Abbe W Abbe W skrev:
Skall vi inte ta diskussionen om att byta glas i bågarna? Vi har 8 fönsterbågar med "konstglas" el gamalt ojämt o väldigt grönt glas. Det är ca 2mm och I värme kameran är de som svarta hål.
Jag har lagt ut i byggvårdsgrupper om någon vill komma och lyfta ur glasen för att använda men inte ett enda svar.
Jag kommer gå på Energimyndighetens råd med energiglas på innerbåge och ett vanligt 3mm glas i ytterbåge. Det ger mig ett uppskattat U värde på 1.5 mot nuvarande 4. Samt en dämpning av ljud.

Jag måste oavsett ta UR glasen för att renovera bågen.

Åsikter?
Ungefär 2,1 i u-värde ska nog dina fönster ligga på. Men dom kanske är i dåligt skick så dom är sämre. En forskning som gjordes på Lunds unoversiter visade att ett sådant fönster har u-värde 2,07. Vart har du fått att det är på u-värde 4.0.

Om du inte bor för långt bort så tar jag gärna hand om dom glasen och hjälper till att ta ur dom. Säg till när så kommer jag då.
 
Bjor Bjor skrev:
Ungefär 2,1 i u-värde ska nog dina fönster ligga på. Men dom kanske är i dåligt skick så dom är sämre. En forskning som gjordes på Lunds unoversiter visade att ett sådant fönster har u-värde 2,07. Vart har du fått att det är på u-värde 4.0.

Om du inte bor för långt bort så tar jag gärna hand om dom glasen och hjälper till att ta ur dom. Säg till när så kommer jag då.
Hej Bjor, Huset finns i Skåne, nära Staffanstorp. Vi skall göra de fönstren närmre sommaren så jag får återkomma. Ang U-Värde så har jag kommenterat detta med detaljer i tråden.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
N
Plastfärg eller linoljefärg?
 
  • Trepaneler i serierna där människor diskuterar målning av landstorp med plastfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.