är den minsta dimensionen så antar jag att du har infällda. I annat fall får du bortse från detta inlägg. ;)

Vanliga ledgångjärn brukar gå bra att använda. Till det här skåpet är luckan nedtill, som är ungefär samma storlek som dina luckor, fäst med 40x25 ledgångjärn a 29 kr styck. Luckan är 19mm tjock.
Gyllene ledgångjärn 25x40 mm mot vit bakgrund, till användning för infällda skåpluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars finns s.k. pivot hinges/knife hinges som syns ännu mindre utifrån:
Öppen skåpdörr i mörkt trä med ett påskruvat ledgångjärn i metall överst till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det framgår inte om dina luckor är infällda i stommen eller utanpåliggande. Eftersom tjockleken på luckan/ramen normalt är den minsta dimensionen så antar jag att du har infällda. I annat fall får du bortse från detta inlägg. ;)

Vanliga ledgångjärn brukar gå bra att använda. Till det här skåpet är luckan nedtill, som är ungefär samma storlek som dina luckor, fäst med 40x25 ledgångjärn a 29 kr styck. Luckan är 19mm tjock.
[bild]

Annars finns s.k. pivot hinges/knife hinges som syns ännu mindre utifrån:
[bild]
Stämmer bra, suck... luckorna är infällda...
Ja precis ledgångjärn har jag funderat över och det lutar att jag använder det även om de inte är helt dolda.
 
Hade det varit helt frånvänt att använda lamellgångjärn?

Gyllene lamellgångjärn i metall, öppnat, med flera ledande delar och genomgående hål för skruvmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamellgångjärn monterat på en träskåpsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Jo det kan nog också gå, även den runda varianten, som oftast är för mindre luckor. Lamellgångjärn brukar vara ganska djupa, så du får hitta något i lagom storlek som passar tjockleken på din stomme. Jag har ingen erfarenhet av dessa. Sedan finns det gångjärn för köksluckor, men de kan vara ganska klumpiga.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Jo det kan nog också gå, även den runda varianten, som oftast är för mindre luckor. Lamellgångjärn brukar vara ganska djupa, så du får hitta något i lagom storlek som passar tjockleken på din stomme. Jag har ingen erfarenhet av dessa. Sedan finns det gångjärn för köksluckor, men de kan vara ganska klumpiga.
Ja luckorna kommer inte väga något. Spegeln kommer bestå av rottingväv så vikten kommer ju vara minimal. Gångjärnen för köksluckor är ju som du säger så stora och kommer kräva en betydligt bredare ram än vad jag helst skulle vilja ha för att fästa järnet i luckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.