Hej.
Vart underkänt av besiktningsmannen, men rörmokaren sa att det är onödigt att dra om rören genom plastskyddet. Han ansåg att det är tillräckligt skyddat så som det är nu.

Jag kan inget om detta så jag hoppas nån kunnig här kan komma med hjälp och åsikter

mvh
 
  • Rörinstallationer inuti ett skåp med flexibla avloppsrör och installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela idén med plastbrickan fallerar ju om rören ligger bakom. Blir det ett dopp läckage så följer ju vattnet slangarna bakom och du således kanske ser skadan för sen.

Dock bör väll frågan ställas till ditt FB då det är dom som betalar ut ersättning eller ej vid skada.
 
  • Gilla
Bygg hagberg och 1 till
  • Laddar…
Du har en poäng där.

Har inte flyttat in o huset än, men är det alla rören på väggen som ska ner genom plastskivan?
 
Bronken
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hela idén med plastbrickan fallerar ju om rören ligger bakom
Håller med om att idén faller, men finns det verkligen krav på att det måste vara skyddat i köksskåp?
Sonens lägenhet hade inget skydd - inte ens golv under köksskåpet utan öppet rakt ner i isoleringen.
Eftersom vi skulle byta köksskåp passade vi dock på att lägga golv under, samt la en plastmatta (med lutning utåt), dock ej totaltätat - men bättre än tidigare.
Borde ha gjorts bättre såklart, men frågan - är det krav?
 
Kan man kolla upp ifall det är ett krav? Isåfall vem kollar man det med?

tack för era svar.
 
Har aldrig sett att det nu ska krävas droppskydd för läckage från vattenledningar under diskbänk.
Vid ev. försäkringsärende så kan bolaget ställa krav på fackmannamässigt utfört arbete. Har du haft en VVS-firma som gjort detta så ser jag inga problem med grejorna och ersättning.
 
BirgitS
Skydd under eller i diskbänken finns med i Säkert vatten för kök och det innebär troligen att det är en branschregel/fackmässigt och gäller för nybyggnation. Däremot finns det ju inga krav för gamla hus men det förekommer eller har förekommit att man fått lägre självrisk eller försäkringskostnad när det finns skydd.
 
  • Gilla
Nils82 och 2 till
  • Laddar…
Huset är från 2017. Ok ska fråga ett försäkringsbolag vad de anser.

D
 
E etompau skrev:
Har du haft en VVS-firma som gjort detta så ser jag inga problem med grejorna och ersättning.
Frågade och det är en VVS-firma som gjort det.
 
Det är ju bara att läsa branschreglerna "Säker Vatten". ;)

Textutdrag från "Säker Vatten" riktlinjer om byggtekniska förutsättningar för installation i diskbänksskåp.

Så här brukar jag lämna vaskskåpen hos mina kunder.

Välorganiserade rör och avlopp under ett vaskskåp enligt "Säker Vatten"-reglerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 24 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju bara att läsa branschreglerna "Säker Vatten". ;)

[bild]

Så här brukar jag lämna vaskskåpen hos mina kunder.

[bild]
snyggt!

Taxk för svaren då är det fel monterat i huset.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är ju bara att läsa branschreglerna "Säker Vatten". ;)

[bild]

Så här brukar jag lämna vaskskåpen hos mina kunder.

[bild]
Mycket tjusigt! :love:
Har dock aldrig sett så välgjort.. någonstans!
Oavsett om det varit hemmapysslat eller gjort av företag (nya eller gamla hus).

Nu måste jag anstränga mig lite mer.. fick lite ångest över mitt skåp, trots att jag varit noga överlag i köket. Har fått en liten "tillsägelse" att fästa upp min diskmaskinsslang som kommer in under diskhon.. allt annat är bra gjort tydligen - men det är fasiken inte alls i närheten av ditt jobb ju :oops:
 
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
För att ni inte ska tro att det är en engångsföreteelse så kan ni få lite andra bilder att beundra. :p;)

Välordnat skåp under diskbänk med rör, ledningar och diskmaskinsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation under diskbänk med kopparledningar och vattenkranar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med genomföringar för rör, plastlock och serviceetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen vit skåpsinredning med en grå sorteringslåda och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti ett öppet köksskåp under installation med synliga rör och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FRS05 och 12 till
  • Laddar…
Mmmmmm.....byggporr.
 
  • Gilla
  • Haha
njonas och 3 till
  • Laddar…
Bronken
Med risk för att du blir av med massa jobb ... kan du beskriva lite vilka genomföringar och ”mattor” du använder?

/Han som köper tubvis med silicon för att täta saker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.