Hemmakatten
Men måste förmodligen inte helt bra när han tappade 126 kg.

Däremot tror jag att man en vegetarisk diet med bönor, kikärtor, potatis, linser, "oattraktiva" grönsaket som tex grönkål, lök och annat tror att man åtminstone två personer utan vidare kan klara sig på 1000 kr.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
hsd
I Portugal....
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men tänk på näringsintaget! Gröt, pasta och pannkakor räcker inte. Men ni kanske äter mycket grönsaker. Lite protein behöver man också.
Skojar du? Det finns massor med protein i de livsmedlen:
Havregryn 12%
Grahamsmjöl 12%
Vetemjöl 10%
Du vet väl vad gröt och pasta görs av?
 
BirgitS
Proteinet i de svenska sädeslagen är inte högvärdigt, dvs. det innehåller långt ifrån alla de essentiella aminosyror vi behöver. Däremot att kombinera sojabönor eller andra liknande bönor med ris är mycket bra eftersom de tillsammans innehåller alla essentiella aminosyror.
 
Såg en dokumentär om en gubbe som levde på råmjölk från en egen ko, havregryn och bananer.

Det kunde man leva bra på tydligen.

Vi skulle kunna klara oss bra länge på en väldigt enkel och ensidig kost innan vi fick bristsjukdomar och skulle vi sen ha lite tillskott så klarar man sig till man dör av nåt annat.

/ATW

Ps Lingon och blåbär for the win Ds
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M
Väldigt OT känns det som men är det inte protein i fisk? Alla har väl en sjö i närheten eller nära till havet?
 
BirgitS
Visst är det högvärdigt protein i fisk och kött men om alla ska äta mycket egenfångad fisk så blir det snabbt utfiskat, så det kan ju fungera ett tag men inte i flera år. Det är inte heller alltid så lätt att fiska, finns väl många män som ägnar en hel dag åt att fiska men inte får upp något eller bara en mört.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det högvärdigt protein i fisk och kött men om alla ska äta mycket egenfångad fisk så blir det snabbt utfiskat, så det kan ju fungera ett tag men inte i flera år. Det är inte heller alltid så lätt att fiska, finns väl många män som ägnar en hel dag åt att fiska men inte får upp något eller bara en mört.
Jag är naturligtvis egoist i detta sammanhang och utesluter alla som har gevär som istället fäller ett djur och äter, likaså alla stadsbor som inte har ett fiskespö, eller dom som inte har båtar, jag har 2 st:D
Havet tror jag inte blir utfiskat i en handvändning, insjöarna möjligtvis.
 
  • Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
BirgitS
Vare sig fiske eller kött från vilda djur räcker långt med nuvarande befolkning, det var annorlunda på den tiden det bodde långt under en miljon i Sverige. Att leva på det man hittar i naturen kräver stor yta per person och det är opålitligt så det kräver tillgång till annan lättillgänglig föda också, det är därför man alltid pratar och jägar- och samlarkulturer, insamling av växtdelar är nödvändigt också, om inte annat för att inte drabbas av skörbjugg och andra bristsjukdomar.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Vare sig fiske eller kött från vilda djur räcker långt med nuvarande befolkning, det var annorlunda på den tiden det bodde långt under en miljon i Sverige. Att leva på det man hittar i naturen kräver stor yta per person och det är opålitligt så det kräver tillgång till annan lättillgänglig föda också, det är därför man alltid pratar och jägar- och samlarkulturer, insamling av växtdelar är nödvändigt också, om inte annat för att inte drabbas av skörbjugg och andra bristsjukdomar.
Precis Birgit! Den som inte är förberedd kommer gå under ganska kvickt! Att sitta i hyreslägenheten understödd av socialbidrag i sällskap av sin iphone gör att Darwins teori faller väl ut. Vi övriga som har ”cash på hög”, ett lämpligt förråd av nödproviant, kan gå ut i naturen och hitta föda, har kaminer inne och ett förråd av ved osv. osv. kommer ha oändligt mycket större chanser att klara oss vid en kris.

Minns när Gudrun härjade. Strömmen försvann, det var riktigt mysigt att sitta framför brasan i vardagsrummet med hustrun och njuta av tystnaden. Fick plocka fram primusköket från förrådet och värma lite mat och koka kaffe.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men måste förmodligen inte helt bra när han tappade 126 kg.

Däremot tror jag att man en vegetarisk diet med bönor, kikärtor, potatis, linser, "oattraktiva" grönsaket som tex grönkål, lök och annat tror att man åtminstone två personer utan vidare kan klara sig på 1000 kr.
Vi är inte vegetarianer. Jag vägrar bönor och ärtor.
Vi åt kött och kyckling =) Kolla reklamblanden noggrant bara. Tex blandfärs köper man inte om det inte är extrapris, och då får du dela upp det ordentligt.
En man klarar sig utan problem på 1000-1100 kalorier som exempel per dag.

Killen som gick ner mådde nog bättre när han började äta betydligt lättare.

Poängen är att alla (friska) kan utan problem leva på mycket små medel, du behöver inte äta på en vecka eller 2 så länge du har tillgång till vatten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Proteinet i de svenska sädeslagen är inte högvärdigt, dvs. det innehåller långt ifrån alla de essentiella aminosyror vi behöver.
Oj då, det är kanske därför min hjärna är som ett litet skrynkligt russin, uppväxt som jag är under efterkrigstidens ransoneringsvåg.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj då, det är kanske därför min hjärna är som ett litet skrynkligt russin, uppväxt som jag är under efterkrigstidens ransoneringsvåg.
På den tiden drack du kanske mjölk som innehåller en mycket bra sammansättning av de aminosyror vi behöver.
Såg en gång en artikel av en forskare som ansåg att under ransoneringen så åt folk väldigt bra i genomsnitt, endast lite animaliskt fett som smör och grädde, mycket rotfrukter, kål och morötter samt begränsat med kött, så hen ansåg att det bara hade blivit sämre sen dess.
 
M Markarbetaren skrev:
Inte tex. bitcoin, så där faller din teori tyvärr. Finns säkert flera elektroniska valutor idag där mottagare-sändare kan vara helt anonyma, typ som ett kontantkort för telefon fast ett konto med likvid där innehavaren är anonym och enbart har tillgång med sin krypterade nyckel. Problemet uppstår väl när man vill lämna rummet och växla in likviden mot gångbara pengar i världen utanför.
Om en hantverkare ville ha betalt i bitcoin skulle jag inte kunna låta bli att skratta högt :crysmile: Sedan ska man inte förvillas att tro att bitcoin inte är spårbart. Varje transaktion loggas och sparas, bara att plånbokens ID inte är kopplat till en person förrän någon listar ut det.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Om en hantverkare ville ha betalt i bitcoin skulle jag inte kunna låta bli att skratta högt :crysmile: Sedan ska man inte förvillas att tro att bitcoin inte är spårbart. Varje transaktion loggas och sparas, bara att plånbokens ID inte är kopplat till en person förrän någon listar ut det.
Just det. Var det inte en viss säljare på en mörk plats på internet som blev haffad nu pga att de spårade bitcoins nu i veckorna?

Citat
"Det var spårning av kryptovaluta som använts för att betala för drogerna, som gjorde att man från första början kom mannen på spåren."

Så anonymt var det tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.