Jag har varit ute ur vedpannesvängen och har varit och tittat på flvp istället (pengabrist) men nu är det löst och nu har jag några frågor
1. Jag tänkte på en baxi solo innova och jag skall ha den i ett garage,är det bättre att ha en acc som är jättestor istället för flera mindre? Garaget är inte byggt så det kan anpassas till tanken :D

2. Vad använder man som kulvert in till huset, kan man göra en själv eller kan man köpa dom

3. Vad ungerfär kostar en komplett installation av ett vedpannepaket ca med accvolym på 2000 liter med inkoppling

4.puu många frågor blir det ;D

































 
Är också i kulverttankar men tycker att det är vansinnigt dyrt. Skall man ha 20 meter kulvert så kostar det ju skjortan!
Finns det ngr andra alternativ? Leja ngn firma att spruta och isolera en egenbyggd kulvert?

/Jögga
 
Jag ser den stora fördelen i Ecoflex med att man fixar det snabbt och enkelt helt själv.
Några timmar i grävaren ;D rulla ut och skotta igen 8)
 
Vad kostar kulverten per meter? Garaget ligger nedanför huset ca 1-2 meter höjdskillnad och kulverten blir ca 12 meter lång ,några problem ???
 
SKEDEN skrev:
Vad kostar kulverten per meter?
Wirsbo kulvert, 2 rör ca 375:-/m, 4 rör (för både vv och uppvärmning) ca 650:-/m exklusive moms.

Dyrt, ja. Men de är så effektivt isolerade add du inte behöver gräva ner dom! så du slipper grävkostnaden ;)
(m.a.o. du behöver inte ner till frostfritt djup)
 
Om du skall ha pannrummet i garaget, tänk då på att du inte får gå direkt in i pannrummet från garaget utan måste ha en sluss emellan, dvs ett litet rum mellan garaget och pannrummet. Alternativt har du pannrumsdörren direkt ut till det fria, dvs ingen gångmöjlighet mellan pannrum och garage.

Ovanstående är normkrav (formullerat med egna ord).
 
är det något brandkrav eller ???
 
SKEDEN skrev:
är det något brandkrav eller  ???
Japp!
 
räcker det med mellanvägg och dubbel gips eller finns det specifika regler för detta
 
Du får inte gå direkt från garaget in i pannrummet.

Det måste finnas ett mellanrum mellan garage och pannrum, dvs dubbla dörrar med rum emellan.

Har inte den exakta formuleringen framför mig. Men om du går in på boverket.se så går det nog att hitta berörd norm.

I mitt fall har jag garaget ihopbyggt med huset och jag har en tvättstuga mellan garagedörren och pannrumsdörren som en sluss. Dessutom så skall dörr till pannrum och garage vara brandklassade, gäller iallafall när de finns i huset.

Om man bygger pannrummet i garaget med mellanliggande slussrum så vet jag inte hur det är med brandklassade dörrar men det skulle förvåna mig om det inte skulle vara det där också.
 
Det är väl så att dörr till garage skall vara brandklassad och dörr till pannrum skall vara brandklassad och att dessa inte får ligga i direkt anslutning till varandra, därav "luftsluss" där båda dörrarna skall vara brandklassade...

Tycker att roli's förslag dessutom var utmärkt... boverket vet :)

Mvh
Reine
 
Om jag bygger en vägg i garaget som delar av det mellan panna och garagedel och sätter en egen ingång till garaget då är problemet löst Eller ???
 
Om du inte har dörr mellan garaget och pannrummet utan måste gå ut, då har du ju faktiskt en luftsluss :) en väldigt stor en...

Skulle tro att problemet är löst då ja... bara det är brandsäkert, för det måste det väl vara?

Mvh
Reine
 
jajje brajje men då är det bar det här med ved biten, kan man ha någon kubik i samma rum om det inte är för nära själva härdsmältan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.