M Zolt skrev:
Vad var det för luktproblem? Hur luktade det? Var det som en kemisk lukt?
Surt, lite sött.. Svag lukt av gammal källare typ. Låg fuktig isolering ihop med ruttna "syll-brädor" direkt nedtrampat i betongen, instängda under ett rätt så tättslutande golv. Besiktningen hade tagit upp ett hål i ena garderoben(som inte längre finns), tittat, luktat och mätade förhöjd fukthalt . De klassade det sedan som riskkonstruktion. Här är förresten en bild på de gamla plankorna.
Bild på skadade, mögliga och ruttna träplankor med tecken på fukt och förmultning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Allt är ju relativt, det är inte gratis med träreglar, isolering osv heller, ett sånt rum fixar man ju på några timmar med eps kontra de timmar de tar med träreglar osv



Ja då kan det ju vara onödigt att gå på eps om det finns andra planer längre fram
Nej men enda kostnaden i detta är hittills träreglarna och några skruvpaket. Jag återanvänder trägolvet från vardagsrummet hit, har några balar isolering sedan innan och bländskydden(lysrörs-raster) som jag tänker lägga under isoleringen för att få upp denna från betongen har jag hittat på soptippen!
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Passar även på att utöka elanläggningen lite när jag nu har möjlighet att fälla in den! Byggplats med elinstallationer pågående, elledning genom vattenslang, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare elektriker verkar ha vattenkraft i ledningen för elen är dragen i en vattenslang! :thinking: Elkabel dragen genom röd slang längs ett betonggolv och uppför en tapetserad vägg till en kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Myrstacken
  • Laddar…
Jag får väl ta och göra ett ryck igen såhär på fredagskvällen. Det verkar iallafall inte vara något som bygger sig själv bara för att jag inte gjort det! :thinking:
Ett pågående byggprojekt med en nykonstruerad trästomme på ett betonggolv i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maden och 2 till
  • Laddar…
Tänkte sätta ett vägguttag ca 120 cm över golvet ovanför den plats där en säng ska ställas, antingen för elektrifiering till en hylla ovan säng(laddare, lampa etc) eller ifall sängen försvinner och ett skrivbord eller sminkbord eller liknande övertar platsen.
.. I värsta fall så blir det en garderob på platsen och den kan man ju också fälla i en belysning i! Omarkerat vägguttag placerat på en omålad betongvägg i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
Har gått igenom hela tråden nu..
Satan vad du/ni kör på.. Jag är imponerad.. riktigt bra jobbat
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jo det är verkligen ett lyft. Det vita är grundfärg på innerväggarna. Det kommer bli en annan färg sen men ytterväggarna kommer fortsätta vara vita "nordsjövit"
Tjusigt... vilket bra jobb....
För perfekta väggar visar upp misstagen bäst så lagom putsat är konsten
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Har gått igenom hela tråden nu..
Satan vad du/ni kör på.. Jag är imponerad.. riktigt bra jobbat
Tack! :D Alltid kul att höra att någon tycker att det man gör är bra!
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tjusigt... vilket bra jobb....
För perfekta väggar visar upp misstagen bäst så lagom putsat är konsten
Lagom är ett svårt ord, jag blir rätt manisk imellanåt så det är bara min egen begränsade förmåga som gör att väggarna inte är slätare än de är! :crysmile:
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Eluttag med öppen spånskivevägg, extra rör installerat, elledningar och tapet synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågade bort spånskiva med feinsåg, fräste in ett extra rör till dosan och fäste allt i väggen med husfix. Skruvade sedan tillbaka spånskivan med vanliga trallskruvar.
 
Jag gör urttag i sulan under väggarna för att slippa kapa i golvåsarna.
Borr på betonggolv med urtag i träregel för installation utan att kapa golvåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer även att komma plastfötter under åsarna så att dessa inte ska ligga direkt på betongen och riskera att suga fukt
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
bytte du inte vattenslangen?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
bytte du inte vattenslangen?
Upplyft trägolv med synlig regelstruktur och en elektrisk kabel som går längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej den sitter även inbyggd i en annan vägg som jag inte tänkte öppna. Det är en hård plastslang som jag bedömer duger ungefär lika bra som en modern flexslang fram tills nästa gång golvet ska öppnas. Den kommer ju inte heller att utsättas för nå mycket mer påfrestning heller då golvet nu ska läggas igen!
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Börjar äntligen att väga in golvåsarna!
Installation av trägolvåsar på ett betonggolv i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvåsar och verktyg på ett betongunderlag under mätning med en laseravståndsmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Golvåsar..
Nyinstallerade trägolvåsar i ett orenoverat rum med synlig betongvägg och strukturtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Check!
 
  • Gilla
Utbyhuset och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.