A aekeberg skrev:
Någon fördel med duschutrymmmet utan kontakt med ytterväggar? Dvs bara innerväggar runt duschutrymmet? :thinking:
Fördel?, nja kvittar väl?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Fördel?, nja kvittar väl?
Tänkte att det finns större risk (om än liten då vi dränerat) att det kommer fukt utifrån och 'fastnar' mot tätskiktet runt duschen... Men bra om det kvittar lika - då får jag större frihet i placeringen av dusch o toalett! (y)
 
Redigerat:
Då var vi igång! Tänk vad tre gubbar med bilmaskiner kan åstadkomma på en dag... :D

Dag 1: Betongplatta är sönderhackad och utforsling via transportbandet påbörjad. (y)

Sönderhackad betongplatta i källare med skräp på ett transportband och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sönderhackad betongplatta i ett rum, skräp och rör syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Häftigt. Spännade att följa
 
Dag 2: Arbetet fortskrider. De har nu fått bort all betong och börjat gräva sig ner... Inga större problem så långt; ett par stenbumlingar men inget överkomligt. Hade också hjälp från rörmokaren som pluggade och plockade bort elementen.

Inväntar svar om fixet bakom kakelplattorna i hålla badrummet innehåller asbest men annars är det bara att mata på. Målet är att komma ner 30cm i ett första skede. Därefter utvärdera hur det ser ut och hur långt ner vi kommit i förhållande till voten...

Får besök på plats av en byggnadsingenjör på fredag också för att kolla på det hela och framför allt diskutera om/hur nya dörröppningar måste avväxlas.

Rörmokaren rekommenderade fyra slingor med tanke på hur stort förråd+allrum blir. Likaså proppsade han på Upponor samt 20mm rör. Slutligen rekommenderade han att komplettera med elvärme i badrummet. Tankar kring detta?

Ett rum under renovering med utsprängd betong och synliga stenbumlingar på jordgolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Dag 5 avslutades i fredags - de har verkligen legat på bra!

Golvet utgrävt till 30 cm från ursprunglig golvnivå. Återstår några hörn och lite utjämning men i princip är det momentet klart.
Utgrävd källargolv med synliga rör, frilagt avlopp samt arbetsredskap och stödstämp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avlopp frilagt hela vägen till de nya röret som ansluter till avloppet ute i gatan. Skönt att det funkade - killen som dränerade gjorde sitt bästa men kom inte så långt in under voten som han ville riktigt...
Utgrävd golvyta i renoveringsfas med synliga avloppsrör och murad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppning för dörr mellan tvättstuga och badrum upptagen. Kommer avlastas med en HEA120 balk med 20cm upplag på vardera sidan. Där stämpen står (oklart varför de tryckte in den) kommer en ny vägg byggas för att avskilja gästrum och det som i snaste utkast på planlösning blir tvättstuga. Ska ladda upp nu tänkt planlösning senare i kväll...
Renoveringsarbete med utgrävt golv och upptagen öppning för dörr mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kul när det händer saker! :D(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Det är många som gräver ut källaren när de renovera. Är det för att få till bättre takhöjd? Om en inte planerar byta stammarna också, finns det så mycket att vinna på att gräva ur, för du kan väl inte lägga stammarna djupare för att vinna så mycket takhöjd eller?
 
oscarwww oscarwww skrev:
...finns det så mycket att vinna på att gräva ur, för du kan väl inte lägga stammarna djupare för att vinna så mycket takhöjd eller?
Det som begränsar utgrävningsdjupet i mitt fall är djupet som den utvändiga dräneringen är lagd på. Syftet med utgrävningen är framför allt i mitt fall att kunna lägga in isolering så att golvvärme inte drar onödigt mycket energi och skapar ovälkomna bieffekter exv. fuktvandring in under plattan/ upp i väggarna. Sen har vi något förhöjda radonvärden så då passar vi på att lägga ner radonslang. Förhoppningsvis är den nya konstruktionen överlag mer tät så att värdena går ner tillräckligt utan att koppla in en fläkt till slangen men vi får se!

Sen skulle jag gärna vinna ett par cm i takhöjd men det är sekundärt. Byggnadsingenjör som var på plats i fredags menade att en sänkt golvnivå krävde ganska omfattande merarbete i form av att gjuta en sockel upp på ca en tredjedel av väggen. Jag uppfattar som dåligt då det stjäl golvyta och ser konstigt ut... Dvs det kostar mer än det smakar. Mer om det i ett senare inlägg!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Byggnadsingenjör som var på plats i fredags tyckte det hela såg bra ut.

Dock står voten på stenar och underlaget är på det hela taget ganska ojämn; omväxlande större o mindre stenar. Han rekommenderade att isolera så gott/ långt ut det gick och sedan gjuta med EPS över stenarna/ längs med voten upp i jämnhöjd isolering. Låter bra och vettigt i mina öron!
Ojämnt betonggolv med lösa stenar framför en vitmålad vägg, indikerar behov av reparation och isolering enligt byggnadsingenjörens rekommendation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämnt underlag med stenar och skadat betonggolv inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var han förvånad över hur djupt vi grävt ur om vi nu inte skulle sänka golvnivå. Skulle vi sänka golvnivå så behövdes en klack gjutas upp på väggen (upp till 1/3 av vägghöjden under jord. Skulle väl i det närmaste vara en decimeter tjock. Detta skulle i mitt tycke stjäla golvyta och se allmänt konstigt ut... i och med att jag max kanske kan vinna 5-10 cm så kändes det inte aktuellt. Tänker mig att det också innebär en hel del extra arbete...

Diskuterade vidare med entreprenören efteråt och vi kom fram till att sänka golvnivån ett par centimeter utan att gjuta någon klack. Jag tänker mig att vi sänker i princip så pass (lite) som klinker/golvtegel bygger och kan därmed återanvända dörrar och karmar. Handlar väl om 3 cm på sin höjd... Kanske utmanar ödet och sänker 5cm. Beror lite på hur voten ser ut runt om dvs hur mycket det går att putsa till den.

Vad tror ni om detta? Jag föreställer mig att när EPS är gjutet längs med voten och den nya plattan är på plats (ca 10 cm) så är den konstruktionen starkare än den tidigare om en oarmerad platta på ca7 cm.
 
Redigerat:
A aekeberg skrev:
Det som begränsar utgrävningsdjupet i mitt fall är djupet som den utvändiga dräneringen är lagd på. Syftet med utgrävningen är framför allt i mitt fall att kunna lägga in isolering så att golvvärme inte drar onödigt mycket energi och skapar ovälkomna bieffekter exv. fuktvandring in under plattan/ upp i väggarna. Sen har vi något förhöjda radonvärden så då passar vi på att lägga ner radonslang. Förhoppningsvis är den nya konstruktionen överlag mer tät så att värdena går ner tillräckligt utan att koppla in en fläkt till slangen men vi får se!

Sen skulle jag gärna vinna ett par cm i takhöjd men det är sekundärt. Byggnadsingenjör som var på plats i fredags menade att en sänkt golvnivå krävde ganska omfattande merarbete i form av att gjuta en sockel upp på ca en tredjedel av väggen. Jag uppfattar som dåligt då det stjäl golvyta och ser konstigt ut... Dvs det kostar mer än det smakar. Mer om det i ett senare inlägg!
Smart, tack för svar. Blir intressant följa alla stegen.
 
Andra veckan närmar sig avslut och det är dags för gjutning imorgon! Har gått lite för fort för min smak de senaste dagarna... i synnerhet som vi varit och åkt skidor.
Golvvärmerör och elslangar utlagda på armeringsnät inför gjutning i en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmerör och armeringsnät klar för gjutning i renoverad källarlokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågeställningar som dykt upp har fått hanteras via telefon och då är det bäddat för missförstånd.

En golvbrunn hamnade inte riktigt där jag tänkt mig och radonrören mynnar i fel rum... dock gick detta att justera så ingen större skada skedd! :sweat:

Däremot hinns det inte med att lägga ned el- slangar i den utsträckning jag vill men bryggaren menar att dessa lätt kan spåras in i väggarna senare. Ska propsa på att ett par läggs på plats innan gjutningen dock...

Sen tycker jag mig läst att golvvärmen ska vara trycksatt vid gjutning. Så kommer inte vara fallet nu... Vad är riskerna med detta? Rörmokaren kommenterade att 'så här har man gjort i 40 år - inga problem!' :thinking:
Installationsfas i ett byggprojekt med rör för golvvärme och sladdar bundna längs en betongvägg inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gjutningen avklarad utan några större problem! :D

06.30 var första gubbe på plats och strax därefter kom pumpbilen (eller snarare pickup med en mobil pump på släp). Strax före sju dök betongbilen punktligt upp och vid halv nio var de dryga 55 kvadratmeterna täckta. 6,5 kubik beställa (skulle vara 0,5 kubik extra) och det räckte på ett hår. Slutade med att det sista sin fanns i slangen tömdes ut precis vid trappen ned till källaren! :sweat:
Betongbil och arbetare på plats vid en gjutning i vinterlandskap, mobil pump på släp syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan gjutning sattes ett par elslangar till på plats och radonrören flyttades till en annan/bättre plats i matkällaren. En vattenledning förlades lite djupare in i väggen för att vara säker på att den skulle gömmas ordentligt. Lite småfix som lämpligen hade klarats av dagen innan men men... Hade vi inte fångat denna öppning så hade gjutningen fått skjutas en hel vecka bort.

Teamet var väl inkört och verkade ha bra koll på det hela. Två gubbar skötte slangen/vibben och två slodade/märte in. Några vattenledningar stack upp över tänkt betongyta och fick hastigt och lustigt najas ned bättre. På det hela taget flöt det på bra!
Arbetare förbereder för gjutning i källare med armeringsjärn och elslangar på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På eftermiddagen kom två av gubbarna tillbaks för att skapa fall runt golvbrunnar och glätta ytan i vissa rum. Fallen ser bra ut men jag är lite tveksam till ytan de åstadkom. Tanken var att ha golv i 'råbetong' men då krävs en del efterarbete. Får följa upp detta med entreprenören i veckan... :thinking:
Nyutgjuten betong i källare med arbetare som jämnar till ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt att ha ett golv att gå på och kunna städa av källartrappen från allt damm. (y):D
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Är det här i Stockholmsområdet? Får man fråga vilka det var du anlitade isf? Jag håller på att ta in offerter själv, siktar på att gjuta i april.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Är det här i Stockholmsområdet? Får man fråga vilka det var du anlitade isf? Jag håller på att ta in offerter själv, siktar på att gjuta i april.
Västerås. Kanske lite väl långt för dagspendling... Kan kolla med firman om de är intresserade av stockholmsjobb!

Är det hela jobbet du kommer lägga ut eller enbart gjutningen?
 
A aekeberg skrev:
På eftermiddagen kom två av gubbarna tillbaks för att skapa fall runt golvbrunnar
Var det något spackel de gjut med? Efter några timmar, verkar som ett långsamt bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.