frasen_36 skrev:
Är gjutasfalt diffusionsöppet?
Dvs kan kan betongen andas ut så inte fukten blir innestängd?
Inget av förslagen är diffusionsöppna, men betongen tar ingen skada. Det får ta upp och avge fukt inåt i stället.

Blir mycket torrare än läckande tak
 
F
Ett sent inlägg - eller snarare en resultatrapportering efter några års erfarenhet av utfört arbetet som jag blev tipsad om här.
Jag högtryckstvättade betongaltanen ifråga och sen strök (rollade) den med kall-asfalt i tre lager.
Det första var uttunnat så det verkligen sög in betongen.
Nu efter 4-5 år är det fortfarande tätt (och torrt på insidan).
Till sommaren 2020 blir det (kanske) ett 4:e lager för säkerhets skull.
Tack för alla tips och råd
 
  • Gilla
Pugetik och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ett sent inlägg - eller snarare en resultatrapportering efter några års erfarenhet av utfört arbetet som jag blev tipsad om här.
Undrar bara eftersom jag har nog likadan som dig. Och har borstat och tvättat med högtryck så blev nästan all gamla kallasfalt är bort och såg nu har många sprickor. Så sökte överallt tills sist hittade här.

Fråga dig som jag har i tanke lägga ny kallasfalt men lite tveksam bara hur blir när solen skiner varm så blir nog för het på golv av svart så kan vara lite mjukare å kanske möjlig lite klibbig eller hur?

Hade ni haft någon sprickor innan lägga ni ny kallasfalt då? Isåfall tror att man ska laga med cemenrfog eller?
Cemwntfog ska klara övermålad men med kallasfalt?

Eventuell hade funderat med epoxy men golvet betong är för grovt kronig, så antar man får slipa släta eller göra ny gjuta finbetong ovanpå gamla... Hur bra är.. Hmm

Tacksam någon tips och förlag, eventuell kan tänka mig bygga tak.
 
Redigerat:
F
P Pugetik skrev:
Undrar bara eftersom jag har nog likadan som dig. Och har borstat och tvättat med högtryck så blev nästan all gamla kallasfalt är bort och såg nu har många sprickor. Så sökte överallt tills sist hittade här.

Fråga dig som jag har i tanke lägga ny kallasfalt men lite tveksam bara hur blir när solen skiner varm så blir nog för het på golv av svart så kan vara lite mjukare å kanske möjlig lite klibbig eller hur?

Hade ni haft någon sprickor innan lägga ni ny kallasfalt då? Isåfall tror att man ska laga med cemenrfog eller?
Cemwntfog ska klara övermålad men med kallasfalt?

Eventuell hade funderat med epoxy men golvet betong är för grovt kronig, så antar man får slipa släta eller göra ny gjuta finbetong ovanpå gamla... Hur bra är.. Hmm

Tacksam någon tips och förlag, eventuell kan tänka mig bygga tak.
Förra våren (2021) lade jag på ytterligare ett tunnt lager (det 5:e). Hade nog inte behövts för vi har inte haft någon läcka sedan första gången (2017).
Nej, det har aldrig kännts klibbigt att gå på trots att det ligger i värsta (bästa) solläge. Nu har vi trall (rutor) ovanpå en stor del av ytan och när man lyfter på dessa syns ytterst svaga tryckmärken från dess små "fötter". Som sagt helt tätt från 1:a lagret. Innan syntes massor av mickrosprickor. (Eller mini... mickro är väl inte synligt..)
Sprickorna var för små för att på något ändamålsenligt sätt kunna tätas med ispackling. (Har därmed ingen erfarenhet av produkter för detta.)
I sommar har jag kompletterat med mini-hängränna längs långsidan som matar ner i en ny ytdränering. Detta för att få bort allt regnvatten som rann ner längs efter den murade altanväggen som saknade fungerande droppkant. Den väggen är f.ö. också struken med kallasfalt. Luftfuktigheten har sjunkit markant i källaren efter dessa åtgärder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nej, det har aldrig kännts klibbigt att gå på trots att det ligger i värsta (bästa) solläge. Nu har vi trall
Vad trevlig att höra. Instämmer vad jag träffade någon och pratade om att man kan lägga på som exempel (trä) plastplattor "klick" finns köpa hos Biltema, Jim&fix o.s.v efter man har lagt takpapp eller kallasfalt så varför inte så slipper man se ful svart. Så sen är det lätt att plocka upp plattor och kontroll under plattor som säg eventuell vid behov stryk en gång till som ni gör 5:e gång..
Ja då känns bra då kör vi med kallasfalt.
Ha en trevlig sommar : )
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
P Pugetik skrev:
Vad trevlig att höra. Instämmer vad jag träffade någon och pratade om att man kan lägga på som exempel (trä) plastplattor "klick" finns köpa hos Biltema, Jim&fix o.s.v efter man har lagt takpapp eller kallasfalt så varför inte så slipper man se ful svart. Så sen är det lätt att plocka upp plattor och kontroll under plattor som säg eventuell vid behov stryk en gång till som ni gör 5:e gång..
Ja då känns bra då kör vi med kallasfalt.
Ha en trevlig sommar : )
Jag vet inte om jag glömde nämna det - första strykningen (rollningen) gjorde jag med förtunnad kallasfalt dvs utspädd med lacknafta så den var blaskig. Jag fick för mig att den skulle lättare krypa in i alla synliga pch osynliga sprickor. Den sögs iaf in snabbt kommer jag ihåg. Sen om det var rätt eller fel vet jag ej men det har som sagt gett ett bra slutresultat för mig.
 
  • Gilla
Pugetik
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag vet inte om jag glömde nämna det - första strykningen (rollningen).
Ja det tror att man bör göra första förtunna.
Hade läst hos tillverkning (kallasfalt) informera att man kan stryk med kallasfalt primer finns att köpa fast behöver inte utan som nämnde att ta lite lacknafta.

Har 2 stora springor och några lite springor, ska bara fixa de först innan stryk.

Inte så allvar noga, källare är som använda för trädgårds redskap, gräsklippare, cykel osv.

Är trött på vatten trängsel ner droppar och blöta på golvet (betong) vid regn.

Hade presenning över men så hopplöst blåsigt.

Obs altan med källare är byggde utanför huset så inte påverkar för huset.
 
F
P Pugetik skrev:
Ja det tror att man bör göra första förtunna.
Hade läst hos tillverkning (kallasfalt) informera att man kan stryk med kallasfalt primer finns att köpa fast behöver inte utan som nämnde att ta lite lacknafta.

Har 2 stora springor och några lite springor, ska bara fixa de först innan stryk.

Inte så allvar noga, källare är som använda för trädgårds redskap, gräsklippare, cykel osv.

Är trött på vatten trängsel ner droppar och blöta på golvet (betong) vid regn.

Hade presenning över men så hopplöst blåsigt.

Obs altan med källare är byggde utanför huset så inte påverkar för huset.
Lycka till och uppdatera/meddela gärna hur det går.;)
 
F
P Pugetik skrev:
Ja det tror att man bör göra första förtunna.
Hade läst hos tillverkning (kallasfalt) informera att man kan stryk med kallasfalt primer finns att köpa fast behöver inte utan som nämnde att ta lite lacknafta.

Har 2 stora springor och några lite springor, ska bara fixa de först innan stryk.

Inte så allvar noga, källare är som använda för trädgårds redskap, gräsklippare, cykel osv.

Är trött på vatten trängsel ner droppar och blöta på golvet (betong) vid regn.

Hade presenning över men så hopplöst blåsigt.

Obs altan med källare är byggde utanför huset så inte påverkar för huset.
Jag har också använt mig av "trall" i rutor som låses i varann, som vi lade ovanpå altanen sen kallasfalten stelnat - faktiskt köpta på just Biltema...(y)
 
F frasen_36 skrev:
- faktiskt köpta på just Biltema...(y)
Köpte hos Jim & fix närmaste. Ja då har man gjort klar. Har stryk första förtunnat rätt snabbt torkade därefter 2 och 3 stryk var ganska längre torkning.
Så där ser man och har regnat inatt så vatten rann ut ur. Vad skön så hopp att förråd rummet bli bättre å slipper droppar å fuktig.
Kanske blir 4:e senare då blir lite tjockare och säkrare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Kan berätta att det ska funka nog bra med takpapp ytpapp, varför vi var nyss utflykt till östkust vid havet naturstig vacker där fanns några antal militärbunker som dom stängde med täck de hålar med betong och därefter lägg ytpapp överpå trots platt. Varför vet inte men tror vill man bevara bunker. Då kollade jag det där så var helt täck oskadad ytpapp trots grenar föll ner Och lite påväxt ovanpå ytpapp å säker har tusen folk trampat på inte konstig.
Då kan det vara båda lika bra skydd som kallasfalt eller ytpapp att välj.
Eller hur..
Ha de
 
F
P Pugetik skrev:
Kan berätta att det ska funka nog bra med takpapp ytpapp, varför vi var nyss utflykt till östkust vid havet naturstig vacker där fanns några antal militärbunker som dom stängde med täck de hålar med betong och därefter lägg ytpapp överpå trots platt. Varför vet inte men tror vill man bevara bunker. Då kollade jag det där så var helt täck oskadad ytpapp trots grenar föll ner Och lite påväxt ovanpå ytpapp å säker har tusen folk trampat på inte konstig.
Då kan det vara båda lika bra skydd som kallasfalt eller ytpapp att välj.
Eller hur..
Ha de
Det kanske funkar minst lika bra.
Det funns ju alltid flera lösningar på ett problem.;)
Ha de..
 
F
P Pugetik skrev:
Köpte hos Jim & fix närmaste. Ja då har man gjort klar. Har stryk första förtunnat rätt snabbt torkade därefter 2 och 3 stryk var ganska längre torkning.
Så där ser man och har regnat inatt så vatten rann ut ur. Vad skön så hopp att förråd rummet bli bättre å slipper droppar å fuktig.
Kanske blir 4:e senare då blir lite tjockare och säkrare.
Kul. Återkom gärna senare när det gått en tid och berätta dina erfarenheter.
 
Vill bara skriva att det har gått ett år och då stryk första med lite skvätt förtunning i och blandad och efter några dagar stryck utan förtunning .
Haft heta solstrålande, kraft ösregnade, tjocksnö smältande och nu senaste månad ösar regning så har inte haft "en dropp" från undertak. Är nöjd 🙂
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
P Pugetik skrev:
Vill bara skriva att det har gått ett år och då stryk första med lite skvätt förtunning i och blandad och efter några dagar stryck utan förtunning .
Haft heta solstrålande, kraft ösregnade, tjocksnö smältande och nu senaste månad ösar regning så har inte haft "en dropp" från undertak. Är nöjd
Jättekul att det funkar så bra för dig. Som jag skrev tidigare så finns det ju alltid mer än en lösning på problem. Mitt håller också tätt efter ca 7 år (har för mig 2016 jag började).
Har tänkt rolla på ett lager till nästa sommar.
Vi kan väl stämma av framåt?
 
  • Gilla
Pugetik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.