Mikael_L
Maner Maner skrev:
Byta allt i en kåk på 600 kvm lär inte vara helt billigt. Inte för att jag ens kan gissa vad det kan kosta men är väl sexsiffrigt?
Inte säkert, särskilt om det även finns en del som är OK idag. Men i övre halvan av femsiffrigt kan du nog räkna med.
Då menar jag alltså att man inte byter allt, utan fixar det som är dåligt och kanske moderniserar och utökar lite måttligt i övrigt.

Problemet är mest att du måste hitta rätt sorts elektriker för detta jobb. Många är dåliga på planering och att bedöma skick och välja åtgärder, de jobbar lysande raskt och bra i nyproduktion och med moderna anläggningar, men gör fel val av både åtgärder och material i sådana här gamla anläggningar.
 
Har tagit kontakt med en elektriker jag känner genom jobbet och som med ålderns rätt har arbetat med äldre anläggningar tidigare. Ska bara hitta en tid, hantverkare är en upptagen grupp människor ;)
 
En fråga, vilken kabeltyp gäller för bästa resultat för att ersätta gammal kulo? Är det EKRK som gäller? Är inne på att behålla utanpåliggande där det finns idag då det är "tidstypiskt". Samma med uttag och brytare, finns väl moderna varianter tänker jag mig?

// Maner
 
Ja EKRK är det man ska använda om man vill ha lite "stil" på anläggningen. Dom moderna kabeltyperna som ibland föreslås ersätta EKRK blir INTE lika bra men är betydligt billigare på alla sätt.
 
Tack för svar, låter bra. Även om den är dyrare blir det inte några enorma summor extra. Bör även kunna få den utan påslag så just detta är ingen kostnadsfråga.
 
Oberoende kabeltyp är nog det svåraste att få tag på någon som kan göra såna installationer på ett bra sätt.
 
Har man kulo och ska byta ut så får man ju även tänka en extra gång på ev renoveringar framledes? Kan ju kanske gå att koppla ur det som orsakar felet och köra nån temporär lösning tills man bestämt sig. Inget kul att spika upp ny och fin kulo och sen komma på att man kanske ska gipsa och renovera senare.....
 
GK100 GK100 skrev:
Oberoende kabeltyp är nog det svåraste att få tag på någon som kan göra såna installationer på ett bra sätt.
Och det är kanske inte lättaste att veta på förhand. Ska först ta hem min kontakt jag har genom jobbet, han gör alltid ett ordentlig jobb. Dock handlar det om moderna installationer så vi får höra om han känner att detta är något han klarar av.
 
S Stefan1972 skrev:
Har man kulo och ska byta ut så får man ju även tänka en extra gång på ev renoveringar framledes?
Detta är nog mitt största problem, är ju mer eller mindre 600 kvm som ska renoveras (över flera år). Att planera detta så att man får med sig el, VA o.s.v. utan att behöva göra om saker längre fram gör mig gråhårig :)
 
Är det stora delar av dessa 600kvm som har dålig/tveksam el så skulle jag nog försöka göra någon typ av byggcentral och skarvsladdar för belysning där man behöver det för renovering och leva utan el på den andra ställena fram till man kan göra det permanent. I dessa lägen är det guld värt att ha en bra kontakt med en elektriker tidigt så man kan förbereda på ett bra sett och få tips och trix för att kunna få det snyggt i framtiden.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är det stora delar av dessa 600kvm som har dålig/tveksam el
Är nog en stor del tyvärr, en del gjordes om (tror jag) när jordvärmen installerades 2009. Väntar svar från elektrikern så får vi se när han kan komma. Uppdaterar tråden efter det, förhoppningsvis snart :)
 
Mikael_L
Var i Sverige befinner sig huset?
 
Skåne, utanför Hörby. Såg att ”granngården” var uppe i en annan tråd. Kanske var det Coola hus till salu (eller liknande).
 
Mikael_L
OK, ja då har jag tyvärr inget tips på någon som lite snabbt kan kika och göra en bedömning av hur man går vidare med det där.
Inte mina trakter, känner inga elektriker där.
 
Tack ändå! Hoppas få svar från en elektriker idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.