Mitt svar var alltså till Swelli. Jag är mycket olyckligt medveten om att när man är i gränslandet kan man ha en betydligt högre produktionskostnad än värdet :(

Det är därför jag sa tidigare att ev eget arbete + kontantinsatsen kanske kan göra så att banken överhuvudtaget lånar ut pengar till gränslandsbyggare :) för dom vill ju inte låna ut om det inte ser som att PK åtminstone = Värdet om man inte ens har någon insats!
 
näe, kanske inte naiv :) Problemet är väl att iallafall jag tar med oförutsedda händelser i beräkningarna. Jag har tänkt bo där ute bra länge men man vet ju inte vad som händer i livet tyvärr.
Då vore det ju inte så kul om man inte får igen pengarna och står där med jätteskulder. Men man kan ju inte bara tänka så för allt kan ju hända även den som har fått huset högre värderat - glömt försäkringen....huset brinner ner osv men man kanske kan ha det i bakhuvudet iallafall så man inte vräker på med utgifter. Jag tror det är en avvägningsfråga hur man resonerar.
 
Jag lever på hoppet!

1. Räknar med högre värdering än P.K
2. Räknar med att bo kvar resten av livet

....då är det inga problem 8)
 
Hjälp nu kände jag mig präktig :) måste dock tillägga att vi chansar när vi bygger där vi bygger men vi har dock en del att lägga in som vi garderar oss med. För min del handlar det om att jag har tre barn som jag vill kunna ge det alla andra föräldrar troligtvis också vill ge sina barn. Då vill jag inte att mina drömmar om det perfekta huset på det inte så mycket värda området,om man jämför med STHLM, ska förhindra det. DOM väljer ju inte att bygga och flytta....nu lät jag präktig igen men det är min förklaring:)
 
Tack :) blev lite orolig för mig själv faktiskt :D har trixat och chansat en del i livet och lyckats rätt bra men har blivit som förbytt när ungarna kom eller så är det för att jag är 30+ dvs snart 30 och ett halvt *S*
 
Det var lite skämt i min kommentar...... ;D

Jag menade lite så här - Det här forumet är super och det är väldigt, väldigt bra att ha koll på allt som kan hända under byggprocessen (Länge sen jag har lärt mig så mycket på så kort tid, hmmm.... ???)

Men om man tror redan från början att allt kommer att gå fel just på ens eget bygge (grunden sjunker 2m, panel trillar av, huset värderas till 1/2 pk och 1år efter inflyttning brinner det ned pga att elkillen klantat sig), är det nog lika bra att låta bli. Jag tänker i alla fall inte gå och oroa mig för allt - det blir ju inge sköj då.

Eventuellt kanske min inställning förändras radikalt när vårt första barn kommer i vår, den dagen den....
 
jag hajjar!!
Nä jag vill helst inte heller måla fan på väggen men jag vill heller inte sitta där på "pottan" och gråta :)
Har man utrymme - go for it - det ska vi :)

Risken är överhängande att du ändrar dig en del på sådana punkter - jag trodde att jag inte skulle förändra mig ett dugg när jag fick barn. Jag, Jessica är den jag alltid har varit men vissa konstigheter har trängt sig in i mitt medvetande som exempelvis ett visst mått av präktighet ;)
 
astia skrev:
Mitt svar var alltså till Swelli. Jag är mycket olyckligt medveten om att när man är i gränslandet kan man ha en betydligt högre produktionskostnad än värdet :(

Det är därför jag sa tidigare att ev eget arbete + kontantinsatsen kanske kan göra så att banken överhuvudtaget lånar ut pengar till gränslandsbyggare :) för dom vill ju inte låna ut om det inte ser som att PK åtminstone = Värdet om man inte ens har någon insats!
Ok nu förstår jag ditt resonemang. ;)
 
Sweli - intressant tanke det där att registrera egen firma för byggnationen. Men hur fungerar det rent praktiskt?

Vad jag förstår kommer du ha "stora" utgifter i firman. Men du måste väl också ha intäkter? annars går du kk.
Alternativt låter du firman äga huset och du hyr det av ditt eget bolag till en skälig marknadshyra
 
BoByggarn skrev:
Sweli - intressant tanke det där att registrera egen firma för byggnationen. Men hur fungerar det rent praktiskt?

Vad jag förstår kommer du ha "stora" utgifter i firman. Men du måste väl också ha intäkter? annars går du kk.
Alternativt låter du firman äga huset och du hyr det av ditt eget bolag till en skälig marknadshyra
Alternativt så tar man som privatperson pengar från byggnadskreditivet och använder dem för att betala fakturan från sin egen firma. Då blir det lika mycket pengar in som ut. Tror dock att banken skulle vara lite skeptisk till en sådan konstruktion. Särskillt om det är första (och troligtvis enda) bygget som det nystartade entreprenadföretaget ska genomföra.
 
Enskild firma är ett utmärkt sätt att skatteplanera lagligt :) Skattereglerna tillåter att du under firmans första 5 år kvittar förlust i firman mot intäkt av annan tjänst. Ett exempel - du har gjort ett minusresultat på 20kkr i din firma. Du har tjänat in 300kkr av anställning i annat bolag.När du deklarerar får du förutom de vanliga avdragen dra av de 20kkr från inkomst av tjänst. Har man en inkomst över brytpunkten så har du i princip 10kkr tillbaka. Annars har du "bara" 6kkr tillbaka. Helt lagligt dessutom! Sverige är fantastiskt! ;D Mer att läsa på http://www.rsv.se

/Martin
 
Känner att jag måste dra igång den här tråden igen eftersom jag sitter med vår produktionskalkyl i högsta hugg.... ;)

Så här är läget:
Vi ska göra en stor utbyggnad av huset.
Bankens värderingsman vill att vi skickar vår produktionskalkyl till honom för att han ska kunna uppskatta vad huset blir värt efter bygget. Det lät som om han intresserar sig mycket av den. MEN, vi ska bygga väldigt mycket själva - alltså så innehåller kalkylen mestadels materialkostnader. Vi har dessutom fått få skriftliga offerter, det mesta är muntligt. Förstår inte riktigt varför han ska behöva se offerterna?..

Fråga - Kan man / bör man lägga till en post för "eget arbete" i kalkylen? I så fall, hur sjutton ska vi uppskatta värdet på vårt arbete?? Bara höfta till med ett par hundra tusen eller? Kan kalkylen värderingsmannen får vara högre än vårt byggnadskreditiv kommer att vara?

Jag menar, att vi får bra priser på material och på så sätt sänker vår produktionskostnad, det har ju faktiskt inte värderingsmannen med att göra! Eller?...

Hjälp.... :p
 
Jag förstår inte vad han har med det att göra.
Han ska ju bedöma värdet på huset efter ombyggnaden med avseende på läge, standard, yta och sådana saker - inte liksom plussa på baserat vad ni har betalat eller handlat för.
Har ni extremt god smak blir de påbyggda kvadratmetrarna mycket värda, har ni extremt dålig smak blir de inte mycket värda. Det är det framtida marknadsvärdet som ska beräknas, och det har ingenting med att göra hur mycket ni har betalat.

Säg åt honom att ni ska bygga till si och så många kvadratmeter och ni skickar ritningen. Med ritningen en materiallista på ytskikten. Det ska räcka!
 
Värderingsmannen borde kunna göra sitt jobb utan en produktionskalkyl. Antagligen är han lat och tycker att det enklaste för honom är att multiplicera Q-värdet med produktionskostnaden. Q-värdet baseras väl på att det är proffs som gör allt jobbet så att använda det på ett bygge där man gör det mest själv funkar inte.

Vill man absolut trolla fram en produktionskostnad som motsvarar ett "proffsbygge" så kan man dra till med att ett sånt här bygge brukar gå på 12000 kr/m2 och multiplicera det med antalet m2.
 
Tack snälla för era svar! :D

Skönt att höra att ni tycker som vi dessutom!
Jag ska faktiskt ta och ringa honom och ifrågasätta varför han behöver ha produktionskalkylen. Jag blev bara så trött igår när han ringde, kände inte direkt att jag fick någon bra respons från honom för han var liksom "ingen kul kille" att prata med... Vår bankman är bara hur suverän som helst och allt har gått som en dans där, så det var väl dags för oss att stöta på en besvärligare en... ;)

Föresten, vart hittar man vilket Q-värde man har??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.