J jaronsso skrev:
Nej jag hänger verkligen inte med.
Vem bestämmer vad som är bra läge i ett villaområde på en av de bättre adresserna i Göteborg? Huset ligger ett stenkast från havet.
Det ligger en kvarts bilfärd från centrala delarna av Sveriges näst största stad.
På vilket sätt är det ett dåligt läge?

Vill du ha panoramautsikt över öppet hav, så tja, då vill du ha ett annat läge. Då kommer du per automatik längre bort från stan i Göteborg, förutsatt att du ens får köpa en tomt för minst det dubbla av pengen för denna.
Men det betyder ju inte att detta läge skulle vara dåligt eller ens sämre. Beror helt på vilka preferenser man söker.
Visst hade det varit fantastiskt att slänga in huset på en strandtomt med egen djupmuddrad brygga och betalat 30mkr för kalaset. Men.. Att ”klaga” över detta läge, njae, då gör man det lite enkelt för sig.
Jag tycker också att läget är hemskt, för nära Göteborg. Och så utsik över ett villa område när man kan ha en fin skog som utsikt.
 
"...inspirerat av trädhusen med yogashala, anpassat efter svenska förhållanden..."

Dvs man har bytt till platt tak? På vilket sätt är det anpassat till Svenska förhållanden?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
"...inspirerat av trädhusen med yogashala, anpassat efter svenska förhållanden..."

Dvs man har bytt till platt tak? På vilket sätt är det anpassat till Svenska förhållanden?
Kan det vara så att dom pratar om stora fönsterpartier? Då det varken fanns väggar eller fönster i Bali pga det varma vädret så menar dom nog att dom vill ha den öppna känslan men det går ju inte här i Sverige.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Jag undrar också över tillgängligheten. Visst är övre planet tillgängligt med sovrum, kök, allrum och badrum. Men hur når man det på ett tillgängligt sätt? Finns det nån parkering på baksidan av huset? Tillgängligheten enligt BBR gäller även tomter.

Annars var det jättefint, jag hade gärna ritat mitt hus i liknande stil. Jag hade dock försökt förskjuta volymerna för våningsplanen något från varandra, så att de inte är som två legobitar som är rakt upp och ned staplade på varandra, utan kanske som ett T eller L.

Balkongen hade jag nog också försökt variera så att den skapar olika rum istället för att vara jämnstor runt hela huset.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar verkligen huset,det skulle bara varit byggt på plintar istället för som ett suterränghus så hade det varit perfekt!
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Generellt ett fint hus rent designmässigt. Funderade lite på den väldigt höga takhöjden och de enorma glasytorna. Blir det någonsin varmt där under vinterhalvåret? Kallraset måste ju bli enormt. På denna typ av hus känns gardiner som överkurs. Det hade lyckats få till möbler i rätt proportioner i det stora rummet. Bra husprojekt och snyggaste huset i år. Detta huset hade betydligt mer ”case study feeling” än det tidigare huset i programmet.

Generellt borde man i varje program ge en kortfattad beskrivning om tex uppvärmning, isolering, tak, fönster och ytskick
 
  • Gilla
Abbe W och 3 till
  • Laddar…
J
H renovera_adinfinitum skrev:
Nej, vem bestämmer det? Trodde dock ett tag att man fick ha en personlig åsikt om det här med hus och boende. Men vi håller oss till fakta. Nära till Gbg och vetskapen om att havet och golfbanan ligger nånstans bortom synfältet. Perfekt, bara att hosta upp stålarna.
Vem har sagt att man inte får ha en personlig åsikt? Inte jag.
I mitt första inlägg här skrev jag att "smaken är som baken".
Det blir bara så tröttsamt enkelspårigt när man kör den enkla varianten och vill lägga huset "framför havet". Jadå. Det kan man ju göra, om man vill, och kan betala för sig.
Men jag vill hävda att läget som stort är ett av de bättre du kan hitta i Göteborg. Som sagt - vill du bo mer avlägset kan du göra det. Men då får du kompromissa i en massa annat i andra änden.

Nånstans "bortom" synfältet är i övrigt bara barnsligt i sammanhanget. Du känner inte till området uppenbarligen.
Återigen - vill du bo i de mer centrala villa-delarna i Göteborg, vid havet, kan du få havsutsikt om du vill, men då får du köpa ett redan befintligt hus, för sannolikt runt 20 mkr och uppåt. En tomt kan du glömma.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blommar och 1 till
  • Laddar…
De har ju iaf nått som kan kallas tomt, jag hittar dock inte hur stor den är ??
Där jag bor finns gråa fyrkantiga lådor på 175 kvm tomt som såldes för 7.990.000:-, i relation tycker jag 13 milj var billigt.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Hej,


Ett riktigt fint hus med hög kvalitet.


Läge läge läge: Som många skriver så är område säkert riktigt bra men är själva läget bra? Jag hävdar att det inte är det och som det nämns i programmet är att häcken ska skärma av insynen, självklar om du står precis vid häcken så funkar det säkert men vad händer om du står andra sidan gatan? Blir ju inte direkt någon "privacy" och kanske inte den vackraste utsikten.


Materialval - Kompromisser: Det är väl ingen konst att bygga ett grymt hus när du har obegränsat med pengar, tycker att det hade varit en större bedrift om de hållit budgeten och levererat ett hus med samma känsla det är inte omöjligt men det ställer krav på arkitekten.


Säkerhet: Vad är det för regler som gäller i GBG när man bygger hus, behöver du inte ha några säkerhetsfunktioner så som räcken runt balkongen och endast lös plywood låg på balkongen under byggtiden. Hur har de fått flytta in när inte räcken runt balkongen finns?


Har följt husdrömmar en längre tid och jag har en reflektion som jag vill dela med mig,


Kommersiellt Jippo - Tycker att det blir bara mer och mer kommersiellt, i mina flöden på Instagram och Facebook har det dykt upp annonser om huset med referens till programmet och en länk till Henriks arkitektstudio. Bättre referens kan ju inte Henrik få och vi fick ju även ta del av hans CV. Hur många gånger såg vi inte bilder på Gerts böcker? Är detta OK?
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
BROTTKÄRR 2:282
Kommun: Göteborg

Beräknad area: 1 002 m2


Isakare Isakare skrev:
De har ju iaf nått som kan kallas tomt, jag hittar dock inte hur stor den är ??
Där jag bor finns gråa fyrkantiga lådor på 175 kvm tomt som såldes för 7.990.000:-, i relation tycker jag 13 milj var billigt.
 
K knightpete skrev:
BROTTKÄRR 2:282
Kommun: Göteborg

Beräknad area: 1 002 m2
Ja du ser. Jag brukar kalla allt under 1000 kvm för en plätt, men då var ju detta en tomt :)
 
  • Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
H Husbyggaren83 skrev:
Hej,


Ett riktigt fint hus med hög kvalitet.


Läge läge läge: Som många skriver så är område säkert riktigt bra men är själva läget bra? Jag hävdar att det inte är det och som det nämns i programmet är att häcken ska skärma av insynen, självklar om du står precis vid häcken så funkar det säkert men vad händer om du står andra sidan gatan? Blir ju inte direkt någon "privacy" och kanske inte den vackraste utsikten.


Materialval - Kompromisser: Det är väl ingen konst att bygga ett grymt hus när du har obegränsat med pengar, tycker att det hade varit en större bedrift om de hållit budgeten och levererat ett hus med samma känsla det är inte omöjligt men det ställer krav på arkitekten.


Säkerhet: Vad är det för regler som gäller i GBG när man bygger hus, behöver du inte ha några säkerhetsfunktioner så som räcken runt balkongen och endast lös plywood låg på balkongen under byggtiden. Hur har de fått flytta in när inte räcken runt balkongen finns?


Har följt husdrömmar en längre tid och jag har en reflektion som jag vill dela med mig,


Kommersiellt Jippo - Tycker att det blir bara mer och mer kommersiellt, i mina flöden på Instagram och Facebook har det dykt upp annonser om huset med referens till programmet och en länk till Henriks arkitektstudio. Bättre referens kan ju inte Henrik få och vi fick ju även ta del av hans CV. Hur många gånger såg vi inte bilder på Gerts böcker? Är detta OK?
H Husbyggaren83 skrev:
Hej,


Ett riktigt fint hus med hög kvalitet.


Läge läge läge: Som många skriver så är område säkert riktigt bra men är själva läget bra? Jag hävdar att det inte är det och som det nämns i programmet är att häcken ska skärma av insynen, självklar om du står precis vid häcken så funkar det säkert men vad händer om du står andra sidan gatan? Blir ju inte direkt någon "privacy" och kanske inte den vackraste utsikten.


Materialval - Kompromisser: Det är väl ingen konst att bygga ett grymt hus när du har obegränsat med pengar, tycker att det hade varit en större bedrift om de hållit budgeten och levererat ett hus med samma känsla det är inte omöjligt men det ställer krav på arkitekten.


Säkerhet: Vad är det för regler som gäller i GBG när man bygger hus, behöver du inte ha några säkerhetsfunktioner så som räcken runt balkongen och endast lös plywood låg på balkongen under byggtiden. Hur har de fått flytta in när inte räcken runt balkongen finns?


Har följt husdrömmar en längre tid och jag har en reflektion som jag vill dela med mig,


Kommersiellt Jippo - Tycker att det blir bara mer och mer kommersiellt, i mina flöden på Instagram och Facebook har det dykt upp annonser om huset med referens till programmet och en länk till Henriks arkitektstudio. Bättre referens kan ju inte Henrik få och vi fick ju även ta del av hans CV. Hur många gånger såg vi inte bilder på Gerts böcker? Är detta OK?
H Husbyggaren83 skrev:
Hej,


Ett riktigt fint hus med hög kvalitet.


Läge läge läge: Som många skriver så är område säkert riktigt bra men är själva läget bra? Jag hävdar att det inte är det och som det nämns i programmet är att häcken ska skärma av insynen, självklar om du står precis vid häcken så funkar det säkert men vad händer om du står andra sidan gatan? Blir ju inte direkt någon "privacy" och kanske inte den vackraste utsikten.


Materialval - Kompromisser: Det är väl ingen konst att bygga ett grymt hus när du har obegränsat med pengar, tycker att det hade varit en större bedrift om de hållit budgeten och levererat ett hus med samma känsla det är inte omöjligt men det ställer krav på arkitekten.


Säkerhet: Vad är det för regler som gäller i GBG när man bygger hus, behöver du inte ha några säkerhetsfunktioner så som räcken runt balkongen och endast lös plywood låg på balkongen under byggtiden. Hur har de fått flytta in när inte räcken runt balkongen finns?


Har följt husdrömmar en längre tid och jag har en reflektion som jag vill dela med mig,


Kommersiellt Jippo - Tycker att det blir bara mer och mer kommersiellt, i mina flöden på Instagram och Facebook har det dykt upp annonser om huset med referens till programmet och en länk till Henriks arkitektstudio. Bättre referens kan ju inte Henrik få och vi fick ju även ta del av hans CV. Hur många gånger såg vi inte bilder på Gerts böcker? Är detta OK?

Håller helt med. Vad tillför Wingård och Lundberg eller vad hon nu heter? Ta in lite mer kunnigt folk. Blir lite trött på deras kepsar, halsdukar och toppaluvor. Låt oss fokusera på husen och inte deras ”se på mig” kläder.
 
H Husbyggaren83 skrev:
Bättre referens kan ju inte Henrik få och vi fick ju även ta del av hans CV. Hur många gånger såg vi inte bilder på Gerts böcker? Är detta OK?
Välkommen till det kapitalistiska samhället. ;)
 
J
H Husbyggaren83 skrev:
Hej,


Kommersiellt Jippo - Tycker att det blir bara mer och mer kommersiellt, i mina flöden på Instagram och Facebook har det dykt upp annonser om huset med referens till programmet och en länk till Henriks arkitektstudio. Bättre referens kan ju inte Henrik få och vi fick ju även ta del av hans CV. Hur många gånger såg vi inte bilder på Gerts böcker? Är detta OK?
Det här är en inte ointressant reflektion, med tanke på det är ett program från SVT.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
P Pankow skrev:
Håller helt med. Vad tillför Wingård och Lundberg eller vad hon nu heter? Ta in lite mer kunnigt folk. Blir lite trött på deras kepsar, halsdukar och toppaluvor. Låt oss fokusera på husen och inte deras ”se på mig” kläder.
Fast Wingård är ju hela programmet?

J jaronsso skrev:
Det här är en inte ointressant reflektion, med tanke på det är ett program från SVT.
Vad är alternativet då? Att alla hus de följer är kataloghus, som byggs av avidientifierade "hen" i X-stad. Med Robinsson-Robban som programledare?
 
  • Gilla
  • Haha
Blommar och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.