Glöm inte att Google assistenten är ganska kraftfull när det gäller att få ihop olika standarder. Om du inte redan har en så finns det tex billiga Google nest mini som du kan prata med hemma och en app på mobilen som heter Google Home som du kan använda för att styra nästan allt. Till min garageport, som borde vara ganska lik din grind, köpte jag en mycket billig sonoff mottagare/relä som jag kopplade till ingången för manuell styrning direkt på garageportmotorn.

https://www.amazon.co.uk/OWSOO-Cont...ds=Ewelink+Smart+Module&qid=1581978493&sr=8-3

"Hej google, sätt på garageporten!" måste man än så länge säga eftersom den inte är helt svenskanpassad ännu.
 
F
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Det är den här jag har för att öppna grinden.
https://www.stangselbutiken.se/sv/radiosaendare-och-mottagare/bft-radiosaendare.php#beskrivning

Använder bara en knapp som öppnar (tryck 1), stoppar (tryck 2), stänger (tryck 3) grinden och sen börjar om vid upprepade tryck

Sen är motorn även programmerad att stängas per automatik efter en viss tid (ca 1,5 min)
Förutom det har jag en knappsats på grindstolpen som öppnar grinden efter att jag tryckt in en fyrsiffrig kod #
Dock så öppnar knappsatsen bara grinden för gående (grinden öppnas inte helt)
Jag har ingen annan start/stoppknapp

Fått höra att min systerson kört Home assistance ett bra tag så jag värvar in honom i projektet :D(y)

Han sa att han var rätt säker på att jag skulle kunna få in larmet men kanske med begränsad funktion (larma hemma-borta/larma av) men kanske inte kunna nå respektive magnetkontakt och övrig larmutrustning
Men det låter ju som att det kan vara värt att göra en insats med Home Assistant helt klart

Tänkte även kolla med jobbets larmfirma om dom jobbat något med Agility-larm och vet om man kan köpa till någon komponent för att styra larmet fullt ut.
Smartahem-lösningarr bör väl kunnat smitta av sig lite även till mer företagsinriktade larm tänker jag :thinking:

Är det OK att köra Home Assistant på en Rasperry Pi eller behöver man ha en med kraftfull dator för att det ska rulla på bra?
 
F
A amsa01 skrev:
Det är den här jag har för att öppna grinden.
[länk]
Den kör förvisso 433.92 MHz, men tyvärr kör den roling code som inte går att replikera. Så länge som din grindmotor har en styringång så är det enkelt att lösa en styrlösning via den.
A amsa01 skrev:
Är det OK att köra Home Assistant på en Rasperry Pi eller behöver man ha en med kraftfull dator för att det ska rulla på bra?
Jag körde på en RPi 3 och det funkade OK tills jag började logga en massa saker i databasen, då blev den lite ledsen på grund av IO-prestanda på SD-kort. Om du kör på en piggare RPi 4 med lite mer minne och kanske stoppar i en USB-pinne med lite bättre prestanda så tror jag du kommer väldigt långt. Numera kör jag det i en virtuell maskin på min server, men jag har också gått lite väl långt med min hemautomatisering rent allmänt.. :)
 
F
A amsa01 skrev:
Hittade den här men det är väl inget jag skulle ha någon nytta av?
[länk]
Nej, det där är en Z-Wave gateway för ditt larm, du vill ju få in ditt larm i din HA-lösning istället.
 
F fnord skrev:
Den kör förvisso 433.92 MHz, men tyvärr kör den roling code som inte går att replikera. Så länge som din grindmotor har en styringång så är det enkelt att lösa en styrlösning via den.

Jag körde på en RPi 3 och det funkade OK tills jag började logga en massa saker i databasen, då blev den lite ledsen på grund av IO-prestanda på SD-kort. Om du kör på en piggare RPi 4 med lite mer minne och kanske stoppar i en USB-pinne med lite bättre prestanda så tror jag du kommer väldigt långt. Numera kör jag det i en virtuell maskin på min server, men jag har också gått lite väl långt med min hemautomatisering rent allmänt.. :)

Varför köra en PI när vi kan köra fler :)?
 
F fnord skrev:
Den kör förvisso 433.92 MHz, men tyvärr kör den roling code som inte går att replikera. Så länge som din grindmotor har en styringång så är det enkelt att lösa en styrlösning via den.

Jag körde på en RPi 3 och det funkade OK tills jag började logga en massa saker i databasen, då blev den lite ledsen på grund av IO-prestanda på SD-kort. Om du kör på en piggare RPi 4 med lite mer minne och kanske stoppar i en USB-pinne med lite bättre prestanda så tror jag du kommer väldigt långt. Numera kör jag det i en virtuell maskin på min server, men jag har också gått lite väl långt med min hemautomatisering rent allmänt.. :)
OK
Jag har en manual till motorn och en apparatdosa med någon form av styrkort så kanske kan man grotta ned sig i den för att kunna kolla in sig där? (Se bilder)
 
  • Manual för en motor till skjutgrindar, visar etiketter och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en manual som visar ett elektriskt styrkortsschema för motordrift med detaljerade anslutningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fnord skrev:
Numera kör jag det i en virtuell maskin på min server, men jag har också gått lite väl långt med min hemautomatisering rent allmänt.. :)
Vad kör du för VM?
 
A amsa01 skrev:
Jag har en manual till motorn och en apparatdosa med någon form av styrkort så kanske kan man grotta ned sig i den för att kunna kolla in sig där? (Se bilder)
Det du behöver för att öppna grinden är något med en potentialfri brytare som du kopplar mellan plint 60 och 62.
Ett billigt och enkelt alternativ om du har WiFi-täckning är Shelly 1 som du konfigurerar att sluta utgången i någon sekund och sedan stänger grinden efter sin egen timer, alternativt att man använder timern i Shellyn.
 
Man hade faktiskt också kunnat göra ett fulhack!

En Shelly1 kopplad till en knapp på en fjärrkontroll. :oops: Men då får du skaffa en extra fjärr som du kan demolera och sedan löda dit kablar istället för knapp, sedan koppla detta till en Shelly. Batteriet håller troligen ganska länge, men vill man säkerhetställa så får man väl lösa en extern strömförsörjning till fjärren också!

Men om det alfista säger ovan stämmer, så är ju det såklart en stabilare lösning. Du kan ju tom driva din shelly1 från plint 30-31.

Shelly1 funkar riktigt bra! (y)
 
C crazytok skrev:
Men om det alfista säger ovan stämmer, så är ju det såklart en stabilare lösning. Du kan ju tom driva din shelly1 från plint 30-31.
Jag minns inte på rak arm hur mycket en Shelly 1 drar, men kolla i så fall att den här burken kan leverera tillräckligt med ström. Jag hade samma idé för min garageportsöppnare som har en 24V-matning, men den gav inte tillnärmelsevis nog med ström.
 
F
C claym skrev:
Varför köra en PI när vi kan köra fler :)?
Home Assistant funkar inte så bra distribuerat, så ska du köra HA behöver du köra det på ett enda ställe.

Jag kör ett helt gäng Pi som sensorer dock, som skickar in data via MQTT till HA.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
F
C comatose_tortoise skrev:
Vad kör du för VM?
En Ubuntu 18.04 LTS på ESXi på en Intel NUC.
 
  • Gilla
comatose_tortoise
  • Laddar…
Verkar som att många kör RPi (och jag antar RaspBian). Är det skillnad på Home Assistant om man I stället kör Ubuntu på valfri tunn klient eller liknande? Har byggt en NAS på HP t610 som jag tycker är extremt lättmekad och gillar tunna klienter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.