Hej

Vi har köpt ett torp från tidigt 1800-tal. Ett korsplan (bifogas en bild på typen). Rummet innanför förstugan verkar av tradition varit en förstugekammare. På bifogad skiss omnämns rummet som finrum.

I vårt torp är rummet till höger när man kommer in ett kök, med vedspis. Rummet innanför köket har rörspis och är nog en kammare. Men rummet innanför förstugan har också vedspis, och dessutom bakugn. Har vi två kök i vårt lilla torp (ca 60 kvm) och i så fall varför? Är det ena en gäststuga? Eller hade man ett annat kök när man hade middagsgäster?

Om det hjälper något så är rummet rakt fram från förstugan placerat i väderstreck norr, köket till höger är i söder (läste i en byggnadsvårdsbok att kök ofta placerades i norr för att hållas svala)

Från det södra köket har man utsikt över gården och havet, det norra ”köket/förstugekammaren/finrummet” ser ut mot vägen.
 
  • Skiss av ett korsplans torp med beteckningar för förstuga, finrum, kök och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skissen är alltså inte på vårt torp utan bara tagen från nätet, men planlösningen stämmer
 
Man bodde nog två familjer i huset....
 
Ja så skulle det kunna vara. Jag har pratat med tidigare ägare, vars familj bott där sedan 1880, men hon minns inte att de varit två familjer.

Men med två kök skulle det alltså vara byggt för två familjer? Det låter så märkligt. Misstänker snarare att det antingen är ett rum som byggt om till kök (utbytt eldstad) efter att ha haft en annan funktion, eller att man byggt till huset. Men vi kan inte se spår av tillbyggnad eller att vedspisarna är olika gamla.
 
Anledningen till min fråga är att jag och maken inte är överens om vilket rum vi ska ha till kök. Han hävdar att rummet rakt fram är det ”riktiga” köket eftersom det har bakugn och att det andra köket ska bli vårt vardagsrum. Jag tycker att det nuvarande köket ligger bättre placerat eftersom så mycket tid på sommaren spenderas i köket och att man då vill ha utsikt över gården och havet.
 
Köket idag
 
  • Kök med rustik känsla, synliga träreglar på vägg, två stolar framför ett litet bord, och öppen dörr till annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust kök med trägolv, ett ovalt bord omringat av blandade stolar, en skänk mot en vägg med träpanel och väggkonst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lantligt kök med öppen spis, trägolv, vit kakel, skåp och köksutrustning på hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett ljust kök med öppnad dörr ut mot en grönskande trädgård och sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rummet med bakugn
 
  • Ljust rum med träväggar och tak, mönstrad bäddsoffa vid fönster och vitt runt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags rum med vitmålade väggar, trägolv, bakugn, träskåp och ett runt bord vid fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags bakugn i murad spis med träbänk och gamla strykjärn på hyllan i ett rustikt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min önskan är att inreda rummet med bakugn som sal/vardagsrum typ såhär, men kanske med fåtöljer och soffa snarare än matbord.
 
  • Traditionellt inrett rum med matbord, stolar och moraklocka, föreslår byte till soffa och fåtöljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja så skulle det kunna vara. Jag har pratat med tidigare ägare, vars familj bott där sedan 1880, men hon minns inte att de varit två familjer.

Men med två kök skulle det alltså vara byggt för två familjer?
Om det verkligen gäller torp, dvs. avsett för en familj som betalade arrendet med dagsverken på en större gård, under tidigt 1800-tal så är det nog inte konstigt om det från början var två kök eftersom kök och ev. ett rum ansågs räcka till en fattig familj på den tiden och det andra köket kunde hyras ut till en familj eller några ensamstående ungkarlar. Du kan kolla på https://sv.wikipedia.org/wiki/Charlottendal,_Huddinge hur liten den parstugan är och då byggdes den ändå som sommarstuga åt en som ägde en herrgård.

Bakugnen kan ha tagits bort (för att få mer plats vid spisen) vid ett senare tillfälle när man under slutet av 1800-talet inte behövde hyra ut rummet längre.

Ni får forska i husförslängder, länsmuseumet och liknande för att få reda på husets historia.
https://www.svtplay.se/det-sitter-i-vaggarna
 
  • Gilla
Torpkarin och 1 till
  • Laddar…
Vi har gått igenom husförhörslängder bak till 1790 (när tomten styckades av) men det ger tyvärr inte någon tydlig ledning. I perioder har det bott två familjer på adressen, men det har å andra sidan stått två torp på tomten så vi vet inte om de bodde i samma hus.

Vi vet dock att det i perioder på tidigt 1900-tal har bott skogsarbetare i ena halvan av torpet, tillsammans med familjen, så det låter rimligt att det kan ha byggts så. Det är dock inte en parstuga, utan alla rum delar murstock. Jag förstår inte tanken med att ta bort ugnen av utrymmesskäl, det känns inte som att spisarna är olika stora?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror inte att torpet har arrenderats. Den första ägaren ärvde marken av sin far 1790 och flyttade dit med make och barn cirka 1815. Kallas det något annat än torp då? Det har främst bebotts av bönder vad vi kan se i husförhör, men om de brukat den egna marken eller jobbat åt någon annan kan jag inte se. Däremot har några jobbat som timmerflottare och skogsarbetare på den egna marken.
 
Har inget tips men tycker att det är trevligt att du forskar om husets historia.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Har inget tips men tycker att det är trevligt att du forskar om husets historia.
Tack, tack! Ja det är så spännande att försöka ta reda på vad huset varit med om och hur det har använts. Det känns som att jag köpt ett litet kulturarv som ska behandlas med respekt. Men då behöver jag förstå det mer. På olika forum har jag hittat äldre bilder, men nästan alla är på förstutrappan
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om man grillar mycket är det ju väldigt bra att ha dörr direkt från köket till uteplatsen med grillen och slippa gå genom hallen och ytterdörren.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om man grillar mycket är det ju väldigt bra att ha dörr direkt från köket till uteplatsen med grillen och slippa gå genom hallen och ytterdörren.
Precis, jag tänker att man kommer vilja springa in och ut genom terassdörrarna med brickor, disk osv. Då är det bra om köket ligger kvar på nuvarande plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.