C camelspin skrev:
Hej,

Jag håller med, det är ofta så lite sten så vattnet rinner igenom och det blir en brun pöl på golvet. Jag har ett litet harviaagg som beter sig så, man får vada ut.

Min huvudbastu har ett mindre vedaggregat, det blir fan 1000 grader i den där så vattnet exploderar när det träffar stenen.

I det fallet provade jag först helt utan ventilation och fann att luftläckaget genom panel och runt dörr samt skorstensgenomföring var fullt tillräckligt så det behövs inga ventiler, men då konsumerar elden en del luft antar jag. Mycket lättare att få bra luft med vedeldat visade det sig.

I en annan mindre bastu kör jag ett litet elaggregat, svårt att få tillräckligt heta stenar, så det rinner igenom och har sig. Men där är ventilationen ordnad lite som jag föreslagit TS, och det funkar så när som att jag lyckats smälta ett set ventiler av plast. En liten bonus är att man får ut lite överskottsvärme i angränsande duschrum som sedan värmer hela källarn. Dock har jag inte mot yttervägg, och ingen idiot har varit där och tagit upp ett uteluftsintag inne i bastun.

Ang mek frånluft i bastu - jag hade en snubbe hemma för att kolla om det gick att installera FTX. Han jobbade även mot den finska marknaden och sa att i Finland vill kunderna ordna mer avancerad bastuventilation, och om denna kopplas till FTX måste någon extra kraftig värmare/avfrostare installeras pga att det ihärdiga bastandet sätter igen växlaren med is. Shit tänkte jag, man kan installera mycket teknik hemma för att få till den optimala bastun. Helt stört.
I bastun i villan så har jag också ett litet Harviaaggregat, men den rymmer mycket sten och fungerar utmärkt. För att få stenarna riktigt varma så brukar jag slå på aggregatet (30-45 minuter) och lämna bastudörren öppen. Då blir inte bastun varm, men stenarna blir varma (termostaten i aggregatet slår inte ifrån) och man får riktigt bra fuktig värme och i princip inget vatten rinner igenom aggregatet, allt förångas.
 
Smart. Mitt Harvia är från typ 70- åtttital så det kan vara utom räddning. Skall prova om det hjälper med mindre sten, tätare packad = större yta
 
Nu är det fixat och "premiär" badandet är avklarat. Va ett annat flöde i bastun, blev riktigt varmt.

När man hade suttit ett tag blev det nästan lite jobbigt att andas? Men kanske värt för varmt..

Tack för tipsen! Nästa projekt blir väl att fimpa den fina sjägrästapeten och lite halft sittandes mattan på golvet.
 
  • Hall med sjägrästapet och nyinstallerad bastutermometer på kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil i taket i ett rum med sjägrästapet och träpanel på dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du termostat i bastun? Eller är det bara effektstyrt? Temperatur i bastun? Möjligt att aggregatet är för högt innstält så att tempen blir för hög.
Men ett alternativ är att luftflödet inte är nog- blir för hög CO2 i sitthöjd och då "tungt" att sitta länge. Du kan testa med maskinell frånluft lite grann öppen så känner du om det blir skillnad.
Mvh
Sakke
 
Körde full speta på kontrollen. Hörde tidigare i denna tråd att man absolut inte skulle använda sig av den mekaniska frånluften i bastun. Har ju en lucka med tilluft utifrån med som jag fått instruktioner att stänga. Ska jag öppna den lite istället?
 
Under uppvärmning ska maskinell frånluft och tilluft utifrån vara stängt-annars blir det aldrig varmt så som frånluften är placerad. I grunden är jag enig i att när maskinell frånluft är i taket så bör den vara stängd under uppvärmning och bad-bara öppen efterpå. Men du kan ju experimentera när bastun är varm- vad som fungerar bäst. Du kan ju öppna den helt minimalt och se.
Är inte skadligt.
Skaffa temperaturmätare i bastun så att du har lite grann kontroll på tempen70-80grader i huvudhöjd brukar vara ok.
Mvh
Sakke
 
Tjusigt! Hoppas det blir bra!

Bara att experimentera på, men släpp inte in uteluft i bastun, det är som att alltid lämna frysen öppen (fast tvärtom).
 
C camelspin skrev:
Tjusigt! Hoppas det blir bra!

Bara att experimentera på, men släpp inte in uteluft i bastun, det är som att alltid lämna frysen öppen (fast tvärtom).
Eller så gör man precis tvärtom jämfört med vad du föreslår om man inte vill sitta i en torr ugn i stället för bastu.

Se till att ha ett aggregat med stort stenmagasin, slå på bastun med öppen dörr. Vänta till stenarna är varma, slå av bastun, stäng dörr (alternativt kall tilluft), släng vatten på dom varma stenarna. Då blir den kalla bastun varm på 10 sekunder av underbar varm vattenånga.

Det kallas att basta ;)

Om aggregatet har litet stenmagasin, byt aggregat annars blir det aldrig bra. Har du ingen golvbrunn i bastun är det kanske ingen idé. Då får man glädja sig åt lite värme, men en bastu är det inte :p
 
  • Gilla
Tanksen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.