M
rampante rampante skrev:
Självklart att det går - men digital överförda pengar ger per automatik en spårbarhet som går att följa i efterhand i eventuell utredning,
Inte tex. bitcoin, så där faller din teori tyvärr. Finns säkert flera elektroniska valutor idag där mottagare-sändare kan vara helt anonyma, typ som ett kontantkort för telefon fast ett konto med likvid där innehavaren är anonym och enbart har tillgång med sin krypterade nyckel. Problemet uppstår väl när man vill lämna rummet och växla in likviden mot gångbara pengar i världen utanför.
 
Ja och därför är kontanter överlägsna både i den kriminella världen som i den ärliga världen. Kontantfria betalningar skyddar ingenting mot varken penningtvätt eller svartjobb.
Bankerna bara försöker skifta kostnaderna för penninghantering från kontanthantering till kortavgifter. De tjänar nog mer på kortavgifter som till sist drabbar os konsumenter.
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja och därför är kontanter överlägsna både i den kriminella världen som i den ärliga världen. Kontantfria betalningar skyddar ingenting mot varken penningtvätt eller svartjobb.
Bankerna bara försöker skifta kostnaderna för penninghantering från kontanthantering till kortavgifter. De tjänar nog mer på kortavgifter som till sist drabbar os konsumenter.
Lite OT men visst är det så alltid! Tänk att som bank slippa alla bankkontor, slippa ta emot pengar som ska fraktas med dyra värdetransporter, eller slippa fylla på bankomater. Slippa all manuell hantering av giroblanketter, slippa prata med kunder osv. osv. osv. Tänk om kunderna själva sköter allt detta åt bankerna, man handlar med kortet överallt, man sköter alla betalningar via e-faktura, inte konstigt att bankerna tjänar miljarder och åter miljarder på att vi själva har tagit över det som bankanställda gjorde tidigare, plus att vi gladeligen betalar för det också. Avgift för internetbank, avgift för korten osv.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Lite OT men visst är det så alltid! Tänk att som bank slippa alla bankkontor, slippa ta emot pengar som ska fraktas med dyra värdetransporter, eller slippa fylla på bankomater. Slippa all manuell hantering av giroblanketter, slippa prata med kunder osv. osv. osv. Tänk om kunderna själva sköter allt detta åt bankerna, man handlar med kortet överallt, man sköter alla betalningar via e-faktura, inte konstigt att bankerna tjänar miljarder och åter miljarder på att vi själva har tagit över det som bankanställda gjorde tidigare, plus att vi gladeligen betalar för det också. Avgift för internetbank, avgift för korten osv.
Hade fler slutat hålla fast vid samma bank i århundraden så hade detta löst sig. Skrämmande hur dåliga folk är att byta bank. Skandibanken är helt gratis exempelvis om du inte har kort där. Betalkort kan du ha på något annat ställe där det är gratis och det finns många som betalar dig för att du använder deras kort.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
hsd
Då bankerna hanterade pengar så var det inte mycket värdetransporter, de mesta som kom in betalades ut
 
hsd hsd skrev:
Då bankerna hanterade pengar så var det inte mycket värdetransporter, de mesta som kom in betalades ut
Fast nej? Det var rätt mycket värdetransporter ändå.
Alla pengar som man la i depåer gick ju aldrig in på banken utan dem hämtade värdetransporten för att åka någonstans för att räknas.
Tyckte det stod värdetransport minst en gång i veckan på våra små sketbanker i byn. När de slutade hantera pengar så slutade de också stå här. Nu har vi inga fler banker för att ingen vill ha med dem att göra här =)
 
hsd
80 90 talen var det bankprsonal som räknade in serviceboxarna och bokförde till resp. konto, kontanterna stannade på banken, det mesta skulle ändå ut igen
 
hsd hsd skrev:
80 90 talen var det bankprsonal som räknade in serviceboxarna och bokförde till resp. konto, kontanterna stannade på banken, det mesta skulle ändå ut igen
Jag pratar mellan 2009-2015. Jag är 200% på att värdetransporter tömde serviceboxarna för jag var ofta och la i dem när de kom dit och tömde.
 
M
hsd hsd skrev:
Då bankerna hanterade pengar så var det inte mycket värdetransporter, de mesta som kom in betalades ut
Fast vart fraktades alla pengar från tex. Ica-butiken, NK, Systembolaget osv.?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Förr var det servicboxen , dvs banken
Företag som hade stor omsättning bankade flera gånger om dagen
Kommer så väl ihåg en handlare som var rånrädd så de fick yillstånd att köra upp på trottoaren och banka från bilen
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M
Finns säkert nån inom branschen som vet med säkerhet istället för att vi ska spekulera. Dock kan jag iaf. konstatera att värdetransporter idag är en väldigt ovanlig syn. Jag kan inte ens minnas när jag såg en sådan senast eller läste i media om nån som blivit rånad. För +20 år sedan så såg man dom överallt och dom rånades ganska ofta. Såg på nyheterna för bara nån vecka sedan när nån säkerhetstjosan från svensk handel diskuterade nätrelaterade brott och hur tjuvarna har ändrat inriktning då fysiska pengar försvunnit från butiker och gator.
 
Hemmakatten
Här i Portugal är det förvånansvärt vanligt att betala med kort. Folk tror nog att länder i södra Europa ligger efter. Så är det inte. Man kan till och med betala sina räkningar via bankautomaten.

Trots den utvecklingen är kontanter väldigt bra att ha. Har alltid några tusen euro i kontanter hemma, uppdelade och gömda på olika platser. Och hög mur runt fastigheten och portTV vid grinden, och larm i huset. Tror absolut inte att alla dessa åtgärder behövs, men det är vanligt här. Brottsstatistiken är låg.

Men jo, kontanter behövs i alla samhällen och euro och amerikanska dollar är nog det som gäller. Svenska kronor har nog en begränsad funktion vid en större kris.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Hemmakatten
R Rkarlsson skrev:
Är nyfiken.
Hur stor familj på 3000 kr på 2 veckor i mat?

Vi är 2 vuxna och klarar oss på under tusenlappen utan att gå hungriga med ok mat, enformigt men ok mat på en månad. Lön till lön. Vi gör ju klart inte det utan vi provade för att det var skoj.

Barnet kan äta av vår föda, jag är tjocker så jag klarar av ett stort kaloriunderskott i ett par månader. (blir smal på kuppen)
Tygblöjor. Vi får tvätta i bäckarna. Skita i grannens trädgård. Kamin har vi så vi lär inte frysa ihjäl. Ved ordnas via släkting som äger mycket skog. Träd finns även gott om runt min tomt så klarar mig ett par år i kris.
Har stor trädgård så stora möjligheter att odla.
Kött är inga problem att skippa.

Jag har även massvis med folie i förrådet om du vill ha en rulle så maila din adress så skickar jag portofritt


:D
Men tänk på näringsintaget! Gröt, pasta och pannkakor räcker inte. Men ni kanske äter mycket grönsaker. Lite protein behöver man också. Lite vitamineraltabletter är bra att komplettera med. Full av beundranom ni klarar maten för en så låg penning.:D
 
Potatis och ägg så klarar man sig bra länge, fråga irländarna. :rofl:
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men tänk på näringsintaget! Gröt, pasta och pannkakor räcker inte. Men ni kanske äter mycket grönsaker. Lite protein behöver man också. Lite vitamineraltabletter är bra att komplettera med. Full av beundranom ni klarar maten för en så låg penning.:D
Jo det är helt klart rätt bra och tänka på det =) Men om man har fett på kroppen så klarar du dig bra länge utan några större behov av vitaminer och dylikt i kris(såklart måste du vara frisk). Det jobbigaste när vi provat de här snålmånaderna är ju att du har ju vanan och rutinen innan att om du är hungrig så går du och käkar när som helst. Det kan du inte göra när man snålar :D

Mest extrema fallet jag hört om som varit utan mat är 382 dagar i vattenfasta, med lite tillskott som vitaminer och mineraler. Det är beundransvärt då han tappade 126 kg på de dagarna =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.