Putsat in en del el, bli väldigt lugnt och skönt när man kan putsa. Tanken är att styra belysning i tak och under lavar.

Samtidigt damp bastubelysningen ned. Direkt från bastulandet nummer 1 (Finland). Blir 16st högtempspottar i taket och 18 spottar under lavarna.
Högtempspottar och annan belysningsutrustning för bastu på ett bord, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg under renovering med elinstallationer synliga, omges av spackel inför belysningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 13 till
  • Laddar…
Nästa steg var att sätta basufolie i taket. Jag använda mig av den svarta mer plastliknande folien. Den är betydlig lättare att jobba med. Alla skarvar och överlapp tejpas med folietejp.

Samtidigt sattes oxå hönsnät i bakkant av plåtreglarna. Jag spände hönsnätet hårt. Tanken med nätet är att det ska hindra isoleringen från att komma i kontakt med ytterväggarna. Jag använde buntband för att spänna upp nätet.

Installation av svart bastufolie och sträckt hönsnät mellan plåtreglar i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag fått ditt bastufolien i taket blev ivern för stor, jag var tvungen att testa att sätta upp panel i taket. Jag blev mycket nöjd med panelen och med de första monterade spottarna
Installation av svart basufolie i taket med överlappande skarvar, nät monterat längs väggen och vita takpaneler med inbyggda spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'

Delvis installerad panel i tak och hönsnät vid betongvägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara att fortsätta med resten!
 
  • Gilla
David Luleå och 23 till
  • Laddar…
k_per k_per skrev:
... och 18 spottar under lavarna.
[bild]

[bild]
Baklyktor som jag kallar dem.
 
  • Haha
  • Gilla
arasmus och 7 till
  • Laddar…
Long time no see! Lång julledighet och lite annat har kommit emellan mina uppdateringar. Men arbetet har fortskridit och det är endast dokumentation som kvarstår.

Här nedan ses flexrören för takspottarna. Alla rören går till 2st ip67-kopplingsboxar som kommer finnas under nedersta laven i ena hörnet (den så kallade hörnsoffan).
Flexrör för takspottar och isolering mot betongvägg i pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexrör för takspottar som leder till kopplingsboxar vid en vägg med isolering och bastufolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelen i taket fortlöper enligt plan. Blir väldigt snygg med den vita aspen i kontrast med berget.
Renoveringsarbete med vita takpaneler och exponerat stenvägg, isoleringsmaterial och flexrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena kortsidan har jag även påbörjat isoleringen. Isoleringen trycks mot hönsnätet. Sedan bastufolie uppe på det. Alla skarvar tejpas noga med alu-tejp.
Väggisolering med hönsnät och bastufolie, samt flexrör för takspottar löper längs väggytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Arbetet fortskrider. Hönsnät -> Isolering -> Plastning och sedan läktnng för bastupanel.
Vy av ett pågående byggprojekt med isolering vid vägg och installerade spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigställande av gavelvägg med hönsnät, isolering, och väggläkt klar för bastupanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering och plastning på en vägg med hönsnät synligt och en upprullad flexslang i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena gavelväggen är nästan färdig. Det blir en hel del flexslang. En slang till varje spot som finns i taket (så att de blir enkla att byta om det skulle behövas.)
Vägg under konstruktion med isolering och flera böjda flexslangar för belysning, med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Boye och 6 till
  • Laddar…
Här kommer det upp bastupanel på väggarna. Skarvarna som ses på vissa bilder kommer att täckas av kommande lavar (kommer alltså inte att synas)

Installation av ljus bastupanel på väggarna i ett hörn med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av bastupanel på en vägg med verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av bastupanel på väggen i rum under renovering, med verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bastupanel som monteras på vägg, med verktyg och handske på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av bastupanel på vägg, skarvar synliga, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggboi och 29 till
  • Laddar…
Det här är ett riktigt häftigt projekt! Föredömligt dokumenterat också (y)

Undrar hur du löst ventilationen i bastun? Gissar på inluft under dörren och tycker mig se ett spirorör ut till rummet utanför på en av bilderna?
 
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
U ulfalf skrev:
Det här är ett riktigt häftigt projekt! Föredömligt dokumenterat också (y)

Undrar hur du löst ventilationen i bastun? Gissar på inluft under dörren och tycker mig se ett spirorör ut till rummet utanför på en av bilderna?
Precis. Tilluften är under dörren (några centimeter). Frånluften gav mig lite bryderier. Egentligen ville jag ha frånluften på den bortre långsidan (mittemot tilluft och aggregat) men detta gick inte eftersom där finns plattan till vardagsrummet. Istället ledde jag ut frånluften uppevid taket till utrymmet man går in ifrån. Detta funkar utmärkt.
 
  • Gilla
ulfalf
  • Laddar…
Något som jag funderat mycket över var hur jag skulle göra med ventilationen bakom bastuväggarna (alltså mellan yttervägg och bastuvägg). Där är en spalt på några centimeter. En bra bit in i projektet hade jag ställt in mig på att inte ha någon ventilation alls, med argumentet att jag inte har något organiskt material närmast spalten.

Men efter några ytterligare grubblerier kom jag fram till att jag ändå vill ha ventilation i spalten. Detta löste jag genom att borra 2 hål på 10cm i diameter. Hålen borrades på väggen som vätter mot källaren. Ett hål på vardera sida om bastugavelväggarna. Hålen träffar spalten mellan bastuvägg och yttervägg. I ena hålet satte jag in en kanalfläkt och i andra hålet ett galler. Detta göra att luft cirkulerar konstant i spalten.

Hålet påbörjat. Inte det roligaste när man inte har proffsgrejer...även om jag har en stor makitaborrhammare. Väggen är dessutom fylld med stora stenar.
Ojämnt utborrat hål i en vit vägg för ventilation, med synliga stenar och ruffa kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ena hålet klart!
Ett ojämnt borrat hål i en vit vägg som ger insyn till ett annat rum, illustrerar ventilationsskapande i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ses frånluftsventilationshålet. Det andra hålet är den tänkta ventilationen till spalten. Mycket borrande och bankande!
Ett påbörjat och ett färdigborrat ventilationshål i en vägg fylld med sten, för luftcirkulation bakom bastuvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Roligt och annorlunda projekt!
Inväntar med spänning slutresultatet!
 
Länge länge sedan jag skrev här. Blev påmind av lite bilder så ska försöka slutföra projektet även här på byggahus. Nästa steg var att börja med lavarna. Lite lurigt att få till. Dels var bastun bred >2m. Jag ville inte ha för grova dimensioner samtidigt som det inte fick svikta.
Den övre laven kunde inte heller vara fullbredd då berget var lite för brant i ena hörnet. Stabiliteten löste jag genom att borra ner järn i berget.

Påbörjad installation av träbänkar i bastu med ljusa väggar och delvis synligt berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt byggprojekt av lavar i en bastu med vit panelvägg och berget synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sån tur var så hade avväxlingen hamnat på rätt plats! :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 23 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tack för att du kom ihåg oss!
 
  • Gilla
k_per
  • Laddar…
Vad roligt med en uppdatering, jag ser fram emot att få se slutresultatet.
 
  • Gilla
k_per
  • Laddar…
Arbetet fortlöpte med väldigt mycket "pill och pannben":
1) Jag hade köpt begagnade bastulavar i nyskick, dessa monterade isär. Sedan delade varje bräda i 2 delar samtidigt som jag fräste kanterna för att få det "avrundade" utseendet. Lavarna är oxå möjliga att lyfta bort i olika sektioner (för städning)

2) Till inklädnaden under laven så använde jag vanliga bastubrädor som finns på vägarna. Dessa delades i mindre bitar, efter att jag kapat bort not och spont (4 ribbor av varje bräda). Även dessa bitar frästes för att få ett avrundat utseende. Extremt mycket fräsande blev det....jag har heller inget fräsbord :)
Inklädnaden går inte heller rakt ner utan lutar lite in under laven...vilket ger ett elegantare och mer svävande intryck.

Delvis monterad bastulav med avrundade kanter och inklädnad under, verktyg och bastubrädor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringsarbete av avrundade bastulavar med verktyg och bastubrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Luleå och 15 till
  • Laddar…
Väldigt fint, framförallt laven och inklädnaden! Mycket finsnickeri men det är väl det som kommer synas mest för ögat när du kommer in!
Du är inte orolig för att berget blir halt av fukt när man bastar? Ett par pilsner och någon kanske åker kana ner för berget :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.